GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Volvo 7700 to seria niskopodłogowych autobusów miejskich, dostarczonych do MPK Wrocław w latach 2005 - 2006 oraz w 2009 roku w postaci egzemplarza po faceliftingu. Autobusy tej serii to nieco odświeżona konstrukcja modelu Volvo 7000. Model ten był produkowany w latach 2004 - 2012, również w odmianie zasilanej CNG i hybrydowej. Autobusy tego modelu znikną planowo z Wrocławia w 2020 roku.
Seria autobusów o numerach #7014 - #7036 pojawiła się w MPK na przełomie 2005 i 2006 roku. Autobusy wyróżniały się od swoich poprzedników pod wieloma aspektami: przearanżowano wnętrze, w którym zmieniono podsufitki oraz lekko przeprojektowano ustawienie poręczy, zmieniono model drzwi (w 7000 Webasto-Kiekert, w 7700 ISAF), pojawiły się nowe szyby, wiatrołapy zmieniono z plastikowych na szklane, zmniejszono wyświetlacze wewnętrzne oraz poprawiono wiele drobniejszych elementów. Znacznie zmieniła się kabina kierowcy, w odróżnieniu od dostarczonych dotychczas Volvo 7000, 7000A i 7700A (oprócz #8136). Zastosowano nowoczesną deskę rozdzielczą z komputerem pokładowym i zintegrowaną z nią, wielofunkcyjną kierownicą z radiem - dedykowaną dla serii 7700. Względem serii 7000, zmieniono także zabudowę drzwi kabinowych. Inną różnicą były obudowy wyświetlaczy wewnętrznych, które zmieniono z "kanciastych" na półkoliste u góry.
Volvo 7700 początkowo również trafiły na obie zajezdnie - egzemplarze #7014 - #7024 i #7036 przydzielono do zajezdni Grabiszyńskiej, a #7025 - #7035 - do Obornickiej. Autobusy podczas eksploatacji na obydwu tych zajezdniach różniły się od siebie drobnymi aspektami - głównie różniącym się rozmieszczeniem numerów taborowych. W latach 2008 - 2009 wszystkie Volvo 7700 przeniesiono do zajezdni przy ul. Obornickiej.
W 2009 roku pojawił się we Wrocławiu testowy egzemplarz Volvo 7700 po faceliftingu na rok modelowy 2007, wyprodukowany w 2008 roku. Względem dotychczasowych egzemplarzy, zmieniono w nim wygląd frontu - zmieniając wygląd grilla oraz reflektorów i stosując wklejaną szybę zamiast klejonej do uszczelki, oraz tyłu, który zyskał olbrzymią zabudowę rury wydechowej na górze, mniejszą wieżę i zmieniony kształt reflektorów świetlnych. Wewnątrz zwiększono rozmiar lufcików (ze względu na brak klimatyzacji dla pasażerów) oraz zmieniono zabudowę wieży silnika. Sama jednostka to 9-litrowy, 260-konny silnik Volvo D9B260 spełniający normę emisji spalin Euro 5. Pojazd otrzymał numer boczny #5002, a w 2010 roku przeszedł na stan MPK Wrocław z numerem #7037, zostając przydzielony do zajezdni przy ul. Obornickiej.
W 2011 roku (nr #5005) i ponownie w latach 2013 - 2018 (nr #5010) MPK testowało hybrydowy egzemplarz serii 7700 w kolorze białym. Pojazd został wyposażony także w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Autobus ten obecnie należy do lubelskiego przewoźnika BP Tour i kursuje w trójmiejskiej komunikacji zbiorowej.
Autobusy te zostały wycofane w 2020 roku w związku z dostawą nowych autobusów Citaro dla MPK. Jedynym egzemplarzem, pozostałym w ruchu, został wóz #7035, który przeszedł remont na przełomie 2020 i 2021 roku.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Volvo
MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Wrocław), Finlandia (Vantaa)
TYP AUTOBUSU: solo, niskopodłogowy
PREMIERA: 2003
LATA PRODUKCJI: 2004 - 2012
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 11944 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3050 mm
MASA CAŁKOWITA: 18000 kg
LICZBA DRZWI: 3
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm
MOC SILNIKA:
#7014 - #7036 - 250 KM
#7037 - 260 KM
#5010 - 219 KM
SKRZYNIA BIEGÓW:
1) Voith D854.3E (#7014 - #7036)
2) Voith D854.5 (#7037)
3) Volvo I-Shift AT2412D (#5010)
ILOŚĆ BIEGÓW:
1) Voith - 4
2) Volvo I-Shift - 12
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA:
#7014 - #7036 - Volvo D7C250
#7037 - Volvo D9B260
#5010 - Volvo D5F215
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 28
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 80
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 108
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: tak
ASR: tak
EBS: tak
ESP: tak
KLIMATYZACJA: dla kierowcy, w #5010 - całopojazdowa
PRODUKCJA
2005r. (#7014 - #7034)
2006r. (#7035 - #7036)
2008r. (#7037)
2011r. (#5005)
DOSTAWY
1) MPK Wrocław
2005r. (#7014 - #7034)
2006r. (#7035 - #7036)
2008r. (#7037)
ILOSTAN TABORU
1) MPK Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 1
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 24