PODZESPOŁY NAPĘDOWE
Autobus Mercedes-Benz O530 Citaro jest napędzany silnikiem Mercedes-Benz OM926LA o mocy 299 koni mechanicznych, sprżężonym z czterobiegową skrzynią biegów Voith D854.5. Silnik zastosowany w tym pojeździe spełnia normę emisji spalin Euro 5. Podzespoły napędowe autobusu umieszczone są z tyłu. Dostęp do nich odbywa się poprzez otworzenie klapy na ścianie tylnej autobusu albo od wnętrza, odkręcając pokrywy umieszczone na obudowie wieży silnika.
Rys. 1. Ogólny widok na podzespoły napędowe autobusu po otworzeniu klapy inspekcyjnej.
Cyfrą "0" na zdjęciu zaznaczono przyciski umożliwiające awaryjne uruchomienie lub zgaszenie silnika.
Rys. 2. Silnik Mercedes-Benz OM926LA.
Rys. 3. Widok na podzespoły napędowe autobusy od wnętrza.
STEROWANIE
Mercedes-Benz O530 otwierany jest z zewnątrz przyciskiem, ukrytym pod lewą wycieraczką. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce na pierwszą pozycję w autobusie uruchamia się elektryka, w tym także radiotelefon oraz sterownik systemu informacji pasażerskiej. Przytrzymanie kluczyka w następnej pozycji spowoduje rozruch silnika. Po dłuższym postoju autobusu z załączonym silnikiem zalecane jest odczekanie kilku minut w celu dalszego przygotowywania do jazdy. Kierowca loguje się do sterownika KPP-2 za pomocą swojego osobnego klucza dostępu i w nim wybiera przydzieloną mu brygadę. Biegi załącza się przy jednoczesnym przytrzymaniu pedału hamulca. Następnym krokiem do rozpoczęcia jazdy autobusem jest odpowiednie nastawienie świateł zewnętrznych oraz wewnętrznych (jeśli istnieje taka potrzeba) oraz zwolnienie rękojeści hamulca ręcznego. Podczas postoju (np. na światłach) nie jest konieczne ciągłe trzymanie nogi na pedale hamulca - można użyć do tego celu przełącznika hamulca przystankowego, który zwalniany jest poprzez naciśnięcie pedału gazu. Drzwi w autobusie można otworzyć w dwojaki sposób - albo używając do tego przycisku otwierania wszystkich drzwi na raz, albo otwierając poszczególne drzwi z osobna używając do tego oddzielnych przycisków. Zamykanie drzwi jest możliwe tylko przy użyciu oddzielnych przycisków do drzwi - nie jest możliwe ich zamknięcie jednocześnie za pomocą jednego przycisku.
KABINA KIEROWCY
Kabina kierowcy jest odgrodzona od przestrzeni pasażerskiej osobną zabudową, z wbudowanymi w niej drzwiami, umożliwiającymi wejście do kabiny. Owe drzwi są przeszklone za pomocą podzielonej na dwie części szyby. Jej górna część może być podniesiona elektrycznie przez kierowcę do góry, zaś w dolnej umieszczona jest otwierana półeczka do wydawania biletów pasażerom (obecnie rozwiązanie to nie jest praktykowane). Na dole drzwi od wewnątrz znajduje się otwierany uchylnie schowek, w którym kierowca może przechowywać różne przedmioty, np. plecak. Kierowca ma do dyspozycji wielofunkcyjny, elektroniczny pulpit marki VDO-Kienzle. Deska rozdzielcza jest ergonomiczna i zapewnia kierowcy komfort jej obsługiwania, a także dostęp do najpotrzebniejszych informacji o pojeździe z poziomu komputera pokładowego, umieszczonego w centralnej części deski.
Rys. 4. Widok na zabudowę kabiny kierowcy od wewnątrz.
Rys. 5. Rzut na szyby umieszczone w drzwiach prowadzących do kabiny.
Rys. 6. Widok na zastosowaną w autobusie deskę rozdzielczą.
Rys. 7. Widok na prawą część deski rozdzielczej.
Opisy zaznaczonych na grafice przycisków:
1 - przełącznik komputera pokładowego
2 - przełącznik hamulca przystankowego
3 - przełącznik tzw. "przyklęku"
4 - otwieranie wszystkich drzwi jednocześnie
5 - przełącznik blokady połówki pierwszych drzwi
6 - przyciski otwierania osobno pierwszych, drugich i trzecich drzwi
7 - wybierak pozycji skrzyni biegów (D - jazda, N - bieg neutralny, R - cofanie)
Rys. 8. Widok na lewą część deski rozdzielczej.
Opisy zaznaczonych na grafice przycisków:
8 - podnoszenie pojazdu
9 - przełącznik retardera skrzyni biegów
10 - przełącznik systemu ASR
11 - przełącznik świateł awaryjnych
12 - przełączniki oświetlenia przedziału pasażerskiego
13 - gałka regulacji oświetlenia zewnętrznego
Ponadto tuż obok kierownicy na samym dole widoczny jest przycisk sygnału dźwiękowego (klaksonu).
Rys. 9. Dwupoziomowy panel z przyciskami, umieszczony na ścianie bocznej.
Opisy zaznaczonych na grafice przycisków:
12 - przełączniki oświetlenia przedziału pasażerskiego
13 - gałka regulacji oświetlenia zewnętrznego
14 - hamulec ręczny
15 - przełącznik otwierania zewnętrznej szyby kierowcy
16 - regulacja lusterek
17 - przełącznik zmiany widoku kamer
18 - gniazdo zapalniczki 24V
Rys. 10. Dolna część bocznego panelu - strona lewa.
Opisy zaznaczonych na grafice przycisków:
14 - hamulec ręczny
19 - ogrzewanie przedniej szyby
20 - wentylacja przedziału pasażerskiego
21 - przełącznik otwierania/zamykania luków dachowych
Rys. 11. Dolna część bocznego panelu - strona prawa.
Opisy zaznaczonych na grafice przycisków:
22 - opuszczanie pojazdu
23 - regulacja położenia deski rozdzielczej i kierownicy
24 - wyłączenie blokady ruszania z otwartymi drzwiami
25 - awaryjny wyłącznik zasilania (bezpieczeństwa)
Rys. 12. Widok na środkową część deski rozdzielczej.
Opisy zaznaczonych na grafice przycisków:
26 - prędkościomierz
27 - kontrolki poszczególnych elementów pojazdu
28 - ekran komputera pokładowego
Rys. 13. Stacyjka.
Rys. 14. Mikrofon.
Rys. 15. Elementy znajdujące się w górnej części kabiny. U góry panel sterowania radiem, pośrodku sterownik systemu informacji pasażerskiej SiMS KPP-2, na dole ekran monitoringu.
Rys. 16. Tylna część kabiny kierowcy. Widoczny schowek w którym znajduje się apteczka oraz trójkąt ostrzegawczy. Widać także wieszaki na okrycie wierzchnie.