GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Volvo 7700A pojawiły we Wrocławiu dzięki przetargowi wygranemu przez Volvo w 2001 roku, opiewającemu na dostawę ramową 100 sztuk autobusów przegubowych. Pierwszą partię tego zamówienia stanowiły autobusy serii 7000A, dostarczone do MPK w latach 2001-2002. Kolejne przegubowce od Volvo dotarły do MPK w latach 2004-2006, jednak były już to autobusy nowszej generacji - modelu 7700A.
Seria autobusów o numerach #8116 - #8135 pojawiła się w MPK w listopadzie 2004 roku. Autobusy wyróżniały się od swoich poprzedników pod wieloma aspektami: przearanżowano wnętrze, w którym zmieniono podsufitki oraz lekko przeprojektowano ustawienie poręczy, zmieniono model drzwi (w 7000A Webasto-Kiekert, w 7700A ISAF), pojawiły się nowe szyby, wiatrołapy zmieniono z plastikowych na szklane, zmniejszono wyświetlacze wewnętrzne oraz poprawiono wiele drobniejszych elementów. Kabina kierowcy i deska rozdzielcza pozostały bez większych zmian względem modelu 7000A. Z zewnątrz, autobus minimalnie różni się od 7000A - między innymi typem wyświetlacza bocznego. Podobnie jak w Volvach 7000, autobusy podzielono pomiędzy obie zajezdnie względem skrzyni biegów - na Grabiszyńską trafiły wozy ze skrzynią Voith, zaś na Obornicką - te z ZFem.
Rok później dotarł autobus o numerze #8136, który posiadał już wnętrze charakterystyczne dla późniejszych egzemplarzy serii 7700(A). Największe zmiany zaszły w kabinie kierowcy. Zastosowano deskę rozdzielczą z komputerem pokładowym i zintegrowaną z nią, wielofunkcyjną kierownicą z radiem - dedykowaną dla serii 7700. Zmieniono także zabudowę drzwi kabinowych. Inną różnicą były obudowy wyświetlaczy wewnętrznych, które zmieniono z "kanciastych" na półkoliste u góry. Wozy o numerach #8137 - #8145 dotarły rok później z taką samą aranżacją wnętrza co w #8136.
Autobusy te wpisały się na stałe w krajobraz Wrocławia. W początkowym okresie eksploatacji porównywano te autobusy ze swoimi konkurentami, które trafiały do innych miast Polski - m.in Solarisem Urbino 18, MANem NG313 czy Mercedesem Citaro. Początkowo autobusy tego modelu podzielono pomiędzy zajezdnie VII Grabiszyńską a IX Obornicką. Do tej pierwszej trafiły egzemplarze o numerach 8116-8125 i 8137-8141, zaś na Obornicką 8126-8136 i 8142-8145. W latach 2008-2009 zdecydowano się "przerzucić" wszystkie te autobusy na zajezdnię Obornicką.
W drugiej połowie drugiej dekady XXI wieku pojawiły się pierwsze plany wycofania tych autobusów. W marcu 2018 wycofano Volva o numerach #8117, #8131 i #8133. Jednak powróciły one do eksploatacji po półtora roku. Autobusy te ostatecznie zniknęły z Wrocławia w 2020 roku; ostatnie zjazdy liniowe wykonały 17 grudnia 2020 roku. Nie dotyczy to egzemplarza #8144, który jest okazjonalną rezerwą liniową i w przyszłości będzie pełnił rolę streetbus'a.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Volvo
MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Wrocław), Finlandia (Vantaa)
TYP AUTOBUSU: przegubowy, niskopodłogowy
PREMIERA: 2003
LATA PRODUKCJI: 2004 - 2012
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 17944 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3050 mm
MASA CAŁKOWITA: 28000 kg
LICZBA DRZWI: 4
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm
MOC SILNIKA: 275 KM
SKRZYNIA BIEGÓW:
1) ZF 5HP592C (#8126 - #8135 bez #8129 i #8136)
2) ZF 6HP592C (#8129, #8136)
3) Voith D864.3E (#8116 - #8125, #8137 - #8145)
ILOŚĆ BIEGÓW:
1) ZF - 5, 6
2) Voith - 4
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA: Volvo D7C275
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 42
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 118
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 160
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: tak
ASR: tak
EBS: tak
ESP: tak
KLIMATYZACJA: dla kierowcy
PRODUKCJA
2004r. (#8116 - #8135)
2005r. (#8136)
2006r. (#8137 - #8145)
DOSTAWY
1) MPK Wrocław
2004r. (#8116 - #8135)
2005r. (#8136)
2006r. (#8137 - #8145)
ILOSTAN TABORU
1) MPK Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 1
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 27
CIEKAWOSTKI
- #8118 - w dniu 10.10.2007r. autobus uległ spaleniu z powodu samozapłonu na drodze krajowej nr 8 na wysokości Bielan Wrocławskich,
- #8137 - w dniu 16.01.2012r. spłonął doszczętnie przy skrzyżowaniu ulic Krzywoustego i Brucknera na zatoczce autobusowej,
- wozy przeniesione z zajezdni nr VII do zajezdni nr IX : #8116, #8117, #8119 - #8125, #8137 - #8141,
- wóz #8136 (przejściowy) posiada już nową deskę rozdzielczą ale przyciski do otwierania/zamykania drzwi zostały "po staremu" czyli po lewej stronie, po prawej stronie gdzie są one w wozach #8137 - #8145 to w tym wozie ich tam nie ma tylko jest przetłoczenie, w siedzeniach "na wieży" i trzech za czwartą parą drzwi posiada gąbkę (w innych 7700/7700A nie ma tam gąbki), szyby odsuwane są takie jak w wozach #8116 - #8135 a nie takie jak w wozach #8137 - #8145.
- #8119 - w dniu 03.04.2013r. autobus uległ spaleniu na ul. Strzegomskiej,
- #8128, #8136 - wozy posiadające sześciobiegową skrzynię biegów,
- #8117 - od stycznia 2020 roku pełni rolę Streetbusu - autobusu dla bezdomnych. W tym celu jego wnętrze zostało specjalnie do tego celu przebudowane: tapicerki zostały wymienione na dermę, ponadto zabudowano też stoliczki do konsumpcji potraw. Autobus otrzymał nowy numer taborowy - #2020 (inny numer we wrocławskim zbiorkomie nosi także Solaris U12 IV z DLA). W czerwcu 2020 autobus powrócił do eksploatacji liniowej. Zdemontowano mu stoliczki, a dermę zastąpiono znów tkaniną.