GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Na początku lat 90. Jelczańskie Zakłady Samochodowe nawiązały współpracę z koncernem Volvo. Efektem kooperacji był Jelcz M180 (nazywany także Volvo-Jelczem ze względu na to, że powstał w wyniku współpracy dwóch zakładów) - wysokopodłogowy autobus przegubowy, wykorzystujący nadwozie Steyr SG18 i podwozie Volvo B10MA. Stylistyka autobusu, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz, znacząco odbiegała od pojazdów produkowanych dotychczas w Jelczu. Autobusy tego typu były wyposażane w silnik Volvo THD102KB o mocy 286 KM i automatyczną, czterobiegową skrzynię biegów ZF 4HP590. W 1992 roku powstał egzemplarz demonstracyjny, który trafił do MZA Warszawa. Rok później wyprodukowano partię 7 autobusów dla MPK Wrocław, które różniły się nieco wyposażeniem - posiadały chociażby kanapy dermowe z Jelczy 120M, zamiast siedzeń niemieckich, które zostały zastosowane w pierwszym Volvo-Jelczu. Cena takiego autobusu odstraszała potencjalnych nabywców, głównie dzięki tańszej konkurencji w postaci Ikarusa 280. Pomimo planów stworzenia wersji solowej, po wyprodukowaniu ośmiu M180 zaniechano dalszej produkcji autobusów tego typu, a Volvo wycofało się z kooperacji z Jelczem.
Wrocławskie egzemplarze zostały rozdzielone pomiędzy zajezdnie przy ul. Grabiszyńskiej (#8001-8004) oraz Obornickiej (#8005-8007). Konstrukcja autobusów charakteryzowała się prostotą i trwałością, dzięki czemu ich stan techniczny był zbliżony do Volvo B10MA. Pierwsze egzemplarze były wycofywane z powodu wypadków - #8004 w 2008 roku, zaś #8007 w 2009 roku. W lipcu 2009 roku egzemplarze #8005 i #8006 zostały przeniesione na zajezdnię przy ul. Grabiszyńskiej i dołączyły do pozostałych M180. W 2010 roku MPK przeprowadzało remonty tych autobusów, podczas których w egzemplarzach #8001-8003 fotele dermowe zostały wymienione na siedzenia pochodzące z Jelczy M121. W 2013 roku został wycofany Volvo-Jelcz o numerze #8005. Pozostałe 4 egzemplarze były eksploatowane aż 22 lata - do 2015 roku. Przeżyły w ten sposób wiele pojazdów wyprodukowanych w późniejszych latach, takich jak Jelcze 120MM/1, większość Jelczy M121 czy też Ikarusy 280.70E. W marcu 2015, w wyniku likwidacji zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej, zostały przeniesione do zakładu przy ul. Obornickiej. Najdłużej - do 20 lipca 2015 roku - kursował egzemplarz o numerze #8001.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Jelcz (we współpracy z koncernem Volvo)
MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Jelcz-Laskowice)
TYP AUTOBUSU: przegubowy, wysokopodłogowy
PREMIERA: 1992
LATA PRODUKCJI: 1993
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 18000 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3240 mm
MASA CAŁKOWITA: 28000 kg
LICZBA DRZWI: 4
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 732mm
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 732mm
WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 732mm
WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 732mm
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm
MOC SILNIKA: 286 KM
SKRZYNIA BIEGÓW: ZF 4HP590
ILOŚĆ BIEGÓW: 4
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA: Volvo THD102KB
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 52
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 120
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 172
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: nie
ASR: nie
EBS: nie
ESP: nie
KLIMATYZACJA: brak
PRODUKCJA
1993 r.
DOSTAWY
1) MPK Wrocław
1993 r.
ILOSTAN TABORU
1) MPK Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 7