MPK Wrocław testuje od niedawna elektrycznego białego Mercedesa. Postanowiliśmy sprawdzić i ocenić jak się sprawuje ekologiczny eCitaro.
Elektryczna wersja Mercedesa Citaro zadebiutowała w 2018 roku. Póki co na zakup seryjnych egzemplarzy tych autobusów zdecydowało się jedynie kilka niemieckich miast, w tym Berlin. Testowany przez MPK Wrocław egzemplarz został wyprodukowany w 2018 roku i był testowany już w takich miastach jak Warszawa, Białystok, Kraków, Poznań i w Trójmieście.
Z zewnątrz, pojazd wygląda bardzo nowocześnie dzięki zastosowaniu zupełnie nowej zabudowy nadwozia nazywanej przez Mercedesa "Future Bus", charakteryzującą się zupełnie innym wyglądem ściany przedniej niż w modelu Citaro C2 oraz tzw. "garbem" na górze autobusu, pod którym są schowane akumulatory magazynujące energię, którą napędzany jest autobus. Pojazd jest koloru białego, podobnie jak kolor zastosowanych w nim zewnętrznych wyświetlaczy produkcji firmy R&G. Boki i tył autobusu wyglądają identycznie jak w Citaro C2.
Przejdźmy do wnętrza autobusu. Znajdziemy w nim niemal bliźniaczy układ foteli, jak w jeźdżących już po Wrocławiu Citaro C2, lecz z niewielkimi zmianami, takimi jak dwa fotele za pierwszymi drzwiami po prawej stronie zamiast jednego, umieszczonego dotychczas w obudowie zbiornika paliwa. Sufit jest identyczny jak w najnowszych Citaro C2G dla MPK, lecz należy pamiętać, że to właśnie w eCitaro ten typ sufitu został zaimplementowany jako pierwszy. Fotele (model CST) w pojeździe przypominają te, stosowane w autobusach międzymiastowych i wyglądają na bardzo wygodne - takie również są. Szkoda, że przewoźnicy zwykle nie decydują się na zamawianie takich foteli. Co ciekawe, zostały one obite niebieską tapicerką 3D Kneitz, znaną z najnowszych nabytków MPK Wrocław. Może MPK Wrocław przełamie ten stereotyp i jako pierwsze wyposaży swoje najnowsze Citara w te fotele? Byłby to bardzo miły ukłon w stronę pasażerów, ponieważ wygodne fotele znacznie umilają podróż. Cała reszta wnętrza (poza kasownikami R&G) wygląda niemal tak samo jak we wrocławskich C2. Wadą jest brak jakiejkolwiek informacji pasażerskiej we wnętrzu pojazdu. Podróż autobusem jest bardzo komfortowa za sprawą poziomu dźwięku, wydawanego przez autobus - pojazd jest bardzo cichy. Na postoju elektryczny Mercedes nie wydaje praktycznie żadnych dźwięków. Jakość wykonania elementów wnętrza jest wysoka, a ich spasowanie nie budzi zastrzeżeń.
Elektryczne Citaro jest testowane przez MPK od czwartku na okres miesiąca. Pojazd do tej pory pojawił się na liniach 111, 142 i 143. Na którą z linii od przyszłego tygodnia zdecydują sami pasażerowie pod ankietą na facebooku MPK Wrocław.