Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • Ikarus 280.26 #5309
  • Ikarus 280.26 #5310
  • Ikarus 280.26 #5309


 

OPIS POJAZDU 

Ikarus 280 to seria wysokopodłogowych, 16-metrowych autobusów przegubowych, produkowana przez węgierskie przedsiębiorstwo Ikarus w latach 1973 - 2002 w Budapeszcie. Przez blisko 30 lat produkowano wiele wersji tych autobusów, różniących się od siebie poszczególnymi elementami lub przeznaczeniem na konkretny rynek. W latach 80. do Polski dostarczano serię .26, będącą przez wiele lat najpopularniejszym autobusem przegubowym w Polsce. Podtyp ten powstał na drodze modernizacji wersji 280.11, produkowanej dla Polski w końcówce lat 70. XX wieku. Ikarusy 280.26 powstawały w latach 1979 - 1992, z czego ostatnie egzemplarze na rynek polski były montowane w kraju. 

Historia Ikarusa 280.26 we Wrocławiu rozpoczyna się w 1981 roku. Wówczas do Wrocławia dotarła pierwsza partia tych autobusów. Łącznie do 1990 roku dostarczono 315 egzemplarzy, w tym także niewielką ilość Ikarusów podtypu .02 (przeznaczonych z reguły na rynek niemiecki). Autobusy trafiały równolegle do wszystkich zajezdni MPK we Wrocławiu. Autobusy te stanowiły trzon taboru przegubowego w MPK aż do 2002 roku, kiedy wycofano z ruchu największą dotychczas partię tych autobusów, choć poszczególne sztuki były już wycofywane w latach 80. oraz 90. W pierwszej dekadzie XXI wieku, pomimo ciągłych dostaw nowego taboru, wciąż było jednak łatwo spotkać Ikarusa 280.26 w normalnej, liniowej eksploatacji. Ostatnie partie tych autobusów wycofano w latach 2008 - 2009 po dostawach nowych Mercedesów dla MPK. Z ulic Wrocławia ostatni do zajezdni zjechał egzemplarz #5314 w połowie września 2009 roku. Podczas eksploatacji tych autobusów kilka z nich przerobiono także na wozy pogotowia technicznego.

Ikarusy 280.26 były napędzane nowoczesnym jak na swoje czasy silnikiem licencyjnym Rába-MAN D2156HM6U, sprzężonym z pięciobiegową przekładnią produkcji węgierskiej Csepel ASH-75. Od 1989 roku wyposażano Ikarusy 280.26 także w sześciobiegowe skrzynie ZF S6-90 - kilka ostatnich egzemplarzy z Wrocławia posiadało właśnie tę przekładnię. O względnym sukcesie i popularności ikarusów w czasach PRL stanowiła prostota konstrukcji, z reguły jej wysoka trwałość oraz szybkość i łatwość ewentualnych napraw. Ówcześnie z komunikacji miejskiej korzystało znacznie więcej osób niż po transformacji ustrojowej, toteż ceniono jak największą ilość autobusów zdolnych do jazdy, które nie musiały odwiedzać warsztatów zbyt często z powodu prostej i z reguły bezawaryjnej konstrukcji. Oczywiście odbiło się to też na komforcie podróży dla pasażerów - w porównaniu do produkowanych w podobnym okresie autobusów produkcji zachodniej o niższym poziomie podłogi niż Ikarusy, węgierskie autobusy posiadały szereg wad, takich jak niski komfort podróży dla pasażerów, objawiający się brakiem ogrzewania w sekcji B autobusu, telepiącymi się szybami czy ciasno zaprojektowanym wnętrzem.

Nie zachowano żadnego egzemplarza zabytkowego tej serii we Wrocławiu. Jeden z egzemplarzy (o numerze #5313) został odkupiony przez Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej z Białegostoku z przeznaczeniem na części zamienne do innego zabytkowego Ikarusa. Autobusy te były także odkupowane przez różnych przewoźników prywatnych, m.in DLA czy Autotram oraz eksploatowane na obsługiwanych przez siebie liniach.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Ikarus

MIEJSCE PRODUKCJI: Węgry (Budapeszt), Polska (Mikołów, Warszawa, Częstochowa) - jedynie montaż

TYP AUTOBUSU: przegubowy, wysokopodłogowy

PREMIERA: 1979

LATA PRODUKCJI: 1979 - 1992

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 16500 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3021 mm

MASA CAŁKOWITA: 22500 kg

LICZBA DRZWI: 4

UKŁAD DRZWI: 4 - 4 - 4 - 4

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 920mm

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 920mm

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 920mm

WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 920mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2550 mm

MOC SILNIKA: 192 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: Csepel ASH-75, ZF S6-90

ILOŚĆ BIEGÓW: 5/6

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA: Rába-MAN D2156HM6U

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 35

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 115

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 150

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: nie

ASR: nie

EBS: nie

ESP: nie

KLIMATYZACJA: brak

 

PRODUKCJA

Uwaga - dane zgromadzone tu są częściowe i nie odzwierciedlają w całości ilości dostarczonych autobusów.

1983r. (#5136 - #5208, #5219, #5226, #5233)
1984r. (#5215 - #5216, #5224, #5231, #5237 - #5240)
1985r. (#5241 - #5257, #5259 - #5260, #5273)
1986r. (#5258, #5261 - #5272, #5274 - #5280)
1987r. (#5281 - #5289)
1989r. (#5290 - #5301)
1990r. (#5302 - #5314)
1991r. (#5315)

DLA Wrocław:

1984r. (#8, #14)
1985r. (#227, #228, #231)
1986r. (#15, #16, #218, #229, #230) 

 

DOSTAWY

Uwaga - dane zgromadzone tu są częściowe i nie odzwierciedlają w całości ilości dostarczonych autobusów.

1) MPK Wrocław

1983r. (#5136 - #5208, #5219, #5226, #5233, #5285)
1984r. (#5214 - #5216, #5231, #5237 - #5240, #5246)
1985r. (#5241 - #5245, #5247 - #5257, #5259 - #5260, #5262, #5264)
1986r. (#5258, #5261, #5263 - #5264, #5265 - #5280)
1987r. (#5281 - #5284, #5286, #5288 - #5289)
1988r. (#5287)
1989r. (#5290 - #5301)
1990r. (#5302 - #5311)
1991 (#5312 - #5315)

2) DLA Wrocław

1998r. (#14 - #16, #218)
1999r. (#227, #228)
2000r. (#226)
2001r. (#229)
2002r. (#230)
2003r. (#231)
2005r. (#8)

 

ILOSTAN TABORU

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 315

2) DLA Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 11

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Ikarus 280.26