GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Ikarus 280 to seria wysokopodłogowych, 16-metrowych autobusów przegubowych, produkowana przez węgierskie przedsiębiorstwo Ikarus w latach 1973 - 2002 w Budapeszcie. Przez blisko 30 lat produkowano wiele wersji tych autobusów, różniących się od siebie poszczególnymi elementami lub przeznaczeniem na konkretny rynek. W latach 80. do Polski dostarczano serię .26, będącą przez wiele lat najpopularniejszym autobusem przegubowym w Polsce. Podtyp ten powstał na drodze modernizacji wersji 280.11, produkowanej dla Polski w końcówce lat 70. XX wieku. Ikarusy 280.26 powstawały w latach 1979 - 1992, z czego ostatnie egzemplarze na rynek polski były montowane w kraju.
Historia Ikarusa 280.26 we Wrocławiu rozpoczyna się w 1981 roku. Wówczas do Wrocławia dotarła pierwsza partia tych autobusów. Łącznie do 1990 roku dostarczono 315 egzemplarzy, w tym także niewielką ilość Ikarusów podtypu .02 (przeznaczonych z reguły na rynek niemiecki). Autobusy trafiały równolegle do wszystkich zajezdni MPK we Wrocławiu. Autobusy te stanowiły trzon taboru przegubowego w MPK aż do 2002 roku, kiedy wycofano z ruchu największą dotychczas partię tych autobusów, choć poszczególne sztuki były już wycofywane w latach 80. oraz 90. W pierwszej dekadzie XXI wieku, pomimo ciągłych dostaw nowego taboru, wciąż było jednak łatwo spotkać Ikarusa 280.26 w normalnej, liniowej eksploatacji. Ostatnie partie tych autobusów wycofano w latach 2008 - 2009 po dostawach nowych Mercedesów dla MPK. Z ulic Wrocławia ostatni do zajezdni zjechał egzemplarz #5314 w połowie września 2009 roku. Podczas eksploatacji tych autobusów kilka z nich przerobiono także na wozy pogotowia technicznego.
Ikarusy 280.26 były napędzane nowoczesnym jak na swoje czasy silnikiem licencyjnym Rába-MAN D2156HM6U, sprzężonym z pięciobiegową przekładnią produkcji węgierskiej Csepel ASH-75. Od 1989 roku wyposażano Ikarusy 280.26 także w sześciobiegowe skrzynie ZF S6-90 - kilka ostatnich egzemplarzy z Wrocławia posiadało właśnie tę przekładnię. O względnym sukcesie i popularności ikarusów w czasach PRL stanowiła prostota konstrukcji, z reguły jej wysoka trwałość oraz szybkość i łatwość ewentualnych napraw. Ówcześnie z komunikacji miejskiej korzystało znacznie więcej osób niż po transformacji ustrojowej, toteż ceniono jak największą ilość autobusów zdolnych do jazdy, które nie musiały odwiedzać warsztatów zbyt często z powodu prostej i z reguły bezawaryjnej konstrukcji. Oczywiście odbiło się to też na komforcie podróży dla pasażerów - w porównaniu do produkowanych w podobnym okresie autobusów produkcji zachodniej o niższym poziomie podłogi niż Ikarusy, węgierskie autobusy posiadały szereg wad, takich jak niski komfort podróży dla pasażerów, objawiający się brakiem ogrzewania w sekcji B autobusu, telepiącymi się szybami czy ciasno zaprojektowanym wnętrzem.
Nie zachowano żadnego egzemplarza zabytkowego tej serii we Wrocławiu. Jeden z egzemplarzy (o numerze #5313) został odkupiony przez Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej z Białegostoku z przeznaczeniem na części zamienne do innego zabytkowego Ikarusa. Autobusy te były także odkupowane przez różnych przewoźników prywatnych, m.in DLA czy Autotram oraz eksploatowane na obsługiwanych przez siebie liniach.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Ikarus
MIEJSCE PRODUKCJI: Węgry (Budapeszt), Polska (Mikołów, Warszawa, Częstochowa) - jedynie montaż
TYP AUTOBUSU: przegubowy, wysokopodłogowy
PREMIERA: 1979
LATA PRODUKCJI: 1979 - 1992
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 16500 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3021 mm
MASA CAŁKOWITA: 22500 kg
LICZBA DRZWI: 4
UKŁAD DRZWI: 4 - 4 - 4 - 4
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 920mm
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 920mm
WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 920mm
WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 920mm
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2550 mm
MOC SILNIKA: 192 KM
SKRZYNIA BIEGÓW: Csepel ASH-75, ZF S6-90
ILOŚĆ BIEGÓW: 5/6
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA: Rába-MAN D2156HM6U
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 35
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 115
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 150
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: nie
ASR: nie
EBS: nie
ESP: nie
KLIMATYZACJA: brak
PRODUKCJA
Uwaga - dane zgromadzone tu są częściowe i nie odzwierciedlają w całości ilości dostarczonych autobusów.
1983r. (#5136 - #5208, #5219, #5226, #5233)
1984r. (#5215 - #5216, #5224, #5231, #5237 - #5240)
1985r. (#5241 - #5257, #5259 - #5260, #5273)
1986r. (#5258, #5261 - #5272, #5274 - #5280)
1987r. (#5281 - #5289)
1989r. (#5290 - #5301)
1990r. (#5302 - #5314)
1991r. (#5315)
DLA Wrocław:
1984r. (#8, #14)
1985r. (#227, #228, #231)
1986r. (#15, #16, #218, #229, #230)
DOSTAWY
Uwaga - dane zgromadzone tu są częściowe i nie odzwierciedlają w całości ilości dostarczonych autobusów.
1) MPK Wrocław
1983r. (#5136 - #5208, #5219, #5226, #5233, #5285)
1984r. (#5214 - #5216, #5231, #5237 - #5240, #5246)
1985r. (#5241 - #5245, #5247 - #5257, #5259 - #5260, #5262, #5264)
1986r. (#5258, #5261, #5263 - #5264, #5265 - #5280)
1987r. (#5281 - #5284, #5286, #5288 - #5289)
1988r. (#5287)
1989r. (#5290 - #5301)
1990r. (#5302 - #5311)
1991 (#5312 - #5315)
2) DLA Wrocław
1998r. (#14 - #16, #218)
1999r. (#227, #228)
2000r. (#226)
2001r. (#229)
2002r. (#230)
2003r. (#231)
2005r. (#8)
ILOSTAN TABORU
1) MPK Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 315
2) DLA Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 11