Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • MAN NG313 #8600
  • MAN NG313 #8600
  • MAN NG313 #8600


 

OPIS POJAZDU

MAN NG313 to autobus przegubowy tzw. trzeciej generacji, którą charakteryzowała niska podłoga na całej długości pojazdu. Był produkowany od 1998 do 2004 roku. Autobus był najczęściej oferowany w wersji z silnikiem 310-konnym z serii D2866, jednak dostępne były też słabsze i mocniejsze silniki. Początkowo stosowano silnik D2866LUH26 spełniający normę emisji spalin Euro 2 oraz pięciobiegową skrzynię biegów ZF 5HP590 lub czterobiegową Voith D864.3. W późniejszych egzemplarzach wykorzystywano jednak silnik D2866LUH24 spełniający normę emisji spalin Euro 3 oraz pięciobiegową skrzynię biegów ZF 5HP592 lub czterobiegową Voith D864.3E. MANy NG313 były produkowane m.in. przez fabrykę MAN Polska w Sadach. Powstały tam zarówno egzemplarze seryjne dla kilku polskich miast (m.in. Gdańska, Poznania, Siedlec, Warszawy), jak i późniejszy wrocławski #8600, który był początkowo autobusem testowym. MPK Wrocław kupiło ten autobus celem przetestowania przed planowanym zakupem dużej partii nowych autobusów przegubowych. W testach wzięły udział również: Jelcz M181M i Volvo 7000A. MPK nie zdecydowało się na zakup większej partii przegubowych MANów, ale ex-testowiec został przydzielony na stan zajezdni przy ul. Obornickiej i otrzymał numer taborowy #8600. Początkowo autobus ten miał osobliwy, niebieski lakier metaliczny, jednak pod koniec 2000 roku pozyskał malowanie zakładowe.

Unikatowość niestety miała negatywny wpływ na przebieg eksploatacji tego autobusu. Poszczególne komponenty były w nim wymieniane albo na niemarkowe zamienniki, albo na części do innych pojazdów (nawet Jelczy M11). Niektóre usterki w ogóle nie były naprawiane. Na przykład przez kilkanaście lat skrzynia biegów ciągnęła silnik na wysokie obroty - nie naprawiono tego aż do końca eksploatacji. W styczniu 2015 roku tapicerki wszystkich siedzeń dla pasażerów zostały wymienione. Pod koniec eksploatacji autobus obsługiwał głównie brygady dzielone (tzw. "dwurazówki", "szczytówki"). Został wycofany z eksploatacji w lutym 2018 roku. Był to jedyny MAN posiadany przez wrocławskie MPK, a autobusy tego producenta można spotkać we Wrocławiu jedynie za sprawą przewoźników prywatnych - głównie firmy Michalczewski.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: MAN

MIEJSCE PRODUKCJI: Niemcy (Salzgitter), Polska (Sady)

TYP AUTOBUSU: przegubowy, niskopodłogowy

PREMIERA: 1998

LATA PRODUKCJI: 1998 - 2004

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 17950 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 2758 mm

MASA CAŁKOWITA: 17000 kg

LICZBA DRZWI: 4

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 320mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm

MOC SILNIKA: 310 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: ZF 5HP590

ILOŚĆ BIEGÓW: 5

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA: MAN D2866LUH26

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 44

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 136

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 180

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: tak

ASR: tak

EBS: nie

ESP: nie

KLIMATYZACJA: dla kierowcy

 

PRODUKCJA

2000 r.

 

DOSTAWY

1) MPK Wrocław

2000 r.

 

ILOSTAN TABORU

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 1

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja

MAN NG313