Z pasją o komunikacji!

Wrocław wkrótce stanie się bastionem autobusów marki Mercedes. Już wkrótce na trasy wyjadą przegubowe Mercedesy Conecto firmy Mobilis, tymczasem MPK wydzierżawi kolejne 61 Mercedesów Citaro C2.

W poniedziałek MPK podpisało umowę z jedynym oferentem w przetargu na dzierżawę 61 nowych autobusów. Było nim konsorcjum firm Pekao Leasing i Evobus. Mercedes zaproponował MPK doskonale już znane autobusy z serii Citaro. Łącznie tabor przewoźnika wzbogaci się o 29 autobusów przegubowych oraz 31 solo. Przewoźnik tym samym zamierza wycofać wszystkie autobusy marki Volvo, będące jednak jeszcze w statystycznie młodym wieku. Sporą wadą tych autobusów jest jednak brak klimatyzacji, który potrafi być dokuczliwy dla pasażerów głównie w okresie letnim. Autobusy dojadą do Wrocławia jesienią.

 

Nowe Mercedesy będą wyposażone "po wrocławsku". Oznacza to w standardzie klimatyzację całopojazdową, srebrne poręcze, fotele obite niebieską tapicerką 3D Kneitz, "ciepły guzik", ładowarki USB do telefonów, system informacji pasażerskiej (najprawdopodobniej oparty na produktach firmy SiMS) z zapowiedziami głosowymi oraz ekranami LCD typu "e-korale" wewnątrz. Niestety autobusy nie będą posiadać charakterystycznego dla wrocławskich autobusów żółtego paska pomiędzy czerwoną partią malowania na dole burty autobusu. Wozy będą także posiadały liczne udogodnienia ze strony technicznej. Część energii będzie odzyskiwana podczas hamowania autobusu poprzez moduł rekuperacji. Pozwala to zaoszczędzić dużą ilość paliwa podczas jazdy w ruchu miejskim.

 

Po dostawie nowych autobusów łączna liczba autobusów marki Mercedes-Benz we Wrocławiu wyniesie 272 sztuki, z czego 171 z nich będą to autobusy drugiej generacji modelu Citaro (C2). Sprawi to, że Wrocław będzie eksploatował najwięcej autobusów tej marki w Polsce.

 

Znacznie szybciej do Wrocławia dotrą Mercedesy Conecto, które pojawią się na ulicach miasta za sprawą przewoźnika Mobilis. Część autobusów dotarła już do serwisu Mercedesa w Pietrzykowicach pod Wrocławiem. Tam autobusy są dozbrajane m.in w system informacji pasażerskiej oraz montowane są pomniejsze elementy wyposażenia autobusu, takie jak kasowniki czy radio. Głównym czynnikiem odróżniającym Mercedesa Citaro od Conecto jest cena. Mercedesy Conecto są po prostu okrojoną wersją flagowych autobusów spod logo gwiazdy. Ich zasadniczy montaż odbywa się w Turcji, zaś modeli Citaro we Francji i Niemczech.

 

Z zewnątrz, wygląd autobusów znacznie różni się od Citaro. Nowy przód pojazdu budzi kontrowersje swoim niebanalnym kształtem. Nadkola nie są aż tak wyraźnie wyeksponowane w linii bocznej autobusu. Inny jest także tył pojazdu. Wnętrze nowych Conecto jest zbliżone do Citaro C2, lecz materiały zastosowane w Conecto są nieco inne, np. te użyte do montażu sufitu czy lamp oświetlenia. Kabina w Conecto z kolei wygląda nieco solidniej niż ta z Citaro C2; kształtem przypomina tę z Citaro FL, kursujących po Wrocławiu od 2008 roku.

 

Mercedesy Conecto zadebiutują w ruchu liniowym w kwietniu. Będzie je można spotkać m.in na liniach 115 i 119. Warto także zauważyć, że w 2017 roku MPK Wrocław testowało bliźniaczy egzemplarz przegubowego Mercedesa Conecto w kolorze srebrnym. Obecnie ten autobus kursuje liniowo w Krakowie.

 

Zobacz, jak wyglądają z zewnątrz nowe Mercedesy Conecto (zdjęcia nadesłane przez Czytelnika)

 

GALERIA

  • 87455614_1581203455368549_2602421173996224512_n
  • 87478508_1581203392035222_60578220197543936_n
  • 87884578_1581203535368541_5743984314144522240_n
Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Zmiany tras linii 115 i 118

    W związku z planowanym rozpoczęciem prac związanych z remontem przejazdu kolejowego na ulicy Mydlanej, od 4 lipca 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany trasy linii autobusowej 115 i...


  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 27 czerwca

    Od 27 czerwca 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany na liniach tramwajowych oraz na liniach autobusowych.


  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 6 czerwca

    Od dnia 6 czerwca 2020 (sobota), z powodu rozpoczęcia kolejnego etapu budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór, planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii autobusowych 122, 144 i 240.


Raport specjalny: #TORYwolucja
  • Remonty torowisk trwają - cz. 135 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy na ul. Trzebnickiej, ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna, ul. Bł. Czesława, ul. Szczytnickiej i na rondzie Reagana, gdzie trwają wakacyjne...


  • Budowa TAT na Nowy Dwór - cz. 9 (ZDJĘCIA)

    Rozpoczęte we wrześniu 2019 roku prace związane z budową trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór postępują. Przedstawiamy Państwu fotorelację z tej inwestycji.


  • Budowa TAT na Nowy Dwór - cz. 8 (ZDJĘCIA)

    Rozpoczęte we wrześniu 2019 roku prace związane z budową trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór postępują. Przedstawiamy Państwu fotorelację z tej inwestycji.


Ekspansja Mercedesa we Wrocławiu - Conecto i kolejne Citaro C2