Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • Jelcz M181M #8501
  • Jelcz M181M #8501
  • Jelcz M181M #8501


 

OPIS POJAZDU

Jelcze serii M181 były przegubową odmianą serii M121 i podobnie jak pierwowzór, były przystosowane do przewozu osób o ograniczonej mobilności. W 1996 roku przeprowadzono modernizację modelu. Jej zakres był zbliżony do zmian, jakie wprowadzono w modelu M121. Główną zmianą było wprowadzenie nowej, płaskiej ściany przedniej z dużą, panoramiczną szybą. Dodatkowo, w 1997 roku pojawiła się możliwość wyposażenia autobusu w silnik MAN D0826LUH13 o mocy 260 KM, obok dotychczasowo oferowanej jednostki Mercedes-Benz OM447hLA. Zamiast czterobiegowej skrzyni biegów ZF 4HP590 można było zastosować pięciobiegową ZF 5HP590 lub trzybiegową Voith D863.3.

MPK Wrocław posiadało 2 Jelcze M181M. Pierwszy z nich, oznaczony numerem bocznym #8501, został zakupiony w 2000 roku celem przetestowania przed planowanym zakupem dużej partii nowych autobusów przegubowych. W testach wzięły udział również: MAN NG313 i Volvo 7000A. Zwycięzcą testów okazał się Jelcz, jednak MPK wolało zakupić pojazdy całkowicie niskopodłogowe, padła więc decyzja o zakupieniu autobusów marki Volvo. Malowanie przegubowego Jelcza było zbliżone do pozostałych Jelczy z MPK. Został wyposażony w silnik MAN oraz skrzynię biegów Voith.

Drugi Jelcz M181M, który trafił do wrocławskiego MPK, również został wyprodukowany w 2000 roku, jednak początkowo był egzemplarzem demonstracyjnym. Nowością, która wyróżniała go na tle reszty, było zastosowanie mocniejszego silnika MAN D2866LUH26 o mocy 310 KM, który był stosowany w MANach NG313. Zblokowany był z automatyczną skrzynią biegów Voith D863.3. Podobnie do innych testowców Jelcza, autobus otrzymał SIP firmy R&G. Innym elementem, który go charakteryzował, było biało-żółto-czerwone malowanie. Autobus trafił do MPK Wrocław w 2002 roku i otrzymał numer taborowy #8502.

Oba Jelcze zostały wpisane na stan zajezdni przy ul. Obornickiej. Eksploatacja #8501 przebiegała bez większych przeszkód. W przeciwieństwie chociażby do Jelczy M121, autobus charakteryzował się dość dobrym stanem technicznym nawet pod koniec eksploatacji. Został wycofany w 2015 roku właściwie tylko dlatego, że MPK chciało pozbyć się wszystkich pojazdów marki Jelcz ze swojego taboru. #8502 miał dużo mniej szczęścia. Najpierw dwukrotnie miał wymieniany zderzak po kolizjach - w 2004 i w 2008 roku. Także w 2008 roku wyświetlacze R&G zostały wymienione na nowe urządzenia firmy Pixel. W 2012 roku miał miejsce kolejny wypadek z udziałem tego autobusu, przez który ściana przednia uległa całkowitemu zniszczeniu. Autobus otrzymał nową ścianę przednią z Jelcza M121M #9551, która jednak nie została przemalowana i nie pasowała do reszty autobusu - dół ściany był pomalowany na kolor jasnożółty i posiadał strzałkę. 28 czerwca tego samego roku na Osiedlu Sobieskiego w pojeździe wybuchł pożar, który doszczętnie strawił sekcję B. Po pożarze autobus został skierowany do kasacji.

 

Jelcz M181M #8501

Jelcz M181M #8502

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Jelcz

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Jelcz-Laskowice)

TYP AUTOBUSU: przegubowy, niskowejściowy

PREMIERA:

1) 1997

2) 2000

LATA PRODUKCJI:

1) 1997 - 2004

2) 2000

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 17980 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3070 mm

MASA CAŁKOWITA: 28500 kg

LICZBA DRZWI: 4

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1255 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 540mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 936mm (-90mm przyklęk)

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm

MOC SILNIKA: 

1) 260 KM

2) 310 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: Voith D863.3

ILOŚĆ BIEGÓW: 3

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA:

1) MAN D0826LUH13

2) MAN D2866LUH26

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: tak

ASR: tak

EBS: tak

ESP: tak

KLIMATYZACJA:

1) dla kierowcy

2) brak

 

PRODUKCJA

2000 r.

 

DOSTAWY

1) MPK Wrocław

2000 r. (#8501)

2002 r. (#8502)

 

ILOSTAN TABORU

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 2

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Jelcz M181M