Z pasją o komunikacji!

Mieszkańcy stolicy Dolnego Śląska domagają się budowy nowych linii tramwajowych, zwłaszcza na dynamicznie rozwijających się osiedlach, na których lawinowo przybywa inwestycji deweloperskich. Czy miasto nadąża za potrzebami wrocławian?

 

Inwestycje rozwijające sieć komunikacyjną często planowane są w tych lokalizacjach, w których powstają nowe mieszkania we Wrocławiu i w których dynamicznie przybywa mieszkańców. Tu najlepszym przykładem może być Jagodno, na które docelowo ma pojechać tramwaj.

 

Inwestycję co prawda wstrzymuje problem skrzyżowania planowanej linii tramwajowej z przecinającą ulicę Buforową linią kolejową, jednak magistrat – jako rozwiązanie przejściowe – zaproponował budowę jezdni autobusowej w śladzie zaprojektowanego tramwaju wraz z pozostawieniem miejsca na położenie szyn w przyszłości. Wydzielona trasa autobusowa ma powstać w ciągu 2-3 najbliższych lat.


 

Tramwajem na Maślice i Swojczyce

 Innym, bardzo dynamicznie rozwijającym się wrocławskim osiedlem są Maślice, gdzie jak grzyby po deszczu wyrastają nowe inwestycje deweloperskie. W ślad za rozwojem budowlanym pójdzie też rozwój oferty komunikacyjnej. Ratusz zlecił już projekt przebudowy ulicy Maślickiej wraz z budową torowiska tramwajowego. Zadaniem wykonawcy było m.in. opracowanie koncepcji dla budowy trasy tramwajowej, od istniejącej linii tramwajowej na ulicy Pilczyckiej do projektowanej pętli w okolicy skrzyżowania ulicy Maślickiej, Królewieckiej i Głównej, nieopodal linii kolejowej.

 

Trwają już także przygotowania do budowy nowej trasy tramwajowej na Swojczyce, gdzie w ostatnich 10 latach powstało mnóstwo nowych mieszkań, w tym potężne osiedle Olimpia Port. Nowo projektowany odcinek linii tramwajowej będzie przebiegać od istniejącej pętli tramwajowej Sępolno, wzdłuż ulicy Mickiewicza przez nowe mosty Chrobrego, następnie wzdłuż ulicy Swojczyckiej do nowo projektowanej pętli Swojczyce (przed linią kolejową 292).


 

Nowe mieszkania we Wrocławiu tam, gdzie pojedzie tramwaj

Dzieje się też na odwrót – tereny wzdłuż których będą przebiegać nowe linie tramwajowe zyskują na popularności wśród deweloperów zainteresowanych budową nowych mieszkań we Wrocławiu. Tu najlepszym przykładem jest powstająca trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór, a zwłaszcza jej pierwszy fragment, biegnący przez Śródmieście Świebodzkie, gdzie w ostatnim czasie pojawiło się sporo nowych inwestycji mieszkaniowych, przywracając ten zaniedbany teren miastu.

 

Podobnie rzecz się ma z nową linią tramwajową na Popowice, która będzie przebiegać m.in. wzdłuż budowanego potężnego osiedla Popowice Port, a także planowanej przez PFR Nieruchomości inwestycji przy ulicy Białowieskiej, gdzie na działce położonej na nabrzeżu Odry ma powstać sześć budynków z około 400 mieszkaniami na wynajem.


 

Wrocławianie chcą nowych linii tramwajowych

O tym, jak bardzo wrocławianie chcą nowych tramwajowych najlepiej świadczą wyniki zorganizowanego przez urzędników w 2020 roku panelu obywatelskim. Miał on przynieść odpowiedzi na pytanie: jaki środek transportu publicznego powinien połączyć centrum miasta z osiedlami: Jagodno, Maślice, Muchobór Wielki, Ołtaszyn, Psie Pole – autobus czy tramwaj?

 

I przyniósł: za tramwajem na Jagodno i Maślice opowiedziało się 98% panelistów, na Muchobór Wielki – 89%, na Ołtaszyn – 92%, a na Psie Pole – 79% osób. Zgodnie z zasadami panelu, rekomendacje, które uzyskały poparcie co najmniej 80 procent panelu, są przez prezydenta Wrocławia traktowane jako wiążące, czyli zostaną wskazane do realizacji.

 

Na razie jednak wciąż czekamy na zaktualizowaną wersję Wrocławskiego Programu Tramwajowego, czyli strategicznego dokumentu, wskazującego kierunki i terminy realizacji nowych inwestycji komunikacyjnych. Urzędnicy mieli zaprezentować go już w ubiegłym roku, jednak przesunęli ten termin na bliżej nieokreśloną przyszłość.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja

Wrocławianie chcą mieszkać tam, gdzie dojedzie tramwaj