Z pasją o komunikacji!

Dziś zapraszam Was do Wuppertalu. Miasta liczącego około 360000 mieszkańców leżącego w kraju związkowym Nadrenii Północnej-Westfalii w Niemczech.

W mieście tym funkcjonuje najdłuższa na świecie linia kolei podwieszanej (Schwebebahn). Linia ta liczy ponad 13 kilometrów długości (w tym 10 km nad rzeką Wupper; 12 metrów nad lustrem wody), a funkcjonuje od 1901 roku. Kolejka ta stanowi bardzo szybkie i wygodne połączenie dwóch dzielnic: Vohwinkel i Oberbarmen/Barmen.

Wagoniki zostały zbudowane jeszcze w latach siedemdziesiątych, a każdy z nich może pomieścić do 200 pasażerów. Jakie wrażenie z podróży? Rewelacyjne! Podróż wagonikiem z jednej pętli do drugiej trwa około 30 minut, a prędkość wagonika może dochodzić nawet do 60 km/h. Przejażdżka pojazdem jadącym dość szybko dwanaście metrów nad rzeką dla miłośnika pojazdów szynowych jest nie lada atrakcją.

Jakie zalety ma owa kolejka? Jest ich bardzo dużo. Przede wszystkim bezkolizyjność! Kolejka ta ma swój własny tor i żadnej styczności z ruchem pojazdów i pieszych poruszających się po ulicach, przez co zatrzymuje się tylko i wyłącznie na stacjach. Owych stacji jest dwadzieścia. Dziennie Schwebebahn przewozi około 750000 pasażerów. Częstotliwość kursowania w szczycie w dni robocze to średnio co 3-4 minuty, a poza szczytem i w dni wolne od pracy co 7-9 minut. Cena biletu jednorazowego to dla dorosłych 2,50, a dla dzieci 1,50 Euro. Dla niektórych wadą owej kolejki mogą być gęsto rozstawione słupy podtrzymujące konstrukcję kolejki. W centrum miasta rzucają się one w oczy i mogą być uznane za nieestetyczne. Jednak zalety powodują, że jest to naprawdę udane przedsięwzięcie i jedna z najciekawszych kolejek jaką miałem możliwość się przejechać. Zwrócić uwagę należy też na fakt, że duża część turystów przyjeżdża do Wuppertalu właśnie po to, by zobaczyć i przejechać się kolejką. Przejazd kolejką w Wuppertalu polecam każdemu!

 

  • Film

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Schwebebahn w Wuppertalu (FILM)