MPK News
Z pasją o komunikacji!

Jak wszystkim powszechnie wiadomo prawie cały tabor wrocławskiego MPK jest wyposażony w system informacji pasażerskiej.

Firmy Pixel i SiMS stworzyły bardzo rozbudowany system z wieloma funkcjami, ciekawymi funkcjami które niestety nie są wykorzystywane we wrocławskim MPK (to temat na osobny artykuł). We Wrocławiu wykorzystywane są tylko najbardziej podstawowe funkcje, takie jak wyświetlanie komunikatów o przystankach, reklamy, kierunek i numer linii oraz głosowa zapowiedź przystanków. Dzisiaj skupię się właśnie na tej ostatniej funkcji która moim zdaniem jest traktowana jako zbędny dodatek.

Ile razy słyszeliście, głośną i wyraźną zapowiedź przystanku? Ja jeżdżąc bardzo często, głośne komunikaty słyszę bardzo rzadko, choć na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy zauważyłem małą poprawę. Sytuacja ta ma się najgorzej w autobusach Volvo, zmodernizowanych Konstalach i co może się wydać najdziwniejsze – w najmłodszych i najnowszych Solarisach. Właśnie na nich się dzisiaj skupię. Zacznijmy od początku.

Gdy pierwszy raz pojawił się SWIZ wnikliwie go przeczytałem. Moją uwagę zwrócił zapis mówiący że głośność zapowiedzi ma być regulowana „od górnie”, a nie przez „nieupoważnione osoby”. Pomyślałem: „ok, nareszcie coś z tym zrobią”. I o temacie zapomniałem. Minął pewien okres czasu. Pierwsze Solarisy wyjechały na miasto. Pewnych mieszkańców Wrocławia irytowała za głośna zewnętrza zapowiedź (np. Linia 132, Kierunek: Nowy Dwór pętla). Dzięki uwadze w jednej z lokalnych gazet, MPK szybko zmniejszyła ilość decybeli wydobywających się z zewnętrznego głośnika. Brzmi wszystko ładnie – reagujemy na głos mieszkańców, ale niestety jak zwykle zostało coś zepsute. Wewnętrzne komunikaty, a w zasadzie ich głośność, zostały ściszona do takiego poziomu, że podczas głośnej pracy silnika zapowiedzi są słabo słyszalne. Napisałem w tej sprawie do Rzecznika Pasażera MPK. Odpowiedź mnie nie zdziwiła. Oto jej fragment:

„Odpowiadając natomiast na zarzuty dotyczące zbyt cichych zapowiedzi informacji pasażerskiej wewnątrz autobusów typu Solaris uprzejmie  informuję, że tak jak Pan zauważył w tych autobusach, na prośby naszych pasażerów skorygowano głośność zewnętrznej zapowiedzi pasażerskiej. Składający wyjaśnienia w tej sprawie kierownik podkreśla, że głośność zapowiedzi  wewnętrznej i zewnętrznej zmieniano komisyjnie, której zdaniem zapowiedzi te zostały ustawione na optymalnej wysokości.[…]Odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie wszystkich zainstalowanych w autobusach systemów zapewnia, że w przypadku zwiększenia się tego typu zgłoszeń ponowie podejmie odpowiednie działania.”

Ciekawy jestem czy komisja w ogóle sprawdziła jak po zmianie brzmi zapowiedź. Nasuwa mi się pewien wniosek: zepsuliśmy coś – nie przyznamy się i sami tego nie naprawimy, napiszcie do nas wniosek to poprawimy swoje błędy…

Drodzy czytelnicy! Możecie mnie uznać za wariata, ale należy zaczynać od małych kroków. Zwłaszcza że za zmianę MPK nic nie zapłaci. Postępujmy tak jak inne miasta gdzie komunikaty głosowe to ważne uzupełnienie całego systemu informacji pasażerskiej.  Jeśli chcecie aby głośność zapowiedzi powróciła do odpowiedniego poziomu, aby np. osoby słabowidzące lub niewidome miały choć troszkę bardziej ułatwione życie jadąc Solarisem, a także innym pojazdem MPK, piszcie do miejskiej spółki na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.