Z pasją o komunikacji!

GALERIA WNĘTRZ

  • Jelcz M181MB/3 #551
  • Jelcz M181MB/3 #551
  • Jelcz M181MB/3 #551

OPIS POJAZDU

Jelcz M181MB/3 Tantus to niskowejściowy autobus przegubowy, będący trzecią odsłoną serii 181, produkowanej od 1996 roku. Historia tej wersji przegubowca rozpoczyna się w 2002 roku, w którym Jelcz przydzielił autobusom z serii 181 nazwę handlową Tantus. W tym roku autobus otrzymał również nowy przegub firmy Hübner oraz nadkola z modelu M101I. Zasadnicze elementy, takie jak podzespoły, wygląd zewnętrzny i nazwa własna modelu, nie uległy zmianie. Właściwą modernizację modelu wykonano w 2005 roku. Autobus otrzymał nową przednią i tylną ścianę, tożsamą z pozostałymi modelami firmy z serii 1x1. Nieznacznie zmiany zaszły również we wnętrzu autobusu. Silnik został wymieniony na model Mercedes-Benz OM457hLA, spełniający normę emisji spalin Euro 3. Zblokowany był z czterobiegową skrzynią biegów Voith D864.3E.

Tantusy były produkowane w latach 2005-2007. Głównym odbiorcą tych pojazdów było MPK Kraków, do którego dostarczono aż 38 egzemplarzy. Po dwie sztuki zostały zakupione również przez PKM Katowice i KM Płock. Są one w ciągłej eksploatacji liniowej, natomiast egzemplarze krakowskie były wycofywane z eksploatacji w latach 2017-2018. Atrakcyjna cena, młody rocznik i względnie dobry stan pojazdów zachęciły niektórych przewoźników do zakupienia ex-krakowskich Jelczy. Kilka z nich zostało zakupionych doraźnie przez MPK Częstochowa, inne egzemplarze zostały wyeksportowane do Rumunii, zaś MPK Tarnobrzeg kupiło 4 z nich, celem dalszej sprzedaży. Jeden z nich, noszący podczas eksploatacji w Krakowie numer taborowy DD487, został odkupiony w maju 2020 roku przez firmę A21 Żory i otrzymał numer boczny 551. Ta firma wchodzi w skład konsorcjum, które obsługuje linie strefowe gminy Długołęka od 2018 roku. Tantus został zakupiony właśnie z myślą o dublowaniu najbardziej obłożonych kursów linii 904, 914 i 924, zapewniających dojazd do zakładów przemysłowych przy ul. Bierutowskiej. Jelcz zadebiutował 1 czerwca 2020 na dodatkowej brygadzie bisowej, którą docelowo ma obsługiwać, dopóki limity pasażerów obowiązujące w komunikacji miejskiej nie zostaną zniesione. Pojazd został wycofany z Wrocławia w listopadzie 2020 roku, ponieważ jego wiek wykluczał go z warunków umowy przewoźnika z miastem. Kolejny egzemplarz, dawniej DD490, został zakupiony przez firmę Bus Marco Polo Wratislavia 1992 i otrzymał numer boczny 044. Od 29 września 2020 kursuje na linii szczytowej 862B. Marco Polo posiada także drugiego Jelcza M181MB/3, który ma numer #045 i jest używany do przewozu pracowników.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Jelcz

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Jelcz-Laskowice)

TYP AUTOBUSU: przegubowy, niskowejściowy

PREMIERA: 2005

LATA PRODUKCJI: 2005 - 2007

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 17980 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3070 mm

MASA CAŁKOWITA: 28500 kg

LICZBA DRZWI: 4

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1255 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 540mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 936mm (-90mm przyklęk)

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm

MOC SILNIKA: 299 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: Voith D864.3E

ILOŚĆ BIEGÓW: 4

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA: Mercedes-Benz OM457hLA

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 41

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 139

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 180

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: tak

ASR: tak

EBS: tak

ESP: tak

KLIMATYZACJA: dla kierowcy

 

PRODUKCJA

2007 r.

 

DOSTAWY

1) A21 Wrocław

2020 r. (#551)

2) Marco Polo

2020 r. (#044, #045)

 

ILOSTAN TABORU

1) A21 Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 1

2) Marco Polo

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 2

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 2

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Jelcz M181MB/3