MPK News
Z pasją o komunikacji!

Jak dobrze wiemy MPK w grudniu 2013 roku ogłosiło przetarg na dzierżawę 45 autobusów. Termin składania ofert przedłużano kilkakrotnie.

Ostatecznie był to 6. marca 2014 roku. Po długim czasie oczekiwania w końcu wiemy jakie pojazdy prawdopodobnie zastąpią wysłużony tabor w naszym mieście.

Jedyna oferta, która wpłynęła pochodzi od konsorcjum Millenium Leasing sp. z o.o. oraz Solaris Bus & Coach. Jej wartość to 61,5 mln zł brutto. Specjaliści z MPK muszą teraz przeanalizować czy propozycja spełnia wymogi formalne i merytoryczne. Mają na to dwa tygodnie. Możemy być jednak prawie pewni, że wynik będzie pozytywny. MPK wymagało w przetargu wielu nietypowych rozwiązań, które wykluczały z góry wielu producentów. Najlepiej od samego początku pasował właśnie Solaris. W pewnym sensie warto wesprzeć krajowego producenta. Jeśli wszystko pójdzie dobrze to MPK w kwietniu będzie mogło zawrzeć umowę z konsorcjum na 10 lat.

W takim wypadku pierwsze nowe autobusy w czerwono-żółtych barwach pojawią się u nas w drugiej połowie tego roku. Po upływie 10 lat przewoźnik odkupi wozy na własność. Na ile jest to opłacalne odpowiedzcie sobie sami. Generalnie chodzi o to, żeby MPK nie zaciągało kredytu bo będzie on potrzebny na nowe tramwaje.

Przypomnijmy, że według przetargu spośród 45 autobusów 35 ma być krótkich, a 10 przegubowych. Jest jednak możliwość rozszerzenia zamówienia o 20 sztuk. Wszystkie pojazdy będą oczywiście niskopodłogowe, klimatyzowane i monitorowane. Pojawi się także zapowiedź głosowa przystanków i wyświetlacz pokazujący trasę. Nowością u nas jest to, że przyciski dla pasażerów będą opisane alfabetem Braille’a.

Obecnie miejski przewoźnik posiada 350 autobusów, a najstarsze pojazdy mają 20 lat. Według informacji uzyskanych od kierownika zajezdni nr IX pewne jest to, że całkowicie z naszych ulic znikną Jelcze 120MM/1 i Ikarusy 280.70E.

Oprócz autobusów starych w tragicznym stanie są jeżdżące Volva 7000 / 7700. Pękające kratownice i zużyte silniki sprawiają, że pojazdy nadają się na złom Generalnie prawie cały tabor naszego MPK jest do wymiany. Dobrze trzymają się jedynie Mercedesy Citaro.