MPK News
Z pasją o komunikacji!

Jednym z najważniejszych układów w każdym samochodzie jest układ hamulcowy. Sprawnie działające hamulce wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i wszystkich innych użytkowników ruchu drogowego. Zużyte klocki hamulcowe czy zardzewiałe tarcze powodują, że po naciśnięciu hamulca wydają one przeraźliwy pisk, albo w ogóle nie hamują. Jak dobierać i wymieniać klocki i tarcze hamulcowe?

Budowa układu hamulcowego

Zasadniczo każdy układ hamulcowy składa się z tarczy hamulcowej oraz pary klocków na każde koło. Podczas hamowania klocki hamulcowe, a właściwie ich okładzina trze o tarczę hamulcową, przez co powstają duże ilości ciepła, przekraczające temperaturę nawet 1000 stopni Celsjusza. Zarówno klocki, jak i tarcze hamulcowe szybko się zużywają i kwalifikują się do wymiany.

Zużyte klocki hamulcowe wydają specyficzny piszczący dźwięk. To znak, że okładzina cierna na klockach wytarła się na tyle, że metalowe elementy zaczynają trzeć o tarczę hamulcową, wpadają w rezonans i zaczynają mocno hałasować. Jeśli przez dłuższy czas akceptujemy taką sytuację, narażamy się na uszkodzenie lub pęknięcie tarczy hamulcowej, która nie wytrzyma przedłużającego kontaktu z żeliwną płytką, jaka pozostaje po wytarciu okładziny z klocka hamulcowego.

Pisk hamulców może być wynikiem ciągłego dotykania przez okładziny cierne klocków tarcz hamulcowych. Głośne hamulce mogą oznaczać zużycie i uszkodzenia w obrębie tarcz. Może np. dojść do ich korozji, która pojawia się w mało intensywnie eksploatowanych pojazdach, w szczególności zimą, kiedy tarcze narażone są na kontakt z wodą oraz solą na ulicach.

Jak wybrać tarcze i klocki hamulcowe?

Najbardziej istotną częścią układu są tarcze, na ogół wykonane z żeliwa, który nie odkształca się i jest bardzo wytrzymały. Oprócz standardowych tarcz hamulcowych wyróżnić można tarcze:

  • wentylowane, gdzie część robocza jest dwuwarstwowa i połączona ze sobą przy użyciu niewielkich żeberek, które zapewniają wentylację i szybsze odprowadzanie ciepłego powietrza przy hamowaniu; takie tarcze są stale chłodzone;
  • nacinane, które posiadają na swojej powierzchni odpowiednie płytkie rowki, odprowadzające wodę i pył z klocków oraz gazy powstające przy tarciu klocków o metal; tarcze nie stygną zbyt szybko, dzięki czemu nie odkształcają się i nie pękają;
  • nawiercane i wiercone, w których wykonane są otwory równoległe do osi obrotu koła; świetnie odprowadzają wodę, gazy i zanieczyszczenia, szybko stygną i idealnie sprawdzają się przy intensywnej eksploatacji hamulców w czasie jazdy po mieście.

Niestandardowe tarcze hamulcowe są ulepszoną wersją tarcz produkowanych seryjnie do samochodów. Lepiej odprowadzają one wodę, wydłużają żywotność klocków i samej tarczy. Zapobiegają nadmiernemu zużywaniu klocków, dzięki przekazywaniu zanieczyszczeń ze swojej powierzchni na zewnątrz.

Najbardziej istotną dla użytkownika pojazdu, częścią klocków hamulcowych, jest ich okładzina. Powinna być wykonana z mieszanki o wysokich właściwościach ciernych, ale jednocześnie okładzina nie powinna działać destrukcyjnie na tarczę hamulcową. Najczęściej okładzina produkowana jest z mieszaniny waty stalowej, opiłków metalu oraz innych minerałów. Klocki hamulcowe różnią się między sobą:

  • twardością,
  • składem mieszanki okładziny,
  • kształtem.

Uwaga!

Tarcze i klocki hamulcowe powinny być homologowane według regulaminu ECE R90, który określa wymagania dla takich podzespołów. Na opakowaniu i na samej części powinna znaleźć się informacja o numerze homologacji.

Jeżeli potrzebujesz doradztwa w zakresie wyboru klocków i tarcz hamulcowych - zajrzyj na stronę sklepu Motochemia.pl. W sklepie dostępny jest szeroki wybór klocków hamulcowych oraz tarcz hamulcowych do wielu modeli samochodów.

Wymiana tarcz hamulcowych

Przy pękniętych lub zużytych tarczach hamulcowych należy zdecydować się jak najszybciej na ich wymianę. Konieczne jest wymienienie dwóch tarcz na jednej osi pojazdu, tak jak w przypadku opon. Tarcze powinny być przy tym identyczne. Nie ma znaczenia, czy tylko jedna tarcza hamulcowa uległa uszkodzeniu czy też obie.

Niesprawne tarcze i klocki hamulcowe wydłużają drogę hamowania i wpływają negatywnie na bezpieczeństwo na drodze.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY