Z pasją o komunikacji!

Zobacz także: Typy wrocławskich tramwajówWrocławskie tramwaje - galeria zdjęć

 

Ogólny opis

Sieć tramwajowa we Wrocławiu opiera się na 21 liniach tramwajowych, których numeracja zawsze określona jest liczbą jedno- lub dwucyfrową. Tramwaje kursują w godzinach ok. 4:30-0:20. Godzinami szczytowymi są 6:00-8:00/9:00 i 14:00-18:00/19:00. Z wyjątkiem linii 33 kursującej w szczycie co 6 minut wszystkie linie kursują co 12 minut w szczycie, co 15 minut w godzinach między szczytami i co 20 minut rano i wieczorem w dniach roboczych i we wszystkich godzinach w dniach wolnych. Tabor obsługujący wrocławską sieć tramwajową składa się z różnych typów wagonów - na torach spotkać można tramwaje takie jak Konstal 105Na, Konstal 105NaWr, Protram 204WrAs, Protram 205WrAs, Škoda 16T, Škoda 19T, Moderus Beta, Pesa Twist. Łączna długość wrocławskich torowisk tramwajowych to 84 km. Tramwaje zasilane są prądem z napowietrznej sieci trakcyjnej o napięciu 600 V. 

 

Zajezdnie tramwajowe

  • zajeznia I Gaj przy ul. Kamiennej 74 - do tej zajezdni przydzielone są Konstale, Moderusy i wszystkie Pesy,
  • zajezdnia II Ołbin przy ul. Słowiańskiej 16 - stacjonuje tam najstarszy tabor przewoźnika, czyli w przeważającej większości Konstale i Protramy 204WrAs,
  • zajezdnia IV Borek przy ul. Powstańców Śląskich 209 - tramwaje tam stacjonujące to Skody, Protramy 205WrAs, Moderusy i Konstale,
  • zajezdnia V Popowice przy ul. Legnickiej 62 - dawniej Zakład Techniczny MPK i RMT Protram, obecnie zajezdnia tramwajów zabytkowych,
  • zajezdnia VI Dąbie przy ul. Wróblewskiego 36 - zlikwidowana w 2014 roku, przekszałcona na "wielofunkcyjne centrum kulturalne Czasoprzestrzeń".

 

Jak czytać numery?

0 - 29 – linie zwykłe (kursują przez cały dzień)

31 - 33 – linie w ramach projektu "Tramwaj Plus"

7x – linie okresowe (związane z remontami)

Tx, Ex – linie specjalne (uruchamiane głównie podczas święta Wszystkich Świętych lub imprez masowych)

 

Zarys historyczny

Przed wojną

Historia wrocławskich tramwajów rozpoczyna się w roku 1877 z chwilą uruchomienia pierwszej linii tramwaju konnego na trasie Krasińskiego - Ogród Zoologiczny. Trasę tę obsługiwało Wrocławskie Towarzystwo Kolei Żelaznej (BSEG), założone przez Johannesa Büssinga. Przez kolejne lata sieć tramwajowa coraz bardziej się rozrastała - tory poprowadzono m.in do placu Strzegomskiego, na Krzyki, Nadodrze, czy do Rynku. W 1885 roku tramwaje kursowały także po linii okólnej, będącą prekursorem dzisiejszych linii 0L/0P. Zajezdnie tramwajów konnych mieściły się na ul. Marii Skłodowskiej i Powstańców Śląskich. Latem 1893 roku ruszyła pierwsza linia tramwaju elektrycznego, obsługiwana przez spółkę Tramwaje Elektryczne Wrocław (ESB) na trasie z okolic ul. Na Grobli do Grabiszyna. Wraz z upowszechnieniem się trakcji elektrycznej w powstających kolejnych sieciach tramwajowych, miasto zmieniło warunki koncesji dla spółki BSEG, zezwalając jej na budowę elektrycznej sieci trakcyjnej na trasach dotychczas obsługiwanych tramwajami konnymi, ale z jednoczesnym przyzwoleniem na korzystanie z tak przebudowanych tras nowopowstałej spółce miejskiej - Tramwaje Miejskie Wrocław (SSB). 

Początek XX wieku we Wrocławiu wiązał się z kolejnymi inwestycjami tramwajowych przewoźników. BSEG wybudowało linię z Popowic do Dworca Głównego i zelektryfikowało niemal całość swoich torowisk. ESB zainwestowało w budowę zajezdni przy ul. Krakowskiej, natomiast SSB wybudowała torowiska z Parku Południowego poprzez plac Hirszfelda, ul. T. Zielińskiego, pl. Muzealny, Podwale i Pomorską do Dworca Nadodrze i z ul. Ślężnej przez Sanocką, Zielińskiego do Dworca Nadodrze, korzystające częściowo w przewidzianym umową zakresie z torowisk BSEG oraz zajezdnię przy ul. Ślężnej (dzisiejsza zajezdnia I "Gaj).

 

Zajezdnia tramwajowa nr 1 Gaj, ul. Kamienna, Wrocław
Zajezdnia tramwajowa nr 1 Gaj, ul. Kamienna, Wrocław

Nieistniejący już dziś budynek zajezdni SSB przy ul. Ślężnej.

 

W 1906 roku wybudowano trasę tramwajową do ówczesnej wsi Osobowice, gdzie powstała pierwsza na wrocławskiej sieci tramwajów pętla tramwajowa. W 1911 roku miasto Wrocław wykupiło Wrocławskie Towarzystwo Kolei Żelaznej, którego majątek i trasy wcielono do miejskiej spółki tramwajowej - SSB. Był to pierwszy krok do przejęcia całej sieci tramwajowej przez miasto. W 1923 roku SSB wchłonęło także ESB, zaś w latach 1926-1928 dokonano przebudowy większości torowisk w mieście, których kształt do dziś zasadniczo pozostał niezmieniony. Tabor tramwajowy stanowiły w większości tramwaje Falkenried Maximum, Linke-Hoffmann Standard oraz Linke-Hoffmann Berolina. W połowie lat 30. XX wieku zreformowano siatkę połączeń wrocławskich tramwajów, optymalizując ich trasy:

 

Linia 1

Lotnisko (Gądów Mały) - Lotnicza - Legnicka - pl. Jana Pawła II - (Ruska - Rynek - Oławska - Krasińskiego / św. Mikołaja - Rynek - Wita Stwosza - pl. Dominikański - Słowackiego - Wyszyńskiego - Szczytnicka - Skłodowskiej - Wróblewskiego - Olszewskiego - Abramowskiego

Linia 2

Rowerowa - Żmigrodzka - Trzebnicka - pl. Powstańców Wlkp. - Chrobrego - pl. św. Macieja - m. Uniwersytecki - (Kuźnicza / Grodzka - Szewska - Kurzy Targ) - Rynek - Świdnicka - Powstańców Śląskich - Park Południowy

Linia 3

Chopina - Różyckiego - Sienkiewicza - pl. Bema - św. Jadwigi - (św. Katarzyny / św. Ducha - Kraińskiego - Janickiego - pl. Dominikański) - bł. Czesława - ks. Piotra Skargi - Kołłątaja - Piłsudskiego - Stawowa - Borowska - Gliniana - Hubska - Piękna - Nyska

Linia 4

Na Niskich Łąkach - Rakowiecka - Na Grobli - pl. Wróblewskiego - Traugutta (Krasińskiego - pl. Dominikański - Wita Stwosza / Oławska) - Rynek

Linia 5

Lotnisko (Gądów Mały) - Lotnicza - Legnicka - pl. Jana Pawła II - (Ruska - Rynek - Oławska / św. Mikołaja - Rynek - Wita Stwosza - pl. Dominikański - Krasińskiego) - Traugutta - Krakowska - Skibińskiego

Linia 6

Metalowców - Lotnicza - Legnicka - pl. Jana Pawła II - (Ruska - Rynek - Oławska / św. Mikołaja - Rynek - Wita Stwosza - bł. Czesława) - ks. Piotra Skargi - Kołłątaja - Piłsudskiego - Stawowa - Borowska - Gliniana - Hubska - Piękna - Tarnogajska - Gazowa

Linia 7 - okólna

Zajezdnia Ołbin - Słowiańska - Nowowiejska - Piastowska - pl. Grunwaldzki - Słowackiego - Krasińskiego - Dąbrowskiego - Piłsudskiego - pl. Legionów - Sądowa - pl. Jana Pawła II - Mieszczańska - Pomorska - pl. Staszica - pl. Powstańców Wlkp. - Słowiańska - Zajezdnia Ołbin

Linia 8 - okólna

Zajezdnia Ołbin - Słowiańska - pl. Powstańców Wlkp. - pl. Staszica - Pomorska - Mieszczańska - pl. Jana Pawła II - Sądowa - pl. Legionów - Piłsudskiego - Dąbrowskiego - Krasińskiego - Słowackiego - pl. Grunwaldzki - Piastowska - Nowowiejska - Słowiańska - Zajezdnia Ołbin

Linia 9

Sowińskiego - Mickiewicza - Curie-Skłodowskiej - pl. Grunwaldzki - Słowackiego - (pl. Dominikański - Wita Stwosza / Krasińskiego - Oławska) - Rynek - pl. Solny - Gepperta - Krupnicza - Sądowa - pl. Legionów - Grabiszyńska - Zajezdnia Grabiszyńska

Linia 10

Cm. Grabiszyński - Grabiszyńska - pl. Legionów - Sądowa - Krupnicza - pl. Solny - Rynek - (Oławska - Krasińskiego / Wita Stwosza - pl. Dominikański) - Wyszyńskiego - Sienkiewicza - Różyckiego - Chopina

Linia 11

Śliczna - Borowska - Ślężna - Stawowa - Kołłątaja - ks. Piotra Skargi - bł. Czesława - pl. Dominikański - Słowackiego - Wyszyńskiego - Szczytnicka - Curie-Skłodowskiej - Wróblewskiego - Olszewskiego - Abramowskiego

Linia 12

Dworzec Nadodrze - Chrobrego - pl. św. Macieja - m. Uniwersytecki - (Kuźnicza / Grodzka - Szewska - Kurzy Targ) - Rynek - Świdnicka - Powstańców Śląskich - Park Południowy

Linia 13

Krzyki - Hallera - Gajowicka - Szczęśliwa - Zielińskiego - Lwowska - Sanocka - Stawowa - Piłsudskiego - Pułaskiego - Kościuszki - Krakowska

Linia 14

al. Kromera - Jedności Narodowej - pl. Bema - św. Jadwigi - (św. Katarzyny / św. Ducha - Kraińskiego - Janickiego - pl. Dominikański) - bł. Czesława - ks. Piotra Skargi - Kołłątaja - Piłsudskiego - pl. Legionów - Grabiszyńska - Zajezdnia Grabiszyńska

Linia 15

Osobowice - Osobowicka - Reymonta - pl. Staszica - Pomorska - m. Pomorskie (Kiełbaśnicza / Odrzańska) - pl. Solny - Gepperta - Krupnicza - Podwale - Muzealna - Zielińskiego - Lwowska - Sanocka - Ślężna - Kamienna - Borowska - Śliczna

Linia 16

Nyska - Piękna - Hubska - Gliniana - Borowska - Stawowa - Piłsudskiego - Kołłątaja - ks. Piotra Skargi - (bł. Czesława - Wita Stwosza - Rynek - św. Mikołaja / Ruska - Rynek - Oławska) - pl. Jana Pawła II - Legnicka

Linia 18

Księgowa - Hallera - Gajowicka - Szczęśliwa - Zielińskiego - Muzealna - Podwale - Świdnicka - Teatralna - ks. Piotra Skargi - pl. Dominikański - Słowackiego - pl. Grunwaldzki - Curie-Skłodowskiej - Mickiewicza - Sowińskiego

Linia 21

Szczepin - Zachodnia - pl. Jana Pawła II - (Ruska - Rynek - Oławska - Krasińskiego / św. Mikołaja - Rynek - Wita Stwosza - pl. Dominikański) - Słowackiego - pl. Grunwaldzki - Kochanowskiego

Linia 22

Park Południowy - Powstańców Śląskich - Świdnicka - Rynek - (Kurzy Targ - Szewska / Kuźnicza) - Grodzka

Linia 23

Szpitalna - Tęczowa - Zdrowa - Grabiszyńska - pl. Legionów - Sądowa - Krupnicza - Gepperta - pl. Solny - Rynek - (Oławska - Traugutta - Krasińskiego / pl. Dominikański - Wita Stwosza) - al. Słowackiego

Linia 24

al. Kromera - Jedności Narodowej - pl. Bema - św. Jadwigi - Grodzka - (Kuźnicza / Szewska - Kurzy Targ) - Rynek - Świdnicka - Podwale - Muzealna - Zielińskiego - Szczęśliwa - Gajowicka - Hallera - Krzyki

