MPK News
Z pasją o komunikacji!

10 marca 2015 r. Koleje Dolnośląskie podpisały umowę na dostawę następnych nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Przewoźnik wzbogaci się o kolejne Impulsy, tym razem czteroczłonowe. Pięć fabrycznie nowych 31WEa ma zostać dostarczonych lokalnemu przewoźnikowi już pod koniec bieżącego roku. Od poprzednich składów eksploatowanych przez Koleje Dolnośląskie, nowe pociągi będą różniły się kształtem czoła, reflektorami w technologii LED oraz układem wnętrza. Na życzenie przewoźnika zamontowane zostaną fioletowe fotele, wybrane przez podróżnych w głosowaniu. Czteroczłonowe składy pomieszczą 460 pasażerów. Pociągi mają zostać przystosowane do poruszania się z prędkością 160 km/h. Będą klimatyzowane i przyjazne osobom niepełnosprawnym. Nowe impulsy nie będą przypisane umową unijną do żadnej trasy, jednak władze województwa dolnośląskiego zapowiadają wraz z otrzymaniem nowych pojazdów przejęcie trasy Wrocław - Oborniki Śląskie – Żmigród - Rawicz przez Koleje Dolnośląskie. Dlatego należy spodziewać się skierowania najnowszych składów głównie na tą trasę. O ile przydzielenie nowoczesnego taboru na świeżo wyremontowaną linię przyczyni się do pełnego wykorzystania możliwości technicznych pociągów, o tyle obawy może budzić pojemność składów na bardzo obciążonej linii E59.

Zakup pięciu nowych czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 96 114 660,00 zł, z czego dofinansowanie wynosi 43 740 535,00 zł. Koleje Dolnośląskie obecnie prowadzą działania mające na celu zwiększenie poziomu dofinansowania.

Powiększenie floty nowych pociągów możliwy był dzięki podpisaniu 8-letniego kontraktu na przewozy w województwie przez Koleje Dolnośląskie. Warto wspomnieć, że do tej pory umowy z przewoźnikiem samorządowym podpisywane były co najwyżej na okres jednego roku. Umowa daje Kolejom Dolnośląskim gwarancję ze strony samorządu województwa i jednocześnie nie wyklucza, że wraz z wzrostem planowanej pracy eksploatacyjnej wzrośnie wartość dofinansowania. Daje to realne szanse na pozyskiwanie dodatkowych źródeł finansowania zakupu nowego taboru.