MPK News
Z pasją o komunikacji!

Oderwijmy się na chwilę od naszej rzeczywistości i zobaczmy jak to się robi w Częstochowie. Oczywiście wrocławskiego aspektu nie zabraknie, a będzie nim model Škody 16 T.

System komunikacji tramwajowej w Częstochowie jest najmłodszym w Polsce. Pierwsze plany budowy linii tramwaju elektrycznego powstały już w 1897 roku, jednak na wstępnych koncepcjach się skończyło.

Plany budowy linii tramwajowych podjęto dopiero po II wojnie światowej, ze względu na wzrost liczby pasażerów, związany m.in. z rozbudową Huty Częstochowa.

W 1955 roku rozpoczął się proces budowy linii tramwajowej, co wiązało się z wyburzeniem wielu budynków mieszkalnych w pobliżu ul. Bór i budową mostu na al. Pokoju i wiaduktu na al. Związku Walki Młodych (Niepodległości). Prace budowlane trwały długo, gdyż pierwszy tramwaj wyjechał na ulice Częstochowy dopiero 8 marca 1959 roku.

Obecnie w Częstochowie funkcjonują trzy dzienne linie tramwajowe i jedna nocna.

System tworzony jest przez torowisko o łącznej długości 14,7 km i rozstawie szyn 1435 mm, obejmuje 32 przystanki, jedną zajezdnię oraz 5 pętli, w tym jedną obecnie nieużywaną w ruchu liniowym na osiedlu Tysiąclecia i jedną połączoną z linią kolejową na pętli Raków-dworzec PKP.

Tabor częstochowskich tramwajów składa się z dwóch typów:

  • 56 wagonów Konstal 105Na,
  • 7 niskopodłogowych wagonów Pesa Twist.

Z okazji 55-lecia tramwajów w Częstochowie, tamtejsze MPK zorganizowało 8 marca b.r dzień otwarty zajezdni tramwajowej. Tak się złożyło, że tego dnia przebywałem w Częstochowie, i nie mogło mnie tam zabraknąć.

Podczas dnia otwartego czekało na gości wiele atrakcji m.in. nauka jazdy tramwajem Pesa Twist, nauka jazdy autobusem i nadanie imienia jednemu z tramwajów Pesy.

Wszyscy goście mogli wejść do nowej przelotowej dwutorowej hali tramwajowej, wybudowanej z myślą o nowym taborze, który potrzebuje szczególnego zaplecza technicznego. W hali nie zabrakło nowoczesnej tokarki podtorowej jak i pomostów służących do obsługi aparatury umieszczonej na dachu niskopodłogowych wagonów bydgoskiego producenta. Także w tej hali odbyła się wystawa modeli autobusów i tramwajów (również naszej wrocławskiej Škody 16 T) oraz konferencja na temat przyszłości częstochowskiej komunikacji tramwajowej. Na dziedzińcu można było oglądać sprzęt pogotowia technicznego i sieciowego.

Jednodniowa wycieczka do Częstochowy godna polecenia, dzień otwarty był dobrze zorganizowany i każdy znalazł coś dla siebie. Przy okazji tej wizyty zrobiłem zdjęcia, które lepiej odzwierciedlą wszystko aniżeli moje słowa. Zapraszam do obejrzenia fotorelacji!

 

  • Galeria
  • dsc06592
  • dsc06595
  • dsc06597
  • dsc06598
  • dsc06599
  • dsc06600
  • dsc06604
  • dsc06611
  • dsc06612
  • dsc06615
  • dsc06620
  • dsc06621
  • dsc06623
  • dsc06624
  • dsc06625
  • dsc06627
  • dsc06628
  • dsc06639
  • dsc06644
  • dsc06650
  • dsc06655
  • dsc06657
  • dsc06659
  • dsc06661
  • dsc06669
  • dsc06674
  • dsc06682
  • dsc06693