Z pasją o komunikacji!

W dniu 28 marca po raz ostatni odwiedziliśmy zajezdnię Dąbie, która z dniem 5 kwietnia zostanie wyłączona z eksploatacji.

Prezentujemy Wam kilka zdjęć z jednego z ostatnich dni funkcjonowania obiektu, oraz krótką notkę o historii i tym, co obecnie się tam znajduje.

Po tym jak w 1902 roku miasto powołało swoją własną spółkę (Städtische Straßenbahn Breslau) mającą (obok dwóch już istniejących prywatnych firm) świadczyć przewozy tramwajowe; wraz z jej rozwojem pojawiła się konieczność budowy nowych zajezdni. Zajezdnia Dąbie przy ulicy Wróblewskiego została otwarta w 1913 roku. Jest najmłodszą wrocławską zajezdnią, a jej budowa wiązała się z budową Hali Stulecia, i miała w znaczący sposób poprawić obsługę komunikacyjną w tym rejonie.

Na cały obiekt składają się dwie ogromne hale postojowe z kanałami rewizyjnymi (po 7 torów każda), połączone niedużym pomieszczeniem pełniącym dawniej rolę kuźni (obecnie znajduje się tam mały warsztat gdzie regeneruje się wózki), budynek administracyjny z dyspozytornią i biurami, stacja transformatorowa oraz tory postojowe. Początkowo do zajezdni należał także budynek mieszkalny znajdujący się tuż obok, który został wybudowany z myślą o pracownikach. Obecnie na terenie zakładu można zobaczyć kilka ciekawych elementów infrastruktury, takich jak stare, kratownicowe słupy trakcyjne, dawną krzyżownicę i osłonę zwrotnicy. A obok bramy - słupek przystankowy. Ciekawostką jest także znajdujący się przed jedną z hal żuraw, służący do wymiany pantografów. Wewnątrz budynków też można natrafić na ślady przeszłości. Na jednej ze ścian, pozostały namalowane szablony dawnych numerów linii (okrągłe tablice), a w innym kącie zobaczyć można mechanizm, służący do otwierania okien znajdujących się kilka metrów powyżej.

Niestety w perspektywie czasu zajezdnia okazała się niepraktyczna, ponieważ budowana była z myślą o dawnych tramwajach, z których wszystkie były dwukierunkowe, i zarówno hale, jak i tory postojowe nie są przelotowe, co przy obecnym taborze sprawia wiele trudności przy manewrowaniu i ustawianiu składów.

 

  • Galeria
  • zaj_dabie_ost10a
  • zaj_dabie_ost11a
  • zaj_dabie_ost12a
  • zaj_dabie_ost1a
  • zaj_dabie_ost2a
  • zaj_dabie_ost3a
  • zaj_dabie_ost4a
  • zaj_dabie_ost5a
  • zaj_dabie_ost6a
  • zaj_dabie_ost7a
  • zaj_dabie_ost8a
  • zaj_dabie_ost9a
Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Ostatnie zwiedzanie zajezdni Dąbie (ZDJĘCIA)