Z pasją o komunikacji!

GALERIA WNĘTRZ

  • MAN NL223 #2009
  • MAN NL223 #2008
  • MAN NL223 #2008

OPIS POJAZDU

MAN A21 to seria autobusów niskopodłogowych, produkowana przez niemiecki koncern MAN od w latach 1997 - 2005, w różnych odmianach silnikowych. Jedną z nich jest NL223,  Jest to bezpośredni następca autobusów MAN drugiej generacji. Są to autobusy cenione i popularne w wielu miastach Europy, cechujące się wysoką dynamiką jazdy oraz bezawaryjnością, choć dzisiaj w wielu miastach już odchodzą do lamusa. Nie inaczej było we Wrocławiu. Pięć sztuk tych autobusów zostało wydzierżawione przez firmę DLA w 2006 roku. Były to autobusy wyprodukowane w 2000 roku, należące niegdyś do MPK Łódź. Wraz z tym zakupem spółka wzbogaciła się także o 5 Solarisów Urbino 12. MANy otrzymały numery taborowe identyczne z tymi, które posiadały w Łodzi. Zostały przeznaczone do obsługi linii 115 we Wrocławiu, 609, gminy Miękinia oraz linii z gminy Długołęka, w szczególności 911. Autobusy jednak były w złym stanie technicznym, zaś jeden z nich, o numerze #2010 spłonął i został zezłomowany. DLA pozbyło się wszystkich MANów NL223 w 2010 roku; większość z nich trafiło do przewoźników na Śląsku, gdzie niektóre z nich jeździły jeszcze do niedawna.

MAN NL223 był napędzany 220-konnym silnikiem MAN D0826LUH12. Te silniki pojawiały się między innymi w Jelczach M121M, dlatego dźwięki napędu w obydwu tych pojazdach były praktycznie takie same. Kierowca dysponował dobrze znaną z innych autobusów, nowoczesną i ergonomiczną deską rozdzielczą VDO FAP. Za zmianę biegów odpowiadała trzybiegowa skrzynia Voith z wolnymi przełożeniami. Zapewne to właśnie z jej winy silniki bardziej się "męczyły" na wysokich obrotach, co skutkowało ich wczesnym wyeksploatowaniem (w wozach z przekładnią co najmniej 4-biegową ten problem nie występuje).

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: MAN

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Sady)

TYP AUTOBUSU: solo, niskopodłogowy

PREMIERA: 1996

LATA PRODUKCJI: 1997 - 2005 

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 11980 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3050 mm

MASA CAŁKOWITA: 18000 kg

LICZBA DRZWI: 3

UKŁAD DRZWI:  2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm

MOC SILNIKA: 220 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: Voith D851.3

ILOŚĆ BIEGÓW: 3

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA: MAN D0826LUH12 

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 31

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 69

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 100

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: tak

ASR: tak

EBS: tak

ESP: tak

KLIMATYZACJA: brak

 

PRODUKCJA

2000r. (#2006 - #2010) 

 

DOSTAWY

DLA Wrocław

2006r. (#2006 - #2010) 

 

ILOSTAN TABORU

DLA Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 5

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 0

 

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

MAN NL223