GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Linke Hofmann Standard to przedwojenny model tramwaju, produkowany w latach 1925 - 1929 przez wrocławskie przedsiębiorstwo Linke Hoffmann Werke. Opracowany w 1924 roku tramwaj LH o konstrukcji całkowicie stalowej był pierwszym tego typu wozem produkowanym seryjnie na terenie Niemiec. Wcześniej pierwszy w Niemczech lekki doczepny wagon stalowy wyprodukowała w roku 1909 wrocławska firma Eisenwerk Gustav Trelenberg. LH Standard to jednoczłonowy, dwustronny i dwukierunkowy wóz, w którym zastosowano zamknięte pomosty, odsuwane na bok drzwi wejściowe oraz potrójne resorowanie. Przedział pasażerski wyposażono w 7 rzędów wyściełanych czarno-czerwonym aksamitem siedzeń w układzie 1+2. Posiadały one ruchome oparcia umożliwiające ustawienie zawsze przodem do kierunku jazdy. Wyposażenie elektryczne pochodziło z firm Siemens oraz AEG Berlin. Stosowano silniki elektryczne o mocy 28, 42 lub 46 kW.
Elektryczny tramwaj produkowany we Wrocławiu przed II wojną światową. Wóz ten jest kojarzony szczególnie z "Babą Jagą", lecz we Wrocławiu jest więcej okazów tego pojazdu. Ogółem dostarczono do Wrocławia 232 egzemplarze, którym nadano numery boczne 1001-1232. Podczas II wojny światowej 6 z nich przeniesiono do Katowic i jeden do Düsseldorfu, a w 1949 15 oddano do Warszawy, gdzie otrzymały oznaczenie Lw. Warszawskie wagony wycofano w latach 60., zaś we Wrocławiu kursowały liniowo do maja 1977, a następnie część z nich przekwalifikowano na tabor gospodarczy. W 1984 jeden wagon trafił do Krakowa, gdzie używany był podczas nagrywania filmu Brat naszego Boga i nie wrócił już do Wrocławia. We Wrocławiu na linii muzealnej kursuje „Baba Jaga” już bez kawiarenki oraz „Juliusz”. Tramwaje te przeszły remonty w latach 2017 - 2019. Istnieje także zabytkowy wagon #1192, będący jednak niesprawny, lecz planuje się jego odbudowę przez KSTM. Ponadto na zajezdni Popowice można natknąć się na zachowany w dość dobrym stanie wagon ex-gospodarczy o numerze G-034, oraz zardzewiałe, zdekompletowane wraki tychże wagonów.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Linke Hoffmann Werke
MIEJSCE PRODUKCJI: Niemcy (Breslau)
TYP TRAMWAJU: wagon jednoczłonowy, wysokopodłogowy, dwukierunkowy
LATA PRODUKCJI: 1925 - 1929
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 9600 mm
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2100 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3250 mm
MASA CAŁKOWITA: 11900 kg
LICZBA DRZWI: 4 (2 po każdej stronie pojazdu z boku)
UKŁAD DRZWI: 1 - 1 (pomosty)
UKŁAD ROZRUCHU: oporowy
PRZETWORNICA: wirująca
TYP NASTAWNIKA: korba (ręczny)
PRODUKCJA
1929r. (#1209, #1217)
ILOSTAN TABORU
1) SSB/BVB Breslau (przed 1945)
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 232
2) TMW Wrocław (właściciel - Gmina Wrocław)
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 2
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 2