Z pasją o komunikacji!

W związku z przypadającą na następny miesiąc dostawą nowych przegubowych Mercedes Citaro C2G, przewożnik zamierza pozbyć się najstarszej części swojej floty autobusowej.

 

13 września na stronie MPK pojawiło się zapytanie ofertowe, w celu sprzedaży 42 sztuk autobusów Volvo 7000A z przeznaczeniem na złom. Przewoźnik zamierza wycofać autobusy o numerach taborowych: 8048, 8051, 8052, 8053, 8054, 8055, 8057, 8059, 8061, 8062, 8063, 8070, 8078, 8079, 8085, 8086, 8087, 8088, 8091, 8092, 8093, 8094, 8095, 8096, 8097, 8098, 8099, 8100, 8101, 8102, 8103, 8104, 8105, 8106, 8107, 8108, 8110, 8111, 8112, 8113, 8114 oraz 8115. W eksploatacji pozostaną tylko dwie sztuki 7000A, o numerach 8047 i 8056.

 

Volvo 7000A były pierwszymi seryjnymi niskopodłogowymi autobusami we Wrocławiu. W latach 2000-2002 do Wrocławia dotarło 70 tych autobusów. Przez pierwsze dwie dekady XXI wieku autobusy te stanowiły trzon komunikacji autobusowej na liniach obsługiwanych głównie przez zajezdnie Obornicka. Obecnie ich eksploatacja ma się ku schyłkowi - zostają one wypierane przez najnowsze Mercedesy Citaro. W 2000 roku MPK zdecydowało się odnowić swój park taborowy. W tym celu miejski przewoźnik sprowadził trzy autobusy testowe - MANa NG313, Jelcza M181M i Volvo 7000A. Wszystkie trzy egzemplarze zostały wpisane na stan taboru spółki, i przez pewien okres testowano je pod różnymi aspektami aby wyłonić zwycięzcę. Ostatecznie miejski przewoźnik jako dostawcę kolejnych 69 sztuk niskopodłogowych autobusów wybrał Volvo.

 

W 2001 roku dostarczono autobusy o numerach 8047-8085. Egzemplarze seryjne zostały zmodyfikowane względem ex-testera 8046. Pojawiły się drzwi pneumatyczne zamiast elektrycznych, mocniejszy, 275-konny silnik Volvo D7C275, inny model foteli (znany z autobusów Volvo B10MA i B10BLE 6x2), inny wystrój wnętrza oraz system informacji pasażerskiej Pixel zamiast Mobitec/EMTAL. Autobusy te były także początkowo przystosowane do montażu klimatyzacji w garbach na dachu, jednak ostatecznie zrezygnowano z tego założenia. Wyposażono je także w podwójne szyby, likwidowane jednak na przestrzeni kolejnych lat eksploatacji. Jedynie autobus o numerze 8053 różni się wyposażeniem - posiada inny model foteli wewnątrz i ich zmodyfikowany układ, inne drzwi kabinowe i wyświetlacze wewnętrzne. Autobusy wyposażone zostały w pięciobiegowe przekładnie ZF 5HP592. Druga partia tych autobusów o numerach 8086-8090 przybyła do MPK z początkiem 2002 roku. Nie różniły się jednak one wyposażeniem od poprzedniej partii.

 

Ostatnia dostawa przybyła do MPK jesienią 2002 roku (numeracja 8091-8115). Postanowiono zmniejszyć koszta produkcji tych autobusów, montując zamiast szyb podwójnych pojedyncze, zmieniając model foteli Kiel na polskie Ster, z mniejszą ilością gąbki, oraz zastąpiono szyberdachy sterowane przez kierowcę na manualne. Autobusy 8106, 8107 oraz 8109-8115 zostały wyposażone względem poprzedników w czterobiegową skrzynię biegów Voith D854.3.

 

Autobusy te wpisały się na stałe w krajobraz Wrocławia. W początkowym okresie eksploatacji porównywano te autobusy ze swoimi konkurentami, które trafiały do innych miast Polski - m.in Solarisem Urbino 18, MANem NG313 czy Scanią OmniLink. Początkowo autobusy tego modelu podzielono pomiędzy zajezdnie VII Grabiszyńską a IX Obornicką. Do tej pierwszej trafiły egzemplarze o numerach 8046-8056 i 8103-8115, zaś na Obornicką 8057-8102. W latach 2008-2009 zdecydowano się "przerzucić" wszystkie te autobusy na zajezdnię Obornicką.

 

W drugiej połowie drugiej dekady XXI wieku pojawiły się pierwsze plany wycofania tych autobusów. Spekulowano o odstawieniu kilku sztuk w 2016 roku, jednak te plany spełzły na niczym. Wówczas stan techniczny dużej części tych autobusów (szczególnie partii z 2002 roku) nie był najlepszy. Jako pierwszy odstawiono egzemplarz o numerze 8073. Do 7 marca 2018 roku odstawiono autobusy o numerach 8046, 8047, 8049, 8050, 8056, 8060, 8064, 8065, 8067, 8069, 8071, 8072, 8073, 8074, 8077, 8080, 8081, 8082, 8083 i 8084. Do końca 2018 roku z inwentarza skreślono także autobusy 8058, 8075, 8089 i 8090. W 2019 roku odstawiono kolejne egzemplarze - 8066, 8068, 8076 i 8109.

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Żegnamy Volvo 7000A