MPK News
Z pasją o komunikacji!

20 maja 2017 roku odbędzie się 15. obchodzona w Polsce Noc Muzeów. W naszym mieście, będzie można skorzystać aż z 83 instytucji, w tym kilku nowych - całkowicie za darmo (choć niektóre prowadzą zapisy!).

 

Jak w ostatnich latach, i w tym można będzie skorzystać z dodatkowych linii, które będą kursować od ok. 17 do ok. 23. Co ważne, będzie można jeździć nimi za darmo, a tabor nie będzie tym, z którego wrocławska komunikacja miejska korzysta na co dzień.

 

Uruchomienie ich jest możliwe dzięki współpracy Urzędu Miasta Wrocławia oraz Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. W witrynie internetowej KSTM można znaleźć schemat tras, szczegółową trasę linii, a nawet rozkład jazdy pokazujący konkretne godziny odjazdów z opisami taboru na danym kursie i zjazdu do zajezdni! Jak widać, linie M1 i M2 mogą być nie tylko środkiem transportu łączącymi kolejne instytucje kultury, ale także okazją do poznania lub przypomnienia sobie, co jeździło kiedyś we Wrocławiu. Starsi uczestnicy będą mieli okazję do spojrzenia na tabor, którym kiedyś jeździli na co dzień w dużym tłoku, z innej strony. Dzieci mogą się nacieszyć jazdą niecodziennymi dla nich pojazdami.

 

Linia M1 (ROZKŁAD JAZDY)

Na niej będzie kursować tramwaj Konstal 4N1 "eNusia". Ten wagon został wyprodukowany w 1960 roku. Woził pasażerów przed ok. 30 lat, stając się później wagonem gospodarczym. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego ma go w swoich szeregach od 2012 roku. Wielbiciele zabytkowego taboru, mieszkańcy zachodnich części miasta mogą „upolować” kurs wyjazdowy z zajezdni przy ul. Legnickiej (obok przystanku Kwiska) ok. 17 i kurs do zajezdni przy ul. Legnickiej ok. 23.

 

Linia M2 (ROZKŁAD JAZDY)

Na niej będą kursować trzy autobusy: jeden Ikarus 260.32, Jelcz PR110M, Jelcz M121MB. Do każdego kursu jest przyporządkowany konkretny autobus. Jest to opisane w rozkładzie jazdy. To istna gratka dla polujących na konkretne autobusy.
MPK nie posiadało takiego Ikarusa. Jest on autobusem typu solo, z dwojgiem drzwi. Podobny jeździł w firmie D.L.A. Ten konkretny autobus wozi pasażerów od 1986 roku, został wyprodukowany i był użytkowany na Węgrzech. Do Wrocławia zawitał w 2014 roku.

Jelcze PR110M były w założeniach idealnymi autobusami dla polskich miast. Rzeczywistość pokazała, że entuzjazm był zbyt duży, mimo to wielu pasażerów komunikacji miejskiej zna ten model, także wrocławianie. Autobusy tego typu były produkowane w latach 1975 - 1992. Pojazd, którym będzie się poruszać część uczestników Nocy Muzeów, całe swoje poprzednie życie spędził w Iławie. Trwało to od 1987 aż do 2015 roku. Potem trafił od razu do KSTM.

Jelcze M121M i M121MB były produkowane na przełomie XX i XXI wieku. Są to pierwsze częściowo niskopodłogowe autobusy miejskie produkowane przez zakład w Jelczu-Laskowicach. Była to odpowiedź na konstrukcje marek Mercedes i Scania. Autobusy w wersji M miały silniki marki MAN, autobusy w wersji MB - Mercedesa. Jelcz będący na stanie KSTM był używany przez szpital na Pomorzu od 1996 roku do 2009. Potem trafił do Wrocławia, był wypożyczany przez MPK.