Linia 25

Szczepin - Zachodnia - pl. Jana Pawła II - (Ruska - Rynek - Oławska / św. Mikołaja - Rynek - Wita Stwosza - pl. Dominikański - Krasińskiego) - Traugutta - Krakowska - Skibińskiego

Linia 26

pl. Strzelecki - Pomorska - Dubois - Jedności Narodowej - Kilińskiego - Prusa - Wyszyńskiego - Słowackiego - Kujawska - Walońska - pl. Wróblewskiego - Pułaskiego - Dyrekcyjna - Ślęzna - Park Południowy

 

Podczas II wojny światowej duża część wrocławskiej infrastruktury tramwajowej została zniszczona, a z wraków wagonów tworzono prowizoryczne fortyfikacje. Te, które zostały, woziły także rannych do szpitali wojskowych, natomiast siatkę połączeń znów przeorganizowano w związku z malejącą ilością tramwajów tak, aby zapewnić każdej dzielnicy połączenie z Dworcem Głównym i centrum miasta.

 

Zajezdnia tramwajowa nr 5 Popowice (dawna), ul. Legnicka, Wrocław
Zajezdnia tramwajowa nr 5 Popowice (dawna), ul. Legnicka, Wrocław

Zniszczone podczas wojny wagony tramwajowe.

 

Czasy PRL

Po wojnie Wrocław znalazł się znów w granicach Polski. Już 22 sierpnia 1945 roku uruchomiono pierwszą linię tramwajową - 1 - na trasie od zajezdni Ołbin do Biskupina, następnie wydłużono ją do placu Staszica. W październiku tego samego roku uruchomiono linię 2, na krótkiej trasie z pl. Powstańców Wielkopolskich do dzisiejszej pętli przy ul. Zawalnej. Miesiąc później powstała linia 3, na trasie z Rynku do ul. Poznańskiej. W 1946 roku uruchomiono linię 4 z Rynku do Cmentarza Grabiszyńskiego. Pod koniec 1948 roku było już we Wrocławiu 16 funkcjonujących linii tramwajowych, w tym jedna okólna. Były one obsługiwane przez miejskiego przewoźnika - ZKMW (Zakłady Komunikacyjne Miasta Wrocławia). Powstawały także nowe odcinki tras - jako pierwsza została zbudowana trasa do PaFaWagu (dzisiejsza pętla Wrocławski Park Przemysłowy, przebudowana w 1964 roku), rok później wybudowano słynną trasę tramwajową na osiedle Leśnica, zaś w 1950 roku tramwaje dotarły także do granicy Krzyków z Kleciną, Oporowa z Grabiszynkiem i na Księże Małe. W 1951 roku zbudowano torowisko na Gaj przez ulicę Borowską, które zostało zlikwidowane 18 lat później. Zmieniały się także barwy wrocławskich tramwajów - w latach 1951-1970 ich wiodącym kolorem był czerwony. Przez kolejne lata dokonywano zmian w siatce połączeń - łączna liczba linii tramwajowych zatrzymała się na 25 połączeniach. W 1978 roku zlikwidowano trasy tramwajowe prowadzące przez ścisłe centrum miasta i Rynek (np. na ul. Oławskiej, Ruskiej) poza ul. Szewską w ramach budowy trasy W-Z (Kazimierza Wielkiego i Nowy Świat). W 1983 roku przedłużono linię tramwajową z pętli przy ul. Zawalnej do ul. Żmigrodzkiej ("Wrozamet", dziś Poświętne). 

Jeśli chodzi o tabor tramwajowy po wojnie, na początku lat 50. rozpoczęto do Wrocławia dostawy wagonów z serii N, produkowanych w chorzowskim Konstalu. Do początków lat 70. na trasach tramwajowych kursowały zwykle pociągi tramwajowe do trzech wagonów, złożone z wozów typu LH Standard lub Konstal N/4N/4N1. Często także mieszano te wagony między sobą, wskutek czego powstawały składy takie jak LH Standard i Konstal N jako doczepa. Podejmowano się także różnorakich remontów i przebudów istniejącego taboru. Na zdjęciu poniżej widać unikalną modyfikację tramwaju Konstal 4N z charakterystycznym nastawnikiem jazdy w formie "kierownicy":

 

