GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Mercedes-Benz Citaro to autobus przegubowy produkowany przez Mercedes-Benz/EvoBus. Citaro jest autobusem przeznaczonym do użytku w komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Jest to niskopodłogowy autobus z monitoringiem. Autobus ten został zwycięzcą corocznego konkursu "Bus of the year" i otrzymał tytuł "BUS OF THE YEAR 2007". W latach 2008 - 2013 do MPK Wrocław trafiło ponadto 101 sztuk Citaro pierwszej generacji po faceliftingu (Citaro II, Citaro FL).
Druga generacja Mercedesa Citaro (obecne we Wrocławiu egzemplarze #8300-8341, #7300-7357 i #4005 należą do pierwszej generacji po facelifcie) zadebiutowała w 2011 roku. Autobus ten został nagrodzony tytułem "Bus of the year 2013". Rok później we Wrocławiu pojawił się testowy Mercedes-Benz Citaro O530G C2 o numerze 1001. Autobus został pół roku później odkupiony przez MPK. Nadano mu numer #8342 i przydzielono go do zajezdni przy ul. Obornickiej. Autobus ten do dziś nosi srebrne barwy testowe z napisami "Nowy Citaro - zapraszamy do testów!", mimo że wóz ten wcale nie jest już nowy - ma niemal 10 lat. Specyfikacja techniczna tego wozu nieco się różni od seryjnych Citaro C2 dla MPK. Pojazd jest napędzany, podobnie jak starsze przegubowe Citara, przez silnik Mercedes-Benz OM457LA. Za zmianę przełożeń odpowiada sześciobiegowa skrzynia biegów ZF EcoLife 6AP1700B. Pojazd ten został w 2020 roku przekwalifikowany do roli nauki jazdy, przez co nie spotkamy go już liniowo na ulicach Wrocławia.
Na kolejne Citara C2 trzeba było czekać ponad 4 lata. Nowe Mercedesy pojawiły się we Wrocławiu w 2018 roku, na mocy przetargu na dzierżawę 60 autobusów (20 solo, 40 przegubowych). W kolejnym przetargu, tym razem na zakup 50 autobusów, również wygrał Mercedes z modelem Citaro C2. Następne Citara pojawiły się we Wrocławiu w październiku 2019 roku. Autobusy mają przydzielone numery taborowe #8401 - #8490 (#8401 - #8440 seria 2017-8, #8441 - #8490 seria 2019, #8511 - #8539 seria 2020). Partie te różnią się między sobą istotnymi szczegółami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Przede wszystkim, nowsze Mercedesy nie posiadają charakterystycznego paska w dolnej, czerwonej partii malowania. Zastosowano także inny model wyświetlaczy bocznych. Z tyłu wyświetlacz pokazuje także kierunek. Przed drugimi drzwiami w oczy rzuca się duża naklejka, informująca o dofinansowaniu zakupu autobusów ze środków Unii Europejskiej. Wewnątrz największą różnicą jest zastosowany model sufitu, który składa się z laminowanych, trójbryłowych płyt z tworzywa sztucznego, przedzielonym środkowo pasem nawiewów klimatyzacji, na którym znajdują się poprzecznie umieszczone lampy, które lepiej doświetlają nowsze Mercedesy niż starsze. W 2020 roku do MPK trafiło kolejne 29 sztuk tych autobusów, zakontraktowanych na 10 lat (dzierżawa). Oznacza to, że Wrocław będzie eksploatował łącznie 120 autobusy z serii C2. Od wozów z 2019 roku różnią się przede wszystkim zastosowaniem zewnętrznych wyświetlaczy firmy SIMS o wysokiej rozdzlelczości (chociaż mniejszych od poprzednich) oraz we wnętrzu tzw. e-korali, czyli panelu LCD prezentującego trasę pojazdu oraz wykończeniem niektórych elementów wnętrza w kolorze czarnym. Wozy otrzymały numerację #8511 - #8539.
Wrocławskie Citaro C2G są napędzane przez stojący silnik Mercedes-Benz OM470LA o mocy 354 KM. Jest on sprzężony z czterobiegową przekładnią Voith D864.6. Pojazdy posiadają także ładowarki USB oraz całopojazdową klimatyzację.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Mercedes-Benz
MIEJSCE PRODUKCJI: Francja (Ligny-en-Barrois), Turcja (Hoşdere)
TYP AUTOBUSU: przegubowy, niskopodłogowy
PREMIERA: 2013
LATA PRODUKCJI: 2013 -
DANE TECHNICZNE
Informacje dotyczące autobusu #8342 są oznaczone cyfrą 1), zaś seryjnych Citaro C2G (#8401 - #8539) cyfrą 2).
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 17940 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3009 mm
MASA CAŁKOWITA: 28000 kg
LICZNA DRZWI: 4
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2550 mm
MOC SILNIKA:
1) 360 KM
2) 354 KM
SKRZYNIA BIEGÓW:
1) ZF 6AP1700B
2) Voith D864.6
ILOŚĆ BIEGÓW:
1) 6
2) 4
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA:
1) Mercedes-Benz OM457LA
2) Mercedes-Benz OM470LA
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 42
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 118
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 160
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: tak
ASR: tak
EBS: tak
ESP: tak
KLIMATYZACJA: całopojazdowa
PRODUKCJA
2013r. (#8342)
2017r. (#8401 - #8411)
2018r. (#8412 - #8440)
2019r. (#8441 - #8490)
2020r. (#8511 - #8539)
DOSTAWY
1) MPK Wrocław
2013r. (#8342)
2018r. (#8401 - #8440)
2019r. (#8441 - #8490)
2020r. (#8511 - #8539)
ILOSTAN TABORU
1) MPK Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 120
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 120