Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • Mercedes-Benz O530G #8413
  • Mercedes-Benz O530G #8413
  • Mercedes-Benz O530G #8413


 

OPIS POJAZDU

Mercedes-Benz Citaro to autobus przegubowy produkowany przez Mercedes-Benz/EvoBus. Citaro jest autobusem przeznaczonym do użytku w komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Jest to niskopodłogowy autobus z monitoringiem. Autobus ten został zwycięzcą corocznego konkursu "Bus of the year" i otrzymał tytuł "BUS OF THE YEAR 2007". W latach 2008 - 2013 do MPK Wrocław trafiło ponadto 101 sztuk Citaro pierwszej generacji po faceliftingu (Citaro II, Citaro FL).

 

Druga generacja Mercedesa Citaro (obecne we Wrocławiu egzemplarze #8300-8341, #7300-7357 i #4005 należą do pierwszej generacji po facelifcie) zadebiutowała w 2011 roku. Autobus ten został nagrodzony tytułem "Bus of the year 2013".  Rok później we Wrocławiu pojawił się testowy Mercedes-Benz Citaro O530G C2 o numerze 1001. Autobus został pół roku później odkupiony przez MPK. Nadano mu numer #8342 i przydzielono go do zajezdni przy ul. Obornickiej. Autobus ten do dziś nosi srebrne barwy testowe z napisami "Nowy Citaro - zapraszamy do testów!", mimo że wóz ten wcale nie jest już nowy - ma niemal 10 lat. Specyfikacja techniczna tego wozu nieco się różni od seryjnych Citaro C2 dla MPK. Pojazd jest napędzany, podobnie jak starsze przegubowe Citara, przez silnik Mercedes-Benz OM457LA. Za zmianę przełożeń odpowiada sześciobiegowa skrzynia biegów ZF EcoLife 6AP1700B.

 

Na kolejne Citara C2 trzeba było czekać ponad 4 lata. Nowe Mercedesy pojawiły się we Wrocławiu w 2018 roku, na mocy przetargu na dzierżawę 60 autobusów (20 solo, 40 przegubowych). W kolejnym przetargu, tym razem na zakup 50 autobusów, również wygrał Mercedes z modelem Citaro C2. Następne Citara pojawiły się we Wrocławiu w październiku 2019 roku. Autobusy mają przydzielone numery taborowe #8401 - #8490 (#8401 - #8440 starsza partia, #8441 - #8490 nowsza partia). Partie te różnią się między sobą istotnymi szczegółami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Przede wszystkim, nowsze Mercedesy nie posiadają charakterystycznego paska w dolnej, czerwonej partii malowania. Zastosowano także inny model wyświetlaczy bocznych. Z tyłu wyświetlacz pokazuje także kierunek. Przed drugimi drzwiami w oczy rzuca się duża naklejka, informująca o dofinansowaniu zakupu autobusów ze środków Unii Europejskiej. Wewnątrz największą różnicą jest zastosowany model sufitu, który składa się z laminowanych, trójbryłowych płyt z tworzywa sztucznego, przedzielonym środkowo pasem nawiewów klimatyzacji, na którym znajdują się poprzecznie umieszczone lampy, które lepiej doświetlają nowsze Mercedesy niż starsze. 

 

W 2020 roku do MPK trafi kolejne 29 sztuk tych autobusów, zakontraktowanych na 10 lat (dzierżawa). Oznacza to, że Wrocław będzie eksploatował łącznie 120 autobusy z serii C2. Pojazdy te są napędzane przez stojący silnik Mercedes-Benz OM470LA o mocy 354 KM. Jest on sprzężony z czterobiegową przekładnią Voith D864.6. Pojazdy posiadają także ładowarki USB oraz całopojazdową klimatyzację.

 

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Mercedes-Benz

MIEJSCE PRODUKCJI: Francja (Ligny-en-Barrois), Turcja (Hoşdere)

TYP AUTOBUSU: przegubowy, niskopodłogowy

PREMIERA: 2013

LATA PRODUKCJI: 2013 - 

 

DANE TECHNICZNE

Informacje dotyczące autobusu #8342 są oznaczone cyfrą 1), zaś seryjnych Citaro C2G (#8401 - #8490) cyfrą 2).

 

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 17940 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3009 mm

MASA CAŁKOWITA: 28000 kg

LICZNA DRZWI: 4

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2550 mm

MOC SILNIKA:

1) 360 KM

2) 354 KM

SKRZYNIA BIEGÓW:

1) ZF 6AP1700B

2) Voith D864.6

ILOŚĆ BIEGÓW: 

1) 6

2) 4

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA:

1) Mercedes-Benz OM457LA

2) Mercedes-Benz OM470LA

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 42

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 118

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 160

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: tak

ASR: tak

EBS: tak

ESP: tak

KLIMATYZACJA: całopojazdowa

 

PRODUKCJA

2013r. (#8342)

2017r. (#8401 - #8411)

2018r. (#8412 - #8440)

2019r. (#8441 - #8490)

 

DOSTAWY

1) MPK Wrocław

2013r. (#8342)

2018r. (#8401 - #8440)

2019r. (#8441 - #8490)

 

ILOSTAN TABORU

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 91

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 91

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Zmiany tras linii 115 i 118

    W związku z planowanym rozpoczęciem prac związanych z remontem przejazdu kolejowego na ulicy Mydlanej, od 4 lipca 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany trasy linii autobusowej 115 i...


  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 27 czerwca

    Od 27 czerwca 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany na liniach tramwajowych oraz na liniach autobusowych.


  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 6 czerwca

    Od dnia 6 czerwca 2020 (sobota), z powodu rozpoczęcia kolejnego etapu budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór, planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii autobusowych 122, 144 i 240.


Raport specjalny: #TORYwolucja
  • Remonty torowisk trwają - cz. 135 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy na ul. Trzebnickiej, ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna, ul. Bł. Czesława, ul. Szczytnickiej i na rondzie Reagana, gdzie trwają wakacyjne...


  • Budowa TAT na Nowy Dwór - cz. 9 (ZDJĘCIA)

    Rozpoczęte we wrześniu 2019 roku prace związane z budową trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór postępują. Przedstawiamy Państwu fotorelację z tej inwestycji.


  • Budowa TAT na Nowy Dwór - cz. 8 (ZDJĘCIA)

    Rozpoczęte we wrześniu 2019 roku prace związane z budową trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór postępują. Przedstawiamy Państwu fotorelację z tej inwestycji.


Mercedes-Benz Citaro O530G C2