MPK News
Z pasją o komunikacji!

W ostatnim czasie, wśród internautów zapanowała konsternacja, dotycząca nowego malowania w tegorocznych Citaro C2 dla MPK Wrocław. Zadawali oni sobie pytanie - gdzie jest żółty pasek na dole?

My też tego nie wiemy, ale chcielibyśmy Wam przedstawić historię malowania pojazdów MPK na przestrzeni ostatnich 30 lat.

 

Przez całą dziewiątą dekadę XX wieku do Wrocławia trafiały ikarusy i jelcze w standardowym, biało-czerwonym schemacie malowania, rozpowszechnionym wówczas w całej Polsce, z kolei kolejne stopiątki z chorzowskiego Konstalu przybywające do Wrocławia, pomalowane były na niebiesko z jasnymi dodatkami (do Wrocławia ostatnie czerwone tramwaje trafiły przed 1969 rokiem). Pierwsze zakupy MPK, poczynione już po przemianach ustrojowych, nie różniły się barwami od tych które obowiązywały w czasach PRLu. Dopiero w 1990 roku do miejskiego przewoźnika trafiają cztery mikrobusy Asia 25, pomalowane w całości na biało. Istotnym punktem w historii malowań miejskiego przewoźnika jest rok 1993, kiedy dociera pierwszy autobus fabrycznie wyposażony w reklamę całopojazdową. Był to Jelcz M180 o numerze inwentarzowym 8007. Jeszcze w fabryce w Jelczu został on wyposażony w niebieską reklamę zakładu ubezpieczeń PZU i jeździł z nią do końca drugiej połowy lat 90.

 

Jelcze

W roku 1994 do MPK dociera prototypowy Jelcz M120MN o numerze 1002 (później 9501), protoplasta serii M121. Posiadał on charakterystyczne żółte malowanie z czerwonymi strzałkami, które stało się później wyjściowym malowaniem fabrycznym dla autobusów serii M121 (chyba że inne miasto zażyczyło sobie swój schemat malowania). Również do Wrocławia trafiały w latach 1994-1999 (wliczając w to również egzemplarz 9562) Jelcze M121M/MB z takim właśnie malowaniem, a w roku 1996 przegubowy M181MB i w 2001 - M181M. Prototypowy Jelcz M120MN nosił te barwy do 2007 roku, zaś rok później został zezłomowany.

 

Ostatni autobus w starych barwach

W 1995 roku do MPK trafia ostatni autobus w ówczesnym malowaniu zakładowym (biało-czerwonym). Jest to pierwszy niskopodłogowy autobus we Wrocławiu - Ikarus 417.08 o numerze 5000. Te barwy nosił na sobie do 2005 roku.

 

Volvo

Rok później MPK otrzymuje pierwszy autobus z wrocławskiej fabryki Volvo - wysokopodłogowy autobus typu B10MA o numerze 8008, a wraz z nim kolejne dziewiętnaście bliźniaczych egzemplarzy. Projekt malowania tych autobusów został przygotowany przez pracowników fabryki Volvo, i zastosowano go również przy dostawach autobusów Volvo B10BLE 6x2 w 1998 roku, autobusów z serii 7000 i 7000A (2001-2003) oraz 7700 i 7700A (2004-2006, 2008).

 

Nowe barwy zakładowe

Na początku XXI wieku MPK ustaliło wzór malowania z modeli B10MA i B10BLE 6x2 jako swoje barwy zakładowe dla autobusów. Pierwszymi fabrycznie nowymi autobusami niebędącymi spod szyldu Volvo noszącymi te barwy, były cztery Jelcze M101I Salus, dostarczone do MPK w 2001 roku. Również niegdysiejszy autobus testowy - MAN NG313 #8600, będący początkowo pomalowanym w metaliczny, niebiesko-srebrny lakier, otrzymał barwy zakładowe. Jednak przybyłszy w 2002 roku, ex-tester jelczańskiej fabryki - eksperymentalny Jelcz M181MB/2 z 310-konnym silnikiem MANa, do końca swojej eksploatacji w MPK posiadał swoje charakterystyczne, biało-żółto-pomarańczowe barwy (nie uwzględniając frontu, który po wypadku na krótko przed wycofaniem tego autobusu otrzymał go z jednego z kasowanych Jelczy M121M). Z biegiem lat również zmieniały się malowania wcześniej zakupionych autobusów (np. zajezdnia VII malowała swoje Jelcze M121M na żółto-czerwone barwy, a przechodzące naprawy główne Jelcze 120MM/1 otrzymywały malowanie nawiązujące do zakładowego).