Wrocławskie tramwaje, Wrocław
Wrocławskie tramwaje, Wrocław

 

Dopiero pod koniec lat 60. trafiły do Wrocławia pierwsze, bardziej zaawansowane powojenne konstrukcje tramwajowe. Były to dwa tramwaje serii Konstal 102N, charakteryzujące się nowoczesnym wyglądem ścian czołowych z szybą o ujemnym kącie nachylenia. Pojemność tych wagonów odpowiadała wówczas dwuskładowi tramwajów serii N. W latach 1970-1973 trafiały do Wrocławia zmodyfikowane wersje tych wagonów, oznaczane jako 102Na i 102Nd. Łącznie dotarło do Wrocławia ponad 100 tramwajów serii 102. Jeszcze w latach 70. rozpoczęły się dostawy tramwajów z serii Konstal 105N, zaś później - w latach 80. ich zmodernizowanej wersji, 105Na. Pod koniec lat 70. wycofano z eksploatacji ostatnie wagony produkcji niemieckiej (jeszcze przedwojenne). Łącznie pod koniec dostaw tych tramwajów (1991 r.) we Wrocławiu znajdowało się 365 wagonów serii 105, co pozwoliło na całkowite wycofanie znacznie przestarzałych już tramwajów z rodziny N. 

 

III Rzeczpospolita

Po upadku systemu socjalistycznego w Polsce w 1989 roku nastąpiła kilkuletnia recesja gospodarcza, która odbiła się także na wrocławskiej komunikacji tramwajowej. W 1994 roku poprowadzono torowisko w nowo zbudowanej ulicy Bałtyckiej, łączącej most Osobowicki ze zbudowaną wcześniej trasą do ul. Żmigrodzkiej. W 1997 roku Wrocław nawiedza powódź tysiąclecia. Z uwagi na zalanie dużej części miasta, komunikacja tramwajowa na kilka dni całkowicie zamiera, jednak stopniowo przywracane są kolejne odcinki tras. Wskutek zniszczeń po powodzi, osłabia się stan wielu torowisk we Wrocławiu. W 1998 roku zlikwidowano regularny ruch tramwajowy na ul. Kościuszki (przyczyną były drgania emitowane przez torowisko, negatywnie oddziałujące na stojące tam kamienice o naruszonej konstrukcji) oraz na ul. Dyrekcyjnej. Na przełomie wieków duża część torowisk w mieście została poddana remontom - m.in skrzyżowanie ulic Pomorskiej i Dubois, węzeł przy Dworcu Głównym czy skrzyzowanie ul. Jedności Narodowej z Nowowiejską. W pierwszej dekadzie XXI wieku kontynuowano podjęte kilka lat wcześniej remonty. W 2003 roku zlikwidowano tramwajowe linie nocne. W 2007 roku oddano do użytku dwa ważne węzły komunikacyjne - Rondo Reagana z tramwajowo-autobusowym peronowym węzłem przesiadkowym i pl. Powstańców Wielkopolskich. Na początku drugiej dekady XXI wieku rozpoczęto budowę tras tramwajowych na Gaj oraz na Kozanów z odnogą do Stadionu Miejskiego na Maślicach, które zostały oddane do użytku w latach 2011-2012. W 2014 roku przestała funkcjonować zajezdnia VI Dąbie. W 2017 roku ogłoszono tzw. "wrocławski plan tramwajowy", w ramach którego mają powstać trasy tramwajowe na osiedle Nowy Dwór, Popowice, Swojczyce i Jagodno. Budowa tych pierwszych rozpoczęła się po długoletnich przygotowaniach w 2019 roku. Trasy te planowane są do oddania w roku 2023. W 2019 roku oddano do użytku nową trasę na ul. Hubskiej. Tramwaj na Swojczyce znajduje się wciąż w fazie projektu. Dużym problemem pod koniec ubiegłej dekady stał się zły stan wrocławskich torowisk, których konserwacja przez wiele lat była na niskim poziomie. W związku z tym prezydent Wrocławia ogłosił plan o nazwie "ToryWolucja", polegający na przeprowadzeniu kompleksowych remontów torowisk, najbardziej potrzebujących naprawy tak, aby zminimalizować ryzyko wykolejeń na zużytych torach i rozjazdach.

