GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Iveco Crossway 10,8 LE to niskowejściowy autobus, przeznaczony do obsługi komunikacji miejskiej. Jest produkowany przez firmę Iveco w czeskiej miejscowości Vysoke Myto, w dawnej fabryce autobusów Karosa. Model został zaprezentowany w 2013 roku, zaś w następnym wszedł do produkcji seryjnej.
Autobusy tej serii zostały zakupione przez firmę Warbus do obsługi linii w obrębie Leśnicy i gminie Miękinia. 11 sztuk tych wozów dotarło do Wrocławia w III kwartale 2016 roku. Początkowo autobusy miały nosić numery #431 - #441, jednak ostatecznie zakres ich numeracji został ustalony na #401 - #411. Są to pierwsze autobusy we Wrocławiu na liniach strefowych, posiadające malowanie zakładowe MPK oraz wyposażone w klimatyzację. Niestety, eksploatacja tych autobusów we Wrocławiu nie należała do najszczęśliwszych. Po jednym z wypadków poważnie został uszkodzony autobus o numerze #403, wycofany następnie z eksploatacji. 17 marca 2018 roku w miejscu postoju autobusów wybuchł pożar, w którym strawiony został autobus #407. W październiku 2018 roku zaczęły się kłopoty warszawskiego przewoźnika - jeden z autobusów został zarekwirowanych przez komornika, zaś te, które pozostały, trafiły do firmy DLA. Przez cały okres eksploatacji w obydwu firmach autobusy były jednak notorycznie dewastowane (pomimo obecności kamer, dewastacje taboru są sporym problemem na liniach strefowych), zaś pod koniec eksploatacji stan wizualny (szczególnie wewnątrz z tyłu) nie zachwycał. Historia Iveco Crosswayów we Wrocławiu ostatecznie kończy się pod koniec września 2019, kiedy do DLA trafiają nowe Solarisy IV generacji, przeznaczone do obsługi linii "leśnickich". Obecne losy tych autobusów pozostają nieznane.
Autobusy były wyposażone jako pierwsze we Wrocławiu na liniach strefowych w klimatyzację. Do dyspozycji pasażerów oddano wygodne fotele Ster, bliźniaczego modelu co w autobusach SOR BN12 czy w tramwajach Pesy. Kierowca miał do dyspozycji bardzo nowoczesną i ergonomiczną deskę rozdzielczą. Sprzedaż biletów odbywała się za pośrednictwem kasy biletowej EMAR 105. Pojazdy były wyposażone w system informacji pasażerskiej firmy SiMS, znany z innych wrocławskich autobusów. Autobusy były napędzane przez 300-konny silnik Iveco Cursor 9, zaś za zmianę biegów odpowiadała czterobiegowa skrzynia Voith D854.6.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Iveco
MIEJSCE PRODUKCJI: Czechy (Vysoke Myto)
TYP AUTOBUSU: solo, niskowejściowy
PREMIERA: 2013
LATA PRODUKCJI: 2014 -
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 10790 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3210 mm
MASA CAŁKOWITA: 15000 kg
LICZBA DRZWI: 2
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 0
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1220 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2550 mm
MOC SILNIKA: 300 KM
SKRZYNIA BIEGÓW: Voith D854.6
ILOŚĆ BIEGÓW: 4
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA: Iveco Cursor 9
NORMA EMISJI SPALIN: Euro 6
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 25
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 38
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 63
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: tak
ASR: nie
EBS: tak
ESP: tak
KLIMATYZACJA: całopojazdowa
PRODUKCJA
2016r. (#401 - #411)
DOSTAWY
1) Warbus Wrocław
2016r. (#401 - #411)
2) DLA Wrocław
2018r. (#1402 - #1411)
ILOSTAN TABORU
1) Warbus Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 11
2) DLA Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 8