Z pasją o komunikacji!

W podpoznańskich Biskupicach, w fabryce firmy Modertrans, wciąż trwa produkcja dziesięciu tramwajów Moderus Beta MF24AC dla MPK Wrocław.

 

Będzie to póki co ostatnia transza tych pojazdów dostarczona miejskiemu przewoźnikowi - trzydzieści pozostałych pojazdów z tego zamówienia dotarło do MPK jeszcze w 2018 roku. Produkowane obecnie Moderusy otrzymają numery od #2931 do #2940.

 

Moderusy Beta MF24AC to jednoprzestrzenne tramwaje dostosowane do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Są one wyposażone w klimatyzację, ładowarki USB do telefonów komórkowych, system zapachowy i kompletny system informacji pasażerskiej. Różnią się one od swojej starszej wersji MF19AC kilkoma szczegółami - inną sylwetką przodu i tyłu pojazdu, zakryciem wylotów wentylacyjnych na burtach tramwaju, innym pulpitem motorniczego, napędem (osprzęt Enika zamiast Medcom w MF19AC) i drobnymi detalami.

 

Sylwetka pudła tramwajów z tej rodziny jest zbliżona do wagonów 105N, zaprojektowanych na początku lat 70. XX wieku. Dodatkowo warto nadmienić, że już w 1995 roku na bazie dwóch wozów Konstal 105N w zakładach H. Cegielski w Poznaniu powstał jeden pojazd prototypowy typu 115N ze środkowym członem niskopodłogowym. Całościowy udział niskiej podłogi w Moderusie wynosi 27%, co może stanowić problem dla osób starszych. Liczba miejsc siedzących w członie z niską podłogą to cztery (z czego dwa to "flipy"). Niewątpliwą zaletą tych tramwajów jest bardzo dobrze działająca klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej.

 

Dostawy nowych Moderusów spowodują także wycofanie kolejnych, wyeksploatowanych "stopiątek" z floty przewoźnika. W najbliższym czasie z ulic znikną między innymi takie składy jak: #2372+2371, #2392+2391, #2398+2397, #2440+2439, #2496+2497, #2542+2543. Sukcesywne wycofywanie tych składów MPK planuje rozpocząć w lipcu. Przewoźnik wycenił jeden wagon 105Na na 15 tysięcy złotych.

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja
  • Remonty torowisk trwają - cz. 136 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy między innymi na ul. Trzebnickiej, ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna i Osobowice, ul. Piłsudskiego, al. Hallera i na rondzie Reagana, gdzie...


  • Remonty torowisk trwają - cz. 135 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy na ul. Trzebnickiej, ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna, ul. Bł. Czesława, ul. Szczytnickiej, ul. Piłsudskiego i na rondzie Reagana, gdzie...


  • Budowa TAT na Nowy Dwór - cz. 9 (ZDJĘCIA)

    Rozpoczęte we wrześniu 2019 roku prace związane z budową trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór postępują. Przedstawiamy Państwu fotorelację z tej inwestycji.


Kolejne Moderusy w produkcji