Z pasją o komunikacji!

 

OPIS POJAZDU

Solaris Urbino to popularna w Polsce i nie tylko seria autobusów miejskich, produkowana w latach 1999-2001 przez przedsiębiorstwo Neoplan Polska, w latach 2001-2018 przez spółkę Solaris Bus&Coach, zaś od 2018 roku przez hiszpański koncern CAF. Przez ponad 20 lat produkcji tej serii, wyewoluowały cztery osobne generacje autobusów tego typu. III generacja Solarisów Urbino była produkowana w latach 2004 - 2018. Opisywany w tym artykule autobus jest 18-metrowym przedstawicielem III generacji autobusów typu Urbino, wyposażonym w silnik spełniający normę emisji spalin Euro 6. W 2014 roku MPK Wrocław wydzierżawiło za pośrednictwem banku Millenium 12 sztuk tych autobusów na okres 10 lat.

Solarisy Urbino 18 III są eksploatowane przez MPK Wrocław od końca września 2014 roku. Wszystkie 12 sztuki są od początku przydzielone do zajezdni przy ul. Obornickiej. Wozy te posiadają numerację #5601 - #5612. Pierwsza dostawa przegubowych Solarisów pojawiła się we Wrocławiu 19 września 2014 roku, zaś ostatnia - na początku grudnia. Według zapisów przetargu, Solaris miał czas na dostarczenie autobusów aż do marca 2015 roku, więc autobusy przyszły wcześniej niż zakładano. Ich dostawa pozwoliła wycofać przewoźnikowi Ikarusy 280.70E. Autobusy zostały wyposażone w całopojazdową klimatyzację, zapowiedzi głosowe przystanków również na zewnątrz pojazdu, fotele Ster 8MU/MP z tapicerką 3D Kneitz, ładowarki USB oraz białe wyświetlacze z numerem linii na zewnątrz. Wozy są napędzane przez mocny, 10-litrowy silnik DAF MX-11 271 o mocy 368 KM, sprzężony z czterobiegową skrzynią biegów Voith D864.6. Solarisy Urbino III są pierwszymi autobusami we Wrocławiu, spełniającymi normę emisji spalin Euro 6.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Solaris Bus&Coach

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Bolechowo-Osiedle)

TYP AUTOBUSU: przegubowy, niskopodłogowy

PREMIERA: 1999

LATA PRODUKCJI: I generacja: 1999 - 2001, II generacja: 2002 - 2004, III generacja: 2004 - 2018, IV generacja: 2014 -

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 18000 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3040 mm

MASA CAŁKOWITA: 28000 kg

LICZBA DRZWI: 4

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1350 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm

MOC SILNIKA: 368 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: Voith D864.6

ILOŚĆ BIEGÓW: 4

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA: DAF MX-11 271

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 42

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 125

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 167

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: tak

ASR: tak

EBS: tak

ESP: tak

KLIMATYZACJA: całopojazdowa

 

PRODUKCJA

2014r. (#5601 - #5612)

 

DOSTAWY

1) MPK Wrocław

2014r. (#5601 - #5612)

 

ILOSTAN TABORU

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 12

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 12 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Solaris Urbino 18 III