 

Konstal 105NWr

W 2003 roku w mieście pojawiły się pierwsze zmodernizowane Konstale 105NWr przez wrocławski Protram. Zostały one pomalowane w biało-błękitne barwy z białymi pasami. Malowanie to było standardem przez następne lata w tych modernizacjach i fabrycznie nowych tramwajach 204WrAs.

 

Škoda 16T

W 2005 roku MPK zamówiło pierwsze tramwaje z dużym udziałem niskiej podłogi - Škody 16T. Początkowo na wizualizacjach tramwaje te miały posiadać schemat malowania identyczny z praskimi Skodami 14T (oczywiście w wersji wrocławskiej, z kolorem granatowym zamiast czerwonego). Ostatecznie pojazdy trafiły do MPK w srebrno-błękitno-białych barwach. W 2006 roku na wrocławskie torowiska wyjeżdża także częściowo niskopodłogowy Protram 205WrAs. Posiada on malowanie znane wcześniej z innych wytworów wrocławskiego producenta, jednak z jedną wyraźną różnicą - w okolicach przegubów pojawiły się duże, ukośne granatowe pasy. W ostatnich latach podczas ponownych operacji malowania tych tramwajów zaprzestano dokładania tego nieestetycznego dodatku.

 

Tramwaj w konfetti

W 2009 roku wrocławscy rajcy miejscy, przeprowadzili wśród wrocławian ankietę dotyczącą wyboru malowania na tramwajach Skoda 19T (dawny Tramwaj Plus). Wśród propozycji znajdowało się np. malowanie w krasnoludki czy z zielonymi akcentami. Ostatecznie mieszkańcy wybrali schemat niebieski ze srebrnymi wstawkami u góry i dołu oraz z naklejkami "konfetti" umieszczonymi po obu stronach skrajnych członów tramwaju.

 

Suzuki P587 metallic

W 2014 roku MPK przedstawiło wizualizację tramwaju Pesa Twist w ciemnogranatowych barwach metalik. Wśród internautów rozgorzało oburzenie spowodowane zmianą klasycznego, błękitnego koloru wiodącego wozów na nowy. Rok później pierwsze Moderusy Beta także otrzymały to malowanie (wbrew pierwotnie umieszczonemu na wizualizacji błękitnemu). Łącznie kolory granatowy metalik posiada 70 tramwajów - 8 Pes i 62 Moderusy (licząc również partię 2938-2940). W ostatnim czasie prezes MPK zapowiedział przy okazji zakupów nowego taboru tramwajowego rezygnację z tych barw i powrót do jaśniejszych kolorów.

 

 

Z paskiem i bez paska

Trafiające do MPK na przestrzeni kolejnych lat autobusy ustawicznie malowane były w barwy zakładowe przewoźnika. Również wozy firmy Michalczewski jeżdżące po Wrocławiu posiadają ten schemat malowania. Na przestrzeni lat był on nieznacznie modyfikowany (np. żółta obudowa agregatów klimatyzacji zamiast białej). Dopiero w najnowszych Mercedesach zniknął żółty pasek na dole, malowany wzdłuż linii obrysówek.

 

W innych miastach...

Warto zauważyć, że Wrocław jest jednym z niewielu miast w Polsce, w którym kolory autobusów odbiegają od barw tramwajów. Innym miastem w którym występuje taka zależność jest Toruń. Schematy malowania tramwajów i autobusów są również różne w konurbacji górnośląskiej.