Z pasją o komunikacji!

 

GALERIA WNĘTRZ

  • Jelcz 080
  • Jelcz 080
  • Jelcz 080

OPIS POJAZDU 

Jelcz 080 jest pierwszym seryjnie produkowanym przez podwrocławską fabrykę autobusem klasy MIDI. Jest to niewielki pojazd, powstały na podwoziu ciężarówki Star 200A z nadwoziem Jelcza PR110M. Autobus ten został zaprojektowany głównie z myślą o liniach o niewielkich potokach pasażerskich, a przede wszystkim o przewozach pracowniczych. Historia autobusów Jelcz 080 sięga końca lat 70. XX w. Pierwszy prototyp małego autobusu socjalnego na bazie nadwozia autobusu Jelcz PR 110U (produkowanego wówczas seryjnie w Jelczańskich Zakładach Samochodowych) oraz podwozia ciężarówki Star 200 powstał w 1977 r. Kolejny zaprezentowano rok później, po dokonaniu szeregu zmian konstrukcyjnych. Jeszcze w tym samym 1978 r. bramy jelczańskiej fabryki opuściły pierwsze egzemplarze przeznaczone dla odbiorców. Autobusy socjalne oferowano w kilku wersjach wyposażenia, np. z półkami na bagaże czy wysokimi siedzeniami. W 1980 r. bramy zakładów w Jelczu opuścił prototyp Jelcza 080 w wersji przeznaczonej do łączenia z planowaną do wdrożenia przyczepą typu Jelcz P-080. Różnił się on nieco od wersji seryjnej m.in. mniejszym tylnym bagażnikiem, innym umiejscowieniem jednej z kratek wentylacyjnych, ponadto pojazd ten posiadał fabrycznie zaczep holowniczy oraz zmodyfikowaną instalację elektryczną. Na przełomie 1981 i 1982 r. wprowadzono kilka istotnych zmian w wyglądzie produkowanych Jelczy 080. Przede wszystkim zrezygnowano ze stosowania charakterystycznych jelczańskich nadkoli oraz plastikowych podsufitek we wnętrzu. Pojawiła się też możliwość zamówienia innego silnika. Co ważne, Klub Sympatyków Transportu Miejskiego posiada w swojej kolekcji nie tylko autobus Jelcz 080, ale także przyczepę P-080. Zabytkowy pojazd poddany obecnie pracom restauracyjnym i konserwatorskim został zarejestrowany po raz pierwszy 02.01.1980 r. Od połowy lat 90. XX w. do września 2012 r. był własnością Przedsiębiorstwa Robót Budowlanych z Gniezna. Gdy firma zakończyła działalność, autobus wystawiono na przetarg i w ten sposób został zakupiony przez wrocławski Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Ten akurat egzemplarz był wykorzystywany głównie do dowożenia pracowników z bazy firmy na budowy przez nią obsługiwane. Remont pojazdu trwał w latach 2019-2020 i przywrócił mu fabryczny wygląd, a także pełną sprawność techniczną.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Jelcz

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Jelcz-Laskowice)

TYP AUTOBUSU: wysokopodłogowy autobus klasy MIDI, solo

PREMIERA: 1977

LATA PRODUKCJI: 1978 - 1984

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 8000 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3150 mm

MASA CAŁKOWITA: 9400 kg

LICZBA DRZWI: 2

UKŁAD DRZWI: 0 - 1 - 1

SZEROKOŚĆ DRZWI: 720 mm

 

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm

MOC SILNIKA: 150 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: ZF S5-45

ILOŚĆ BIEGÓW: 5

TYP SKRZYNI BIEGÓW: ręczna

MODEL SILNIKA: FSC Starachowice S359

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 31

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 9

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 40

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: nie

ASR: nie

EBS: nie

ESP: nie

KLIMATYZACJA: brak

 

PRODUKCJA

Jelcz 080 KSTM - 1980r.

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja

Jelcz 080 (KSTM)