Z pasją o komunikacji!

GALERIA WNĘTRZ

  • MAN NL293 Lion's City #4406
  • MAN NL293 Lion's City #4420
  • MAN NL293 Lion's City #4420

OPIS POJAZDU

MAN Lion's City to seria nowoczesnych autobusów niskopodłogowych, produkowana przez niemiecki koncern MAN od 2004 roku. Jest to bezpośredni następca autobusów MAN trzeciej generacji. Są to autobusy cenione i popularne w wielu miastach Europy, cechujące się wysoką dynamiką jazdy oraz bezawaryjnością. Podczas okresu produkcyjnego pojawiały się niewielkie zmiany w stylistyce zewnętrznej autobusu - zwłaszcza frontu. MANy z serii Lion's City są produkowane wyłącznie w Polsce - do 2015 roku w miejscowości Sady pod Poznaniem, następnie w zakładach MAN Bus w Starachowicach. W 2017 roku zaprezentowano drugą generację autobusów z serii Lion's City. MANy w wersji solo są produkowane w dwóch wersjach - z silnikiem leżącym (A21) oraz z wieżowym (A37). We Wrocławiu jeżdżą jedynie MANy z silnikiem stojącym.

Po wygraniu przetargu na obsługę części linii autobusowych we Wrocławiu, firma Michalczewski, zakontraktowała 19 sztuk tych autobusów do obsługi tego kontraktu. Firma zdecydowała się na kupno autobusów właśnie z logo lwa z powodu ugruntowanej pozycji marki MAN w swoim taborze - autobusy tej serii (odrobinę starsze, bo NL223), eksploatowane przez Michalczewskiego w Warszawie, były bardzo chwalone przez przewoźnika, toteż firma zdecydowała się je zamówić również do Wrocławia. Regularne kursy autobusy te rozpoczęły w lipcu 2015 roku. Dostawy wozów zakończyły się we wrześniu 2015 roku. W marcu 2017 roku firma poinformowała o dokupieniu kolejnych 11 sztuk tych autobusów. Dodatkowe MANy wyruszyły na trasy 4 września 2017 roku. Zostały zakupione przez firmę z myślą o obsłudze linii 133. Gdy firma zakończyła obsługę tejże linii, dodatkowe MANy (za wyjątkiem #4427) zostały zwrócone producentowi. Dostawa tych autobusów z 2017 roku nieco różniła się od poprzednich - wozy te zostały wyposażone w skuteczniejszą klimatyzację, nowe siłowniki drzwiowe, odrobinę wygodniejsze fotele czy odświeżony kokpit kierowcy. Charakteryzował je także brak ładowarek USB. Trzy sztuki, zwrócone przez Michalczewskiego do MANa, wróciły na wrocławskie drogi za pośrednictwem spółki DLA, która zakupiła je z myślą o obsłudze komunikacji w gminie Kąty Wrocławskie.

Solowe MANy napędzane są przez silnik MAN D0836LOH72 o mocy 290 KM. Jest on sprzężony z sześciobiegową, automatyczną skrzynią biegów ZF EcoLife 6AP1400B. Pojazdy są również wyposażone w szereg udogodnień dla pasażerów, takich jak klimatyzacja, ładowarki USB (oprócz #4427) czy zaawansowany system SIP.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: MAN

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Sady, Starachowice)

TYP AUTOBUSU: solo, niskopodłogowy

PREMIERA: 2004

LATA PRODUKCJI: 2004 - 

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 11980 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3050 mm

MASA CAŁKOWITA: 18000 kg

LICZBA DRZWI: 3

UKŁAD DRZWI:  2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm

MOC SILNIKA: 290 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: ZF 6AP1400B

ILOŚĆ BIEGÓW: 6

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA: MAN D0836LOH72 

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 31

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 69

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 100

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: tak

ASR: tak

EBS: tak

ESP: tak

KLIMATYZACJA: całopojazdowa

 

PRODUKCJA

2015r. (#4400 - #4418)

2017r. (#4419 - #4429 -> #1203 - 1205)

 

DOSTAWY

1) Michalczewski Wrocław

2015r. (#4400 - #4418)

2017r. (#4419 - #4429)

2) DLA Wrocław

2015r. (#4400 - #4418)

2020. (ex. #4425 -> #1203, ex. #4421 -> #1204, ex. #4423 -> #1205)

 

ILOSTAN TABORU

1) Michalczewski Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 20

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 30

2) DLA Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 3

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 3

 

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

MAN NL293 Lion's City