Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • Iveco Crossway 10,8 LE #402
  • Iveco Crossway 10,8 LE #402


 

OPIS POJAZDU

Iveco Crossway 10,8 LE to niskowejściowy autobus, przeznaczony do obsługi komunikacji miejskiej. Jest produkowany przez firmę Iveco w czeskiej miejscowości Vysoke Myto, w dawnej fabryce autobusów Karosa. Model został zaprezentowany w 2013 roku, zaś w następnym wszedł do produkcji seryjnej. 

Autobusy tej serii zostały zakupione przez firmę Warbus do obsługi linii w obrębie Leśnicy i gminie Miękinia. 11 sztuk tych wozów dotarło do Wrocławia w III kwartale 2016 roku. Początkowo autobusy miały nosić numery #431 - #441, jednak ostatecznie zakres ich numeracji został ustalony na #401 - #411. Są to pierwsze autobusy we Wrocławiu na liniach strefowych, posiadające malowanie zakładowe MPK oraz wyposażone w klimatyzację. Niestety, eksploatacja tych autobusów we Wrocławiu nie należała do najszczęśliwszych. Po jednym z wypadków poważnie został uszkodzony autobus o numerze #403, wycofany następnie z eksploatacji. 17 marca 2018 roku w miejscu postoju autobusów wybuchł pożar, w którym strawiony został autobus #407. W październiku 2018 roku zaczęły się kłopoty warszawskiego przewoźnika - jeden z autobusów został zarekwirowanych przez komornika, zaś te, które pozostały, trafiły do firmy DLA. Przez cały okres eksploatacji w obydwu firmach autobusy były jednak notorycznie dewastowane (pomimo obecności kamer, dewastacje taboru są sporym problemem na liniach strefowych), zaś pod koniec eksploatacji stan wizualny (szczególnie wewnątrz z tyłu) nie zachwycał. Historia Iveco Crosswayów we Wrocławiu ostatecznie kończy się pod koniec września 2019, kiedy do DLA trafiają nowe Solarisy IV generacji, przeznaczone do obsługi linii "leśnickich". Obecne losy tych autobusów pozostają nieznane. 

Autobusy były wyposażone jako pierwsze we Wrocławiu na liniach strefowych w klimatyzację. Do dyspozycji pasażerów oddano wygodne fotele Ster, bliźniaczego modelu co w autobusach SOR BN12 czy w tramwajach Pesy. Kierowca miał do dyspozycji bardzo nowoczesną i ergonomiczną deskę rozdzielczą. Sprzedaż biletów odbywała się za pośrednictwem kasy biletowej EMAR 105. Pojazdy były wyposażone w system informacji pasażerskiej firmy SiMS, znany z innych wrocławskich autobusów. Autobusy były napędzane przez 300-konny silnik Iveco Cursor 9, zaś za zmianę biegów odpowiadała czterobiegowa skrzynia Voith D854.6.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Iveco

MIEJSCE PRODUKCJI: Czechy (Vysoke Myto)

TYP AUTOBUSU: solo, niskowejściowy

PREMIERA: 2013

LATA PRODUKCJI: 2014 - 

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 10790 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3210 mm

MASA CAŁKOWITA: 15000 kg

LICZBA DRZWI: 2

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 0

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1220 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm 

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2550 mm

MOC SILNIKA: 300 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: Voith D854.6

ILOŚĆ BIEGÓW: 4

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA: Iveco Cursor 9

NORMA EMISJI SPALIN: Euro 6

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 25

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 38

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 63

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: tak

ASR: nie

EBS: tak

ESP: tak

KLIMATYZACJA: całopojazdowa

 

PRODUKCJA

 

2016r. (#401 - #411)

 

DOSTAWY

1) Warbus Wrocław

2016r. (#401 - #411)

2) DLA Wrocław

2018r. (#1402 - #1411)

 

 

ILOSTAN TABORU

1) Warbus Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 11

2) DLA Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 8

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja

Iveco Crossway 10,8 LE