W latach 1991-2004 we Wrocławiu nie kupowano żadnych tramwajów. Na przełomie wieków jednak magistrat planował zakup dużej ilości tramwajów niskopodłogowych. Do testów sprowadzono wówczas tramwaje AEG z Berlina oraz dwa Bombardiery - jeden z Krakowa, drugi z Magdeburga. Wszystkie testowane tramwaje kursowały na liniach 14 i 24. Niestety przetarg nigdy nie doszedł do skutku. MPK Wrocław, które ówcześnie borykało się ze znacznym zużyciem swojej floty tramwajowej, zaczęło szukać tanich sposobów na odświeżenie taboru. Rozważano także sprowadzenie używanych tramwajów z krajów zachodnich, jednak ostatecznie zdecydowano się na przeprowadzanie modernizacji wagonów Konstal 105Na do standardu 105NaWr. Zamówiono także w powstałej w 1999 roku w miejsce zakładów technicznych MPK firmie Protram fabrycznie nowe tramwaje serii 204WrAs. Są to wysokopodłogowe wagony na konstrukcji Konstala 105Na, napędzane silnikami asynchronicznymi. Łącznie do Wrocławia trafiło 6 składów dwuwagonowych takich wozów. W latach 2006-2011 do Wrocławia dotarło także 26 sztuk niskowejściowych tramwajów Protram 205WrAs. Od grudnia 2006 do listopada 2007 do Wrocławia dostarczono 17 niskopodłogowych wagonów Škoda 16 T, wyprodukowanych przez firmę Škoda Holding. Na początku 2009 rozstrzygnięto przetarg na dostawę 31 dwukierunkowych, niskopodłogowych wozów w ramach projektu Tramwaj Plus. Przetarg wygrała Škoda 19 T będąca dwukierunkową oraz dwustronną wersją Škody 16 T. Pierwsze 2 Škody 19T (o numerach #3101, #3102) dostarczono pod koniec grudnia 2010 roku. W roku 2011 MPK otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej na osiem tramwajów Protram 205WrAs jeżdżących na linii 11 (numery #2718 - #2726). Od starszych Protramów różnią się one inną tapicerką na fotelach wewnątrz oraz unowocześnionym stanowiskiem motorniczego. Obecnie po Wrocławiu kursuje 26 sztuk tych pojazdów. W grudniu 2014 MPK Wrocław podpisało umowę z przedsiębiorstwem Pesa Bydgoszcz na dostawę 6 w pełni niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów Pesa Twist typu 2010NW. Następnie zamówienie to powiększono o kolejne 2 egzemplarze i jego realizacja została zakończona w II połowie listopada 2015. Od grudnia 2015 roku do MPK Wrocław stopniowo trafiają kolejne tramwaje z częściowo niskopodłogowej rodziny Moderus Beta. W latach 2015 - 2017 MPK otrzymało 22 tramwaje z rodziny Moderus Beta MF19AC (numery #2801 - #2822), zaś od marca 2018 roku na torowiska wyjeżdżają Moderusy z serii MF24AC (numery #2901 - #2930, docelowo do #2940), które od swoich poprzedników różnią się zmienionym, nowocześniejszym designem zewnętrznym, nieznacznie większym całościowym udziałem niskiej podłogi (27% zamiast 25% w MF19AC) oraz innymi, pomniejszymi detalami. Obecnie w ruchu znajduje się trzydzieści z zamówionych czterdziestu Moderusów z nowej serii. Ostatnie sztuki tych tramwajów przybędą do MPK w październiku 2019 roku.

 

 (źródła: pl.wikipedia.org, polska-org.pl). Redakcja zastrzega sobie prawo do wystąpienia błędów w powyższym artykule.

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 26 września

    Od 26 września zostaną wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w związku z oddaniem do użytku peronów 3 i 4 na Rondzie Reagana oraz poprawą komunikacji miejskiej na dwóch osiedlach.  


  • Zmiany tras linii 0P, 1, 7, 20, 74 i 701

    Od 12 września 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany trasy linii tramwajowej 0P, 1, 7, 20 i 74.


  • Zmiany w komunikacji od 05.09

    Od dnia 5 września 2020 roku (sobota) planowane są zmiany dotyczące linii D, N, 106, 121, 128, 130, 131, 141, 147, 148, 149, 151, 206, 241, 249, 251 oraz 701.


Raport specjalny: #TORYwolucja

Sieć tramwajowa