Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • Ikarus 280.70E #5319
  • Ikarus 280.70E #5320
  • Ikarus 280.70E #5320


 

OPIS POJAZDU 

Ikarus 280 to seria wysokopodłogowych, 16-metrowych autobusów przegubowych, produkowana przez węgierskie przedsiębiorstwo Ikarus w latach 1973 - 2002 w Budapeszcie. Przez blisko 30 lat produkowano wiele wersji tych autobusów, różniących się od siebie poszczególnymi elementami lub przeznaczeniem na konkretny rynek. W latach 80. dostarczono do Polski dużą ilość autobusów serii 280.26. Na początku lat 90. jednak ta produkowana przez wiele lat seria zaczęła być przestarzała technicznie, więc w 1993 roku wdrożono do produkcji wariant .70, różniący się od poprzednika kilkoma zmianami, mającymi ułatwiać obsługę pojazdu oraz lekko poprawić komfort podróży. 

Z zewnątrz nowa wersja Ikarusa różniła się od 280.26 głównie zastosowaniem dwupłatowych połówek drzwiowych zamiast "harmonijek". Ze strony mechanicznej zastosowano zmodernizowany silnik Rába D10UTS 180 połączony z czterobiegową przekładnią ZF 4HP590. Wewnątrz zastosowano całkowicie wydzieloną od przestrzeni pasażerskiej kabinę kierowcy (bez drzwi wewnętrznych). Autobusy te przydzielono do zajezdni przy ul. Obornickiej i nadano im numery taborowe 5316 - 5325.

Eksploatacja tych autobusów we Wrocławiu zakończyła się w październiku 2014 roku. Niedługo po tym, do Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu trafiły dwa egzemplarze tego modelu - #5320 oraz #5324, z czego ten drugi został przeznaczony jako dawca części. Odbudowa #5320 do stanu fabrycznego rozpoczęła się w 2015 roku i trwa do dnia dzisiejszego. Remont autobusu jest prowadzony w uzależnieniu od ilości wpłat darczyńców. Datki przeznaczone na remont autobusu można składać na portalu zrzutka.pl.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Ikarus

MIEJSCE PRODUKCJI: Węgry (Budapeszt)

TYP AUTOBUSU: przegubowy, wysokopodłogowy

PREMIERA: 1993

LATA PRODUKCJI: 1993 - 1997

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 16500 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3021 mm

MASA CAŁKOWITA: 22500 kg

LICZBA DRZWI: 4

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 920mm

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 920mm

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 920mm

WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 920mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2550 mm

MOC SILNIKA: 244 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: ZF 4HP590

ILOŚĆ BIEGÓW: 4

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA: Rába D10UTS 180

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 29

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 116

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 145

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: nie

ASR: nie

EBS: nie

ESP: nie

KLIMATYZACJA: brak

 

PRODUKCJA

1995r. (#5320, #5324)

 

DOSTAWY

1) KSTM Wrocław

2014r. (#5320, #5324)

 

ILOSTAN TABORU

1) KSTM Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 1

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 2

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Zmiany tras linii 115 i 118

    W związku z planowanym rozpoczęciem prac związanych z remontem przejazdu kolejowego na ulicy Mydlanej, od 4 lipca 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany trasy linii autobusowej 115 i...


  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 27 czerwca

    Od 27 czerwca 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany na liniach tramwajowych oraz na liniach autobusowych.


  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 6 czerwca

    Od dnia 6 czerwca 2020 (sobota), z powodu rozpoczęcia kolejnego etapu budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór, planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii autobusowych 122, 144 i 240.


Raport specjalny: #TORYwolucja
  • Remonty torowisk trwają - cz. 135 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy na ul. Trzebnickiej, ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna, ul. Bł. Czesława, ul. Szczytnickiej i na rondzie Reagana, gdzie trwają wakacyjne...


  • Budowa TAT na Nowy Dwór - cz. 9 (ZDJĘCIA)

    Rozpoczęte we wrześniu 2019 roku prace związane z budową trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór postępują. Przedstawiamy Państwu fotorelację z tej inwestycji.


  • Budowa TAT na Nowy Dwór - cz. 8 (ZDJĘCIA)

    Rozpoczęte we wrześniu 2019 roku prace związane z budową trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór postępują. Przedstawiamy Państwu fotorelację z tej inwestycji.


Ikarus 280.70E (KSTM)