Z pasją o komunikacji!

 

GALERIA WNĘTRZ

  • Volvo 7700 #7037
  • Volvo 7700 #7014
  • Volvo 7700 #7014

OPIS POJAZDU

Volvo 7700 to seria niskopodłogowych autobusów miejskich, dostarczonych do MPK Wrocław w latach 2005 - 2006 oraz w 2009 roku w postaci egzemplarza po faceliftingu. Autobusy tej serii to nieco odświeżona konstrukcja modelu Volvo 7000. Model ten był produkowany w latach 2004 - 2012, również w odmianie zasilanej CNG i hybrydowej. Autobusy tego modelu znikną planowo z Wrocławia w 2020 roku.

Seria autobusów o numerach #7014 - #7036 pojawiła się w MPK na przełomie 2005 i 2006 roku. Autobusy wyróżniały się od swoich poprzedników pod wieloma aspektami: przearanżowano wnętrze, w którym zmieniono podsufitki oraz lekko przeprojektowano ustawienie poręczy, zmieniono model drzwi (w 7000 Webasto-Kiekert, w 7700 ISAF), pojawiły się nowe szyby, wiatrołapy zmieniono z plastikowych na szklane, zmniejszono wyświetlacze wewnętrzne oraz poprawiono wiele drobniejszych elementów. Znacznie zmieniła się kabina kierowcy, w odróżnieniu od dostarczonych dotychczas Volvo 7000, 7000A i 7700A (oprócz #8136). Zastosowano nowoczesną deskę rozdzielczą z komputerem pokładowym i zintegrowaną z nią, wielofunkcyjną kierownicą z radiem - dedykowaną dla serii 7700. Względem serii 7000, zmieniono także zabudowę drzwi kabinowych. Inną różnicą były obudowy wyświetlaczy wewnętrznych, które zmieniono z "kanciastych" na półkoliste u góry. 

Volvo 7700 początkowo również trafiły na obie zajezdnie - egzemplarze #7014 - #7024 i #7036 przydzielono do zajezdni Grabiszyńskiej, a #7025 - #7035 - do Obornickiej. Autobusy podczas eksploatacji na obydwu tych zajezdniach różniły się od siebie drobnymi aspektami - głównie różniącym się rozmieszczeniem numerów taborowych. W latach 2008 - 2009 wszystkie Volvo 7700 przeniesiono do zajezdni przy ul. Obornickiej. 

W 2009 roku pojawił się we Wrocławiu testowy egzemplarz Volvo 7700 po faceliftingu na rok modelowy 2007, wyprodukowany w 2008 roku. Względem dotychczasowych egzemplarzy, zmieniono w nim wygląd frontu - zmieniając wygląd grilla oraz reflektorów i stosując wklejaną szybę zamiast klejonej do uszczelki, oraz tyłu, który zyskał olbrzymią zabudowę rury wydechowej na górze, mniejszą wieżę i zmieniony kształt reflektorów świetlnych. Wewnątrz zwiększono rozmiar lufcików (ze względu na brak klimatyzacji dla pasażerów) oraz zmieniono zabudowę wieży silnika. Sama jednostka to 9-litrowy, 260-konny silnik Volvo D9B260 spełniający normę emisji spalin Euro 5. Pojazd otrzymał numer boczny #5002, a w 2010 roku przeszedł na stan MPK Wrocław z numerem #7037, zostając przydzielony do zajezdni przy ul. Obornickiej. 

W 2011 roku (nr #5005) i ponownie w latach 2013 - 2018 (nr #5010) MPK testowało hybrydowy egzemplarz serii 7700 w kolorze białym. Pojazd został wyposażony także w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Autobus ten obecnie należy do lubelskiego przewoźnika BP Tour i kursuje w trójmiejskiej komunikacji zbiorowej.

Autobusy te zostały wycofane w 2020 roku w związku z dostawą nowych autobusów Citaro dla MPK. Jedynym egzemplarzem, pozostałym w ruchu, został wóz #7035, który przeszedł remont na przełomie 2020 i 2021 roku.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Volvo

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Wrocław), Finlandia (Vantaa)

TYP AUTOBUSU: solo, niskopodłogowy

PREMIERA: 2003

LATA PRODUKCJI: 2004 - 2012

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 11944 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3050 mm

MASA CAŁKOWITA: 18000 kg

LICZBA DRZWI: 3

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm

MOC SILNIKA:

#7014 - #7036 - 250 KM

#7037 - 260 KM

#5010 - 219 KM

SKRZYNIA BIEGÓW:

1) Voith D854.3E (#7014 - #7036)

2) Voith D854.5 (#7037)

3) Volvo I-Shift AT2412D (#5010)

ILOŚĆ BIEGÓW: 

1) Voith - 4

2) Volvo I-Shift - 12

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA:

#7014 - #7036 - Volvo D7C250

#7037 - Volvo D9B260

#5010 - Volvo D5F215

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 28

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 80

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 108

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: tak

ASR: tak

EBS: tak

ESP: tak

KLIMATYZACJA: dla kierowcy, w #5010 - całopojazdowa

 

PRODUKCJA

2005r. (#7014 - #7034)

2006r. (#7035 - #7036)

2008r. (#7037)

2011r. (#5005)

 

DOSTAWY

1) MPK Wrocław

2005r. (#7014 - #7034)

2006r. (#7035 - #7036)

2008r. (#7037)

 

ILOSTAN TABORU

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 1

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 24

 

 
Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Volvo 7700