GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
MAN NG313 to autobus przegubowy tzw. trzeciej generacji, którą charakteryzowała niska podłoga na całej długości pojazdu. Był produkowany od 1998 do 2004 roku. Autobus był najczęściej oferowany w wersji z silnikiem 310-konnym z serii D2866, jednak dostępne były też słabsze i mocniejsze silniki. Początkowo stosowano silnik D2866LUH26 spełniający normę emisji spalin Euro 2 oraz pięciobiegową skrzynię biegów ZF 5HP590 lub czterobiegową Voith D864.3. W późniejszych egzemplarzach wykorzystywano jednak silnik D2866LUH24 spełniający normę emisji spalin Euro 3 oraz pięciobiegową skrzynię biegów ZF 5HP592 lub czterobiegową Voith D864.3E. MANy NG313 były produkowane m.in. przez fabrykę MAN Polska w Sadach. Powstały tam zarówno egzemplarze seryjne dla kilku polskich miast (m.in. Gdańska, Poznania, Siedlec, Warszawy), jak i późniejszy wrocławski #8600, który był początkowo autobusem testowym. MPK Wrocław kupiło ten autobus celem przetestowania przed planowanym zakupem dużej partii nowych autobusów przegubowych. W testach wzięły udział również: Jelcz M181M i Volvo 7000A. MPK nie zdecydowało się na zakup większej partii przegubowych MANów, ale ex-testowiec został przydzielony na stan zajezdni przy ul. Obornickiej i otrzymał numer taborowy #8600. Początkowo autobus ten miał osobliwy, niebieski lakier metaliczny, jednak pod koniec 2000 roku pozyskał malowanie zakładowe.
Unikatowość niestety miała negatywny wpływ na przebieg eksploatacji tego autobusu. Poszczególne komponenty były w nim wymieniane albo na niemarkowe zamienniki, albo na części do innych pojazdów (nawet Jelczy M11). Niektóre usterki w ogóle nie były naprawiane. Na przykład przez kilkanaście lat skrzynia biegów ciągnęła silnik na wysokie obroty - nie naprawiono tego aż do końca eksploatacji. W styczniu 2015 roku tapicerki wszystkich siedzeń dla pasażerów zostały wymienione. Pod koniec eksploatacji autobus obsługiwał głównie brygady dzielone (tzw. "dwurazówki", "szczytówki"). Został wycofany z eksploatacji w lutym 2018 roku. Był to jedyny MAN posiadany przez wrocławskie MPK, a autobusy tego producenta można spotkać we Wrocławiu jedynie za sprawą przewoźników prywatnych - głównie firmy Michalczewski.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: MAN
MIEJSCE PRODUKCJI: Niemcy (Salzgitter), Polska (Sady)
TYP AUTOBUSU: przegubowy, niskopodłogowy
PREMIERA: 1998
LATA PRODUKCJI: 1998 - 2004
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 17950 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 2758 mm
MASA CAŁKOWITA: 17000 kg
LICZBA DRZWI: 4
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 320mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm
MOC SILNIKA: 310 KM
SKRZYNIA BIEGÓW: ZF 5HP590
ILOŚĆ BIEGÓW: 5
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA: MAN D2866LUH26
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 44
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 136
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 180
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: tak
ASR: tak
EBS: nie
ESP: nie
KLIMATYZACJA: dla kierowcy
PRODUKCJA
2000 r.
DOSTAWY
1) MPK Wrocław
2000 r.
ILOSTAN TABORU
1) MPK Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 1