MPK News
Z pasją o komunikacji!

Duże zmiany 14 grudnia czekają pasażerów wszystkich przewoźników kolejowych.

Tym razem korekty nie ograniczą się jedynie do zmian godzin odjazdów czy czasów przejazdu. Podróżnym zostaną zaoferowane nowe kategorie pociągów, na trasie do Jaworzyny Śląskiej, Wałbrzycha i Szklarskiej Poręby zmieni się przewoźnik. Na tory wyjedzie nowy tabor, zakończy się część uciążliwych remontów.

Jak to zwykle bywa, zmiany nie będą tylko pozytywne.

 

PKP Intercity

Nowe kategorie pociągów

Największe zmiany wprowadzi spółka PKP Intercity.

Pierwszą, zapowiadaną od dawna będzie stworzenie nowej marki na polskiej kolei – pociągów kategorii Express Intercity Premium (w skrócie EIP). Przewoźnik zapowiada nową jakość i kategorię komfortu. Podróż z Wrocławia do Warszawy potrwa ok. 3h 40 minut. Ceny biletów do stolicy zaczynać się mają od 59 zł. W pociągach EIP mają obowiązywać ulgi ustawowe. PKP Intercity zapowiada początek przedsprzedaży biletów na 15 listopada. Docelowo wszystkie pociągi EIP będą obsługiwane składami Pendolino. Odjazdy z dworca głównego zaplanowano na godziny: 5.16, 6.17, 11.19, 18.50, przyjazdy zaś na: 10.02, 17.02, 20.06 i 22.08. Przypomnijmy, że w zamian za nowe pociągi EIP PKP Intercity likwiduje wszystkie składy kategorii EIC kursujące obecnie na trasie do Warszawy, w tym również te jadące przez Poznań. Tak więc od 14 grudnia na torach nie zobaczymy już pociągów takich jak Fredro, Panorama, Odra czy Górnik.

Ponadto wiadomo już, że z powodu opóźnień w odbiorach nowych pociągów, część połączeń (w tym znaczna większość tych z Wrocławia) zostanie początkowo obsłużona składami zastępczymi, złożonymi z lokomotyw i nowoczesnych wagonów. Kolejną niedogodnością dla potencjalnych pasażerów będzie brak możliwość zakupu biletu na przejazd w pociągu. Przewoźnik tłumaczy to zapewnioną gwarancją miejsca siedzącego. Nieposiadanie biletu w trakcie kontroli spowoduje nałożenie opłaty w wysokości 650 zł.

Następną nową, a właściwie przywróconą kategorią będą pociągi InterCity (IC). Przewoźnik chce w ten sposób wyróżnić ekonomiczne pociągi TLK zestawiane z nowego lub zmodernizowane taboru. PKP Intercity zapowiada, że ceny biletów na przejazd pociągami IC będą dokładnie takie same jak za przejazd składami Twoich Linii Kolejowych. Pociągi InterCity będą kursowały na trasach do Katowic, Krakowa, Rzeszowa, Przemyśla, Poznania, Bydgoszczy, Szczecina i Trójmiasta. W przyszłym roku do grona komfortowych pociągów InterCity dołączą także składy kursujące do Jeleniej Góry, Łodzi, Warszawy i Białegostoku. Tym razem na połączeniach pojawią się pociągi DART obecnie produkowane w Bydgoszczy.

Tak więc od grudnia podróżni spółki InterCity będą mieli do wyboru pociągi:

TLK – Twoje Linie Kolejowe

IC – InterCity (z taryfą identyczną jak w TLK)

EIC – EkspressInterCity

EIP – EkspressInterCity Premium

 

Skrócenie czasów przejazdu

Pociągi InterCity jadące w kierunku Krakowa zostały zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami wytrasowane przez Lubliniec i Częstochowę Stradom. Dzięki zmianie trasy przejazdu, czas podróży do stolicy małopolski skróci się do ok. 3 h 20 min.

Szybciej dojedziemy również do Poznania. Czas podróży ma spaść nawet do 2 h 15 min. Obecnie pociągi pokonują ten odcinek ponad 30 minut dłużej.

Największą różnicę w czasie przejazdu odczują osoby podróżujące do trójmiasta. Obecnie pociąg do pokonania tego dystansu potrzebuje aż 8 h. Od połowy grudnia do Gdyni dojedziemy w 6,5 h.

 

Pozostałe istotne korekty

Zmiany na trasie do Warszawy dotkną również pociągów TLK. Likwidacji ulegnie „Pogoń” do Białegostoku, w zamian pojedzie „Kormoran” do Olsztyna (na podobnej trasie przez Ostrów Wielkopolski, Łódź, Warszawę).

Utworzony zostanie także nowy pociąg „Opolanin” Relacji Wrocław-Warszawa przez Opole, Częstochowę, Koluszki. Czas jazdy do stolicy wyniesie około 6 h.

Część wagonów z pociągów TLK „Rozewie” oraz „Śnieżka” dojedzie w wakacje do Kudowy Zdroju.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, z rozkładu jazdy znika pociąg EIC "Wawel".

 

Pozostaje mieć nadzieję, że wyżej wymienione zmiany przyczynią się do zahamowania gwałtownego spadku ilość pasażerów narodowego przewoźnika i odzyskania zaufania podróżnych.