MPK News
Z pasją o komunikacji!

Od 15 grudnia br. na kolei wejdzie w życie nowy roczny rozkład pociągów 2019/2020, w którym znalazło się wiele zmian względem aktualnego. W tym artykule zostały opisane najważniejsze z nich.

 

Pociągi InterCity (w tym TLK, EIC oraz EIP)

  • na swoją "stałą" trasę do Lublina powrócą pociągi IC Dąbrowska, które kończyły swój dotychczasowy bieg w Warszawie. Ponadto trasa pociągu zostanie skierowana przez Milicz. Relacja ta będzie obsługiwana jednostkami elektrycznymi Pesa Dart,
  • alternatywą dla IC Dąbrowska na trasie do Warszawy będzie nowe połączenie IC Oleńka, kończące docelowo w Białymstoku. Ten pociąg dotrze do Warszawy godzinę przed Dąbrowską (wyjeżdżającą z Wrocławia o 7 minut później) oraz pojedzie przez Opole, Lubliniec i Częstochowę. Również ta relacja będzie obsługiwana pociągami Pesa Dart,
  • w okresie zimowym (od 16 grudnia do 14 marca 2020) pociągi TLK Rozewie dojadą od Bielska-Białej do słowackiej Żyliny,
  • poranny pociąg Intercity do Katowic zmieni swoją nazwę z "Panorama" na "Damrot",
  • nowością będzie pociąg TLK Ślązak z Poznania Głównego do Katowic, odjeżdżający z Wrocławia Głównego o godzinie 8:40,
  • od poniedziałku do piątku oraz w niedzielę do Zielonej Góry o godzinie 19:17 pojedzie pociąg TLK Konopnicka przez Legnicę, Rokitki, Małomice Żary, Żagań oraz Nowogród Osiedle. Względem poprzedniego rozkładu jazdy kategoria pociągu została zmieniona na TLK oraz zamiast jednostek Pesa Dart wrócą na nie składy wagonowe. Co ciekawe, pociąg o tej samej nazwie, również do Zielonej Góry, odjedzie zaledwie 10 minut przed tym, jednak pojedzie on przez Brzeg Dolny, Wołów, Ścinawę, Głogów, Nową Sól oraz Bytom Odrzański, dzięki czemu do Zielonej Góry dotrze o ponad godzinę szybciej niż TLK Konopnicka jadący przez Żary,
  • wieczorny pociąg IC Nałkowska dotrze do Zgorzelca. Będzie to możliwe dzięki ukończonej elektryfikacji linii nr 278. Relacja ta będzie obsługiwana jednostkami Pesa Dart,
  • nowością będzie także popołudniowy pociąg TLK Krasiński do Warszawy przez Ostrów Wielkopolski, Kalisz i Łódź, kursujący w piątki i niedziele,
  • pociągi Intercity: Nightjet, Swarożyc, Szyndzielnia, Bolko oraz Mehoffer pojadą od Wrocławia przez Legnicę, Lubin i Głogów.

  

Pociągi regionalne (KD, REGIO)

  • pociągi KD do Dzierżoniowa Śląskiego zostaną wydłużone do stacji Bielawa Zachodnia. Pociągi do Bielawy odjadą z Wrocławia o godzinach 7:54, 12:12 (przyspieszony "Wielka Sowa"), 13:58, 15:57 (przyspieszony "Wilhelm Rotkiewicz", kursujący tylko w dni robocze), 17:29 oraz 20:50 (przyspieszony "Kalenica" kursujący tylko w dni robocze oraz w niedzielę). Będą to pierwsze od 42 lat regularne pociągi do Bielawy. Przystanek Krzyżowa na trasie linii D16 będzie przystankiem na żądanie,
  • większość obecnie kursujących pociągów KD linii D11 relacji Wrocław Gł. - Lubin zostanie wydłużona do Głogowa przez Rynarcice, Koźlice, Rudnę i Grębocice. Pociągi pojadą po zmodernizowanej linii kolejowej 289, gdzie na tej części ruch pasażerski został zawieszony w 2011 roku. Połączenie to stanie się alternatywą dla pociągów Wrocław - Głogów jadących przez Ścinawę, Wołów i Brzeg Dolny, 
  • obsługę popołudniowego pociągu do Rawicza obsługiwanego dotychczas przez Koleje Dolnośląskie oraz kilku innych połączeń o charakterze aglomeracyjnym przejmą Przewozy Regionalne,
  • liczba pociągów REGIO relacji Wrocław - Wołów - Wrocław zostanie zwiększona do 19 (m.in przez skierowanie niektórych pociągów Intercity przez Legnicę, omijając Wołów i Brzeg Dolny)
  • weekendowy poranny pociąg do Międzylesia zostanie przedłużony do Pragi za sprawą współpracy KD z czeskim przewoźnikiem Leo Express,
  • dzięki elektryfikacji linii kolejowej 278 do Zgorzelca, pociągi Wrocław - Węgliniec zostaną skierowane do Zgorzelca (z wyjątkiem pociągu odjeżdżąjącego o godzinie 21:50),
  • pojawią się kolejne przyspieszone pociągi Kolei Dolnośląskich: "Bornit" do Lubina, "Wyżykowski" do Głogowa, "Kaczawa" do Zgorzelca, "Witelon" do Forst w Niemczech, "Orlica" do Kudowy Zdrój, "Szrenica" do Szklarskiej Poręby i "Kepler" do Żar
  • pomiędzy stacjami Wrocław Zachodni a Smolec zostanie uruchomiony nowy przystanek Mokronos Górny,
  • zostanie zlikwidowany wieczorny pociąg REGIO do Bierutowa, w zamian zostanie utworzone wieczorne połączenie do Krotoszyna obsługiwane przez KD.

 

Oprócz wyżej wspomnianych zmian, te czekają również istniejące połączenia - główne z nich to korekty czasów odjazdu. Mimo wszystko, wciąż widać postęp w rozwoju kolei na Dolnym Śląsku - uruchamiane są kolejne połączenia transgraniczne, zaś kolej regionalna wraca do kolejnych miast. Oby ten pozytywny trend wciąż utrzymywał się na Dolnym Śląsku.