MPK News
Z pasją o komunikacji!

Obróć urządzenie do pozycji horyzontalnej, aby zobaczyć pełną wersję strony

Ogólny opis:

Obecnie we Wrocławiu eksploatuje się liniowo siedem typów tramwajów: Konstal 105Na, Protram 204 WrAs, Protram 205 WrAs, Škoda 16 T, Škoda 19 T, Pesa Twist oraz Moderus Beta. Wagony typu 105Na poddawane były rozmaitym modernizacjom, po których oznaczano je jako 105NaWr).

W latach 1991 - 2004 nie kupowano we Wrocławiu nowych wagonów. Wykonywano jedynie remonty i modernizacje (tylko wozy Konstal 105N, Konstal 105Na). W latach 2005 - 2008 zakupiono 6 dwuwagonowych składów Protram 204 WrAs i 10 niskopodłogowych wozów Protram 205 WrAs, wyprodukowanych w zakładach RMT Protram we Wrocławiu. Od grudnia 2006 do listopada 2007 do Wrocławia dostarczono 17 niskopodłogowych wagonów Škoda 16 T, wyprodukowanych przez firmę Škoda Holding.

Na początku 2009 rozstrzygnięto przetarg na dostawę 31 dwukierunkowych, niskopodłogowych wozów w ramach projektu Tramwaj Plus. Przetarg wygrała Škoda 19 T będąca dwukierunkową oraz dwustronną wersją Škody 16 T. Pierwsze 2 Škody 19T (o numerach #3101, #3102) dostarczono pod koniec grudnia 2010 roku. Kolejne 2 pojawiły się 11 maja 2011 roku. W latach 2008 - 2011 były również na bieżąco dostarczane wagony typu 205WrAs.

W roku 2011 MPK otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej na osiem tramwajów Protram 205WrAs jeżdżących na linii 11 (numery #2718 - #2726).

W grudniu 2014 MPK Wrocław podpisało umowę z przedsiębiorstwem Pesa Bydgoszcz na dostawę 6 w pełni niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów Pesa Twist typu 2010NW. Następnie zamówienie to powiększono o kolejne 2 egzemplarze i jego realizacja została zakończona w II połowie listopada 2015.

Od grudnia 2015 roku do ruchu wprowadzono Moderusy Beta zakupione na podstawie umowy na dostawę 6 tramwajów z opcją rozszerzenia zakupu o 16 sztuk, podpisanej z Modertransem w lipcu tego roku.

W odróżnieniu od autobusów na tramwaj nie ma dodatkowych biletów (np. na linie pospieszne).

 

Jak czytać numery?

0 - 29 – linie zwykłe (kursują przez cały dzień)

31 - 33 – linie Tramwaju PLUS

7x – linie okresowe (związane z remontami)

Tx, Ex – linie specjalne (uruchamiane głównie podczas święta Wszystkich Świętych lub imprez masowych)

(źródło: pl.wikipedia.org)

 

Ogólny opis:

System ich funkcjonowania składa się z 104 autobusowych linii dziennych (46 normalnych, 5 pośpiesznych, 5 szczytowych, 4 podmiejskich, 20 komercyjnych, 17 strefowych, 6 gminy Kobierzyce i 2 gminy Czernica) i 13 linii nocnych, jednak nie wszystkie z nich są obsługiwane przez MPK.

Tabor MPK Wrocław stacjonuje na zajezdni znajdującej się przy ulicy Obornickiej 131 (IX), niektóre z pozostałych przedsiębiorstw również posiadają swoje zajezdnie.

(źródło: pl.wikipedia.org)

Jak czytać numery?

- linie z numerami od 100 do 150 to linie normalne, w autobusach oznaczonych tymi numerami obowiązują bilety normalne,

- linie oznaczone literami to linie pospieszne. We Wrocławiu występują następujące linie pospieszne: A, C, D, K, N. w autobusach oznaczonych tymi literami obowiązują bilety na linie pospieszne,

- pojazdy z numerami 3XX to linie szczytowe, które jeżdżą w niektórych porach dnia, obowiązują na nich bilety na linie normalne,

- autobusy na, których widzimy numer trzycyfrowy zaczynający się cyfrą 6 (6XX) to pojazd podmiejski i jeśli takim autobusem wyjeżdżamy za Wrocław to kasujemy bilet na linie podmiejskie, jeśli poruszamy się nim w granicach miasta Wrocławia to kasujemy tylko bilet na linie normalne,

- linie z oznaczeniem rozpoczynającym się od cyfry 2 (2XX) to linie nocne, na które obowiązują bilety na linie pospieszne,

- pojazdy z trzycyfrowym oznaczeniem rozpoczynającym się od cyfry 7 (np. 701) to linie zastępcze (np. za tramwaj) na których obowiązują bilety na linie normalne,

- występują też linie strefowe oznaczone trzycyfrowymi liczbami rozpoczynającymi się cyfrą 9 (np. 901), bilety na linię strefową kupuje się bezpośrednio u kierowcy.