MPK News
Z pasją o komunikacji!

W ostatnim czasie dużo się dzieje w temacie kolei na Dolnym Śląsku - planowane są zakupy nowego taboru czy uruchomienie kolejnych nowych połączeń kolejowych.

 

Nowe pociągi dla KD 

W ubiegłym tygodniu dolnośląski przewoźnik kolejowy, obsługujący większość połączeń osobowych wewnątrz województwa, ogłosił przetarg na zakup 11 pociągów: 5 EZTów oraz 6 składów dwutrakcyjnych. Najciekawszym elementem nowego przetargu jest zakup trójczłonowych pociągów hybrydowych - o zasilaniu zarówno spalinowym, jak i elektrycznym. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania, pociąg będzie mógł czerpać energię z sieci trakcyjnej na zelektryfikowanych odcinkach. Przyczyni się to do zmniejszenia zużycia paliwa przez pojazd. Nowe składy mają mieć także szereg funkcji optymalizujących zużywanie energii. Przewoźnik zamierza wykorzystać te pojazdy na remontowanej linii ze Świdnicy do Wrocławia oraz z Wrocławia do Trzebnicy. Szczególnie na tej drugiej linii, bardziej pojemne pociągi z pewnością przyczynią się do zwiększenia komfortu podróży, zwłaszcza w godzinach szczytu. Koleje Dolnośląskie będą pierwszym przewoźnikiem w kraju, który wprowadzi pociągi dwutrakcyjne. W przetargu została także umieszczona opcja rozszerzenia zamówienia na składy hybrydowe o kolejnych 10 pociągów.

Oprócz składów hybrydowych, KD zamierza także zakupić kolejnych 5 sztuk pięcioczłonowych EZTów. Będą one wykorzystane do obsługi trasy Jelcz-Laskowice - Wrocław Główny - Oleśnica oraz Wrocław Główny - Wrocław Wojnów - Jelcz-Laskowice (przez remontowaną linię kolejową nr 292). W przypadku elektrycznych pociągów przewoźnik będzie mógł także dokupić 20 kolejnych składów.

Jeśli zamówienie zostanie zrealizowane w całości, to na Dolnym Śląsku pojawi się łącznie 41 nowoczesnych pociągów. Łączna wartość zamówienia to obecnie 280 milionów złotych (w przypadku wykorzystania prawa opcji, kwota ta wzrośnie do ponad miliarda złotych). Tym samym flota przewoźnika po zrealizowaniu opcji zamówienia zwiększy się o 75%. W przypadku pomyślnego rozstrzygnięcia przetargu za pierwszym razem i szybkim podpisaniu umowy, pierwsze pociągi z nowego zamówienia powinny pojawić się w połowie 2022 roku. Pociągi z prawa opcji przewoźnik zamierza wykorzystać na obsługiwanych już dotychczas liniach kolejowych, oraz na odcinkach gdzie kolej pasażerska będzie przywracana. Te odcinki to:


Karpacz – Jelenia Góra
Świeradów Zdrój – Gryfów Śląski
Złotoryja – Lwówek Śląski
Wałbrzych Szczawienko – Boguszów Gorce
Kobierzyce – Piława Górna
Chojnów – Rokitki
Srebrna Góra – Bielawa Zachodnią
Kondratowice – Łagiewniki.

 

Więcej pociągów SKPL

Na Dolny Śląsk dotarł w ostatnim czasie kolejny SZT wypożyczony przez Koleje Dolnośląskie od przewoźnika SKPL Cargo. Jest nim jednostka SN83-003 wyprodukowana w 1982 roku. Jest to dwuczłonowy spalinowy zespół trakcyjny, w odróżnieniu od będącego już w KD od początku lutego "pojedynczego" szynobusu SN82. Pojazdy będą najprawdopodobniej obsługiwać połączenia wewnątrz województwa, oraz po 30 marca połączenia między Wrocławiem a Kątami Wrocławskimi; przez pierwszy tydzień funkcjonowania połączeń obsłuży je niskopodłogowy, jednoczłonowy szynobus SA135.

 

Kolej Zagłębia Miedziowego?

Nie minął rok od powrotu kolei do centrum Zagłębia Miedziowego, a plany rozwoju kolejnych połączeń w tym rejonie są coraz bardziej ambitne. Planowane jest utworzenie nowej linii kolejowej, łączącej Głogów z Polkowicami, Lubinem, Legnicą oraz Złotoryją. Obecna linia łącząca Głogów z Legnicą przez Lubin miałaby zostać rozbudowana o drugi tor. Częstotliwość kursowania pociągów w każdą stronę na obydwu liniach ma wynosić 30 minut. Projekt "kolei zagłębia miedziowego" jest jak na razie na etapie wykonywania studium wykonalności. Szacuje się, że pierwsze pociągi na nowej trasie pojadą około 2026 roku.

 

Nowe przystanki kolejowe we Wrocławiu nie tak szybko

Szykuje się projekt modernizacji linii kolejowej nr 143, łączącą Wrocław z Kluczborkiem. Dla mieszkańców aglomeracji wrocławskiej jest ona o tyle ważna, gdyż łączy centrum Wrocławia z Nadodrzem, Sołtysowicami oraz Psim Polem oraz z gminą Długołęka i Oleśnicą. Pociągi jeżdżące tą trasą są w godzinach szczytu przepełnione pasażerami. Obecnie na tej linii jest budowany nowy przystanek - Wrocław Szczepin. Jednak od wielu lat zabiega się o budowę dodatkowych przystanków na tej linii - w okolicy dawnego Browaru Piastowskiego na osiedlu Ołbin, nad wiaduktem kolejowym w ul. Boya-Żeleńskiego czy przy "nowym Zakrzowie" (Osiedle Sobieskiego). Planowana modernizacja linii byłaby dobrą okazją, aby przy niej wybudować brakujące przystanki, które ułatwiłyby transport na terenie Wrocławia. Niestety, wybrany wariant modernizacji tej linii kolejowej nie uwzględnia budowy ww. przystanków. Linia na całej swej długości pozostanie dwutorowa. Na odcinku Wrocław - Oleśnica jest planowany montaż urządzeń samoczynnej blokady liniowej, która zwiększy przepustowość linii. Póki co w aglomeracji wrocławskiej na tej linii, powstanie jedynie przystanek kolejowy w Mirkowie.