W dniu 28 marca po raz ostatni odwiedziliśmy zajezdnię Dąbie, która z dniem 5 kwietnia zostanie wyłączona z eksploatacji.
Prezentujemy Wam kilka zdjęć z jednego z ostatnich dni funkcjonowania obiektu, oraz krótką notkę o historii i tym, co obecnie się tam znajduje.
Po tym jak w 1902 roku miasto powołało swoją własną spółkę (Städtische Straßenbahn Breslau) mającą (obok dwóch już istniejących prywatnych firm) świadczyć przewozy tramwajowe; wraz z jej rozwojem pojawiła się konieczność budowy nowych zajezdni. Zajezdnia Dąbie przy ulicy Wróblewskiego została otwarta w 1913 roku. Jest najmłodszą wrocławską zajezdnią, a jej budowa wiązała się z budową Hali Stulecia, i miała w znaczący sposób poprawić obsługę komunikacyjną w tym rejonie.
Na cały obiekt składają się dwie ogromne hale postojowe z kanałami rewizyjnymi (po 7 torów każda), połączone niedużym pomieszczeniem pełniącym dawniej rolę kuźni (obecnie znajduje się tam mały warsztat gdzie regeneruje się wózki), budynek administracyjny z dyspozytornią i biurami, stacja transformatorowa oraz tory postojowe. Początkowo do zajezdni należał także budynek mieszkalny znajdujący się tuż obok, który został wybudowany z myślą o pracownikach. Obecnie na terenie zakładu można zobaczyć kilka ciekawych elementów infrastruktury, takich jak stare, kratownicowe słupy trakcyjne, dawną krzyżownicę i osłonę zwrotnicy. A obok bramy - słupek przystankowy. Ciekawostką jest także znajdujący się przed jedną z hal żuraw, służący do wymiany pantografów. Wewnątrz budynków też można natrafić na ślady przeszłości. Na jednej ze ścian, pozostały namalowane szablony dawnych numerów linii (okrągłe tablice), a w innym kącie zobaczyć można mechanizm, służący do otwierania okien znajdujących się kilka metrów powyżej.
Niestety w perspektywie czasu zajezdnia okazała się niepraktyczna, ponieważ budowana była z myślą o dawnych tramwajach, z których wszystkie były dwukierunkowe, i zarówno hale, jak i tory postojowe nie są przelotowe, co przy obecnym taborze sprawia wiele trudności przy manewrowaniu i ustawianiu składów.
- Galeria