GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Volvo B10MA to wysokopodłogowy autobus miejski, produkowany w latach 1978-2003 przez firmę Volvo. Model ten powstawał w wersjach zabudowy różnych firm, takich jak Säffle, Marcopolo, DAB, Wiima, Den Oudsten, Hess, Plaxton, Aabenraa, Neobus, Delta, Ajokki, Carrus, Jonckheere, Berkhof, Ramseier & Jenzer czy Van Hool. Od 1996 roku autobusy te były montowane we wrocławskich zakładach Volvo w wersji nadwoziowej Carrus City i właśnie takie pojazdy trafiły w 1996 roku do MPK Wrocław. Pierwszym egzemplarzem tego modelu wyprodukowanym we wrocławskiej fabryce jest egzemplarz o numerze #8008, będący jednocześnie w ogóle pierwszym wyprodukowanym autobusem Volvo we Wrocławiu.
W połowie lat 90. XX wieku MPK Wrocław zakupiło do testów niskopodłogowego Ikarusa 417 oraz niskowejściowego Jelcza M181MB. Zakupy te miały związek z planowanym przetargiem na zakup 20 nowych autobusów. Głównym kryterium w przetargu była cena, dlatego MPK zdecydowało się na zakup przestarzałych już wówczas, wysokopodłogowych Volvo B10MA. Autobusy dotarły do Wrocławia w 1996 roku. Egzemplarze rozdzielono pomiędzy zakłady przy ul. Tyskiej i Obornickiej. Po likwidacji tej pierwszej zajezdni autobusy podzielono między zajezdnię Obornicką (8009, 8014-8023, 8026-8027) i Grabiszyńską (8008, 8010-8013, 8024-8025). W 2009 roku wszystkie te autobusy przeniesiono do zakładu przy ul. Grabiszyńskiej, zaś po jej likwidacji w 2015 roku z powrotem na Obornicką. Autobusy te pomimo swojego wieku cechowały się jednak dobrym stanem technicznym, wynikającym m.in z prostej konstrukcji autobusu i ogólną jej trwałością, toteż pierwszy egzemplarz (#8015) odstawiono dopiero w połowie 2015 roku, zaś wszystkie pozostałe do listopada tego roku. 20 listopada 2015 roku autobus #8008 wykonywał ostatnie liniowe kursy tego modelu we Wrocławiu na linii 134. Obecnie pojazd ten jest własnością Volvo Polska.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Volvo
MIEJSCE PRODUKCJI: Finlandia (Vantaa), Szwecja (Göteborg), Brazylia (Kurytyba), Wielka Brytania, Polska (Wrocław)
TYP AUTOBUSU: przegubowy, wysokopodłogowy
PREMIERA: 1978
LATA PRODUKCJI: 1978 - 2003
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 17944 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3050 mm
MASA CAŁKOWITA: 23000 kg
LICZBