GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Jelcz M181MB/3 Tantus to niskowejściowy autobus przegubowy, będący trzecią odsłoną serii 181, produkowanej od 1996 roku. Historia tej wersji przegubowca rozpoczyna się w 2002 roku, w którym Jelcz przydzielił autobusom z serii 181 nazwę handlową Tantus. W tym roku autobus otrzymał również nowy przegub firmy Hübner oraz nadkola z modelu M101I. Zasadnicze elementy, takie jak podzespoły, wygląd zewnętrzny i nazwa własna modelu, nie uległy zmianie. Właściwą modernizację modelu wykonano w 2005 roku. Autobus otrzymał nową przednią i tylną ścianę, tożsamą z pozostałymi modelami firmy z serii 1x1. Nieznacznie zmiany zaszły również we wnętrzu autobusu. Silnik został wymieniony na model Mercedes-Benz OM457hLA, spełniający normę emisji spalin Euro 3. Zblokowany był z czterobiegową skrzynią biegów Voith D864.3E.
Tantusy były produkowane w latach 2005-2007. Głównym odbiorcą tych pojazdów było MPK Kraków, do którego dostarczono aż 38 egzemplarzy. Po dwie sztuki zostały zakupione również przez PKM Katowice i KM Płock. Są one w ciągłej eksploatacji liniowej, natomiast egzemplarze krakowskie były wycofywane z eksploatacji w latach 2017-2018. Atrakcyjna cena, młody rocznik i względnie dobry stan pojazdów zachęciły niektórych przewoźników do zakupienia ex-krakowskich Jelczy. Kilka z nich zostało zakupionych doraźnie przez MPK Częstochowa, inne egzemplarze zostały wyeksportowane do Rumunii, zaś MPK Tarnobrzeg kupiło 4 z nich, celem dalszej sprzedaży. Jeden z nich, noszący podczas eksploatacji w Krakowie numer taborowy DD487, został odkupiony w maju 2020 roku przez firmę A21 Żory i otrzymał numer boczny 551. Ta firma wchodzi w skład konsorcjum, które obsługuje linie strefowe gminy Długołęka od 2018 roku. Tantus został zakupiony właśnie z myślą o dublowaniu najbardziej obłożonych kursów linii 904, 914 i 924, zapewniających dojazd do zakładów przemysłowych przy ul. Bierutowskiej. Jelcz zadebiutował 1 czerwca 2020 na dodatkowej brygadzie bisowej, którą docelowo ma obsługiwać, dopóki limity pasażerów obowiązujące w komunikacji miejskiej nie zostaną zniesione. Pojazd został wycofany z Wrocławia w listopadzie 2020 roku, ponieważ jego wiek wykluczał go z warunków umowy przewoźnika z miastem. Kolejny egzemplarz, dawniej DD490, został zakupiony przez firmę Bus Marco Polo Wratislavia 1992 i otrzymał numer boczny 044. Od 29 września 2020 kursuje na linii szczytowej 862B. Marco Polo posiada także drugiego Jelcza M181MB/3, który ma numer #045 i jest używany do przewozu pracowników.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Jelcz
MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Jelcz-Laskowice)
TYP AUTOBUSU: przegubowy, niskowejściowy
PREMIERA: 2005
LATA PRODUKCJI: 2005 - 2007
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 17980 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3070 mm
MASA CAŁKOWITA: 28500 kg
LICZBA DRZWI: 4
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1255 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 540mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 936mm (-90mm przyklęk)
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm
MOC SILNIKA: 299 KM
SKRZYNIA BIEGÓW: Voith D864.3E
ILOŚĆ BIEGÓW: 4
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA: Mercedes-Benz OM457hLA
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 41
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 139
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 180
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: tak
ASR: tak
EBS: tak
ESP: tak
KLIMATYZACJA: dla kierowcy
PRODUKCJA
2007 r.
DOSTAWY
1) A21 Wrocław
2020 r. (#551)
2) Marco Polo
2020 r. (#044, #045)
ILOSTAN TABORU
1) A21 Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 1
2) Marco Polo
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 2
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 2