MPK News
Z pasją o komunikacji!

Technologia rozwija się coraz bardziej i coraz szybciej w każdej dziedzinie - nawet w transporcie. Dowodem na to jest elektryczny autobus Volvo. Możecie go spotkać we Wrocławiu.

Jakiś czas temu, MPK Wrocław testowało białego Mercedesa Conecto wyposażonego w ekologiczny silnik Euro 6. Jednak nadal to diesel, który produkuje szkodliwe dla środowiska substancje. Tym razem na testach jest coś jeszcze bardziej ekologicznego - w pełni elektryczny autobus Volvo Electric Concept Bus. Czym się charakteryzuje?

Dwa takie autobusy jeżdżące po Wrocławiu to prototypy. Na co dzień jeżdżą po szwedzkim mieście Gothenburg na "zielonej" linii 55. Wrocław jest pierwszym miastem poza Gothenburg który testuje ten model.  Autobusy mają 10,7 metrów długości i mogą pomieścić do 86 pasażerów. Wyposażono je w gniazdka pozwalające pasażerom na ładowanie telefonów komórkowych. Są to pojazdy ciche, bezemisyjne, a także w około w 80% bardziej wydajne energetycznie od porównywalnych autobusów z silnikiem diesla. Pojazd wyposażony jest w akumulatory litowo-jonowe, które ładują się przy każdym hamowaniu oraz dzięki źródłom zasilania dostępnym na przystankach końcowych. Ładowanie trwa od trzech do sześciu minut.  Autobus jest przeznaczony do jazdy na trasach o długości 10-20 km - mówi Klaudia Kordylas z MPK Wrocław. Oprócz portów USB (których jest mnóstwo) dla Pasażera dostępna jest klimatyzacja, wygodne, tapicerowane fotele z gąbką, Wi-Fi, system informacji pasażerskiej. Wszystkie przyciski są opisane w Braille’u. A jakie wrażenia z jazdy?

Największa cecha przeważająca nad autobusem diesla dla Pasażera to zdecydowanie niski poziom hałasu jaki emituje autobus elektryczny. W przypadku tego koncepcyjnego autobusu nie jest inaczej. Pierwsze wrażenie po wejściu? Podejrzanie cicho. Autobus rusza i słyszę tylko wysokie, "piszczące" dźwięki silnika. Przypominają dźwięki z tramwaju. Autobus jadąc po normalnej, równej drodze jest naprawdę cichy. Zwłaszcza na zewnątrz. Przejeżdżając obok słychać tylko szum opon. Na wertepach najbardziej trzeszczą foteliki. Reszta elementów jest dobrze spasowana. Co jednak bardzo razi? Niezaprogramowany system informacji pasażerskiej. Z zewnętrznych i wewnętrznych wyświetlaczy dowiemy się, że to autobus linii A1, a przystanek końcowy to "Autobus elektryczny Volvo". W środku, mimo obecności aż pięciu wyświetlaczy SIPu, brak jakiejkolwiek rozpiski z przystankami. MPK i Volvo - do roboty i programować system informacji pasażerskiej!

Krzysztof Olszewski - założyciel Solarisa powiedział kiedyś: Diesel umarł. Niech żyje elektryczność!. Czy to słowa prorocze? Bardzo możliwe, bo autobusy elektryczne są coraz bardziej popularne. Także w Polsce. W Warszawie jeździ 10 elektrycznych Solarisów Urbino 12, a do Krakowa właśnie zaczęły przyjeżdżać prawie 9-metrowe Solarisy Urbino electric. Trwa także procedura przetargowa na zakup kolejnych 20 autobusów elektrycznych (17 sztuk o długości 12 metrów i 3 autobusów o długości 18 metrów). W aktualnych planach zakupów MPK Wrocław nie ma autobusów elektrycznych - mówi Klaudia Kordylas z MPK.

Zachęcamy wszystkich, aby przejechali się tym nowoczesnym pojazdem. Kursuje codziennie na linii A1. Rozkład jazdy dostępny jest tutaj.

 

  • Galeria
  • DSC06846
  • DSC06847
  • DSC06848
  • DSC06849
  • DSC06850
  • DSC06852
  • DSC06853
  • DSC06854
  • DSC06855
  • DSC06856
  • DSC06857
  • DSC06858
  • DSC06859

 

  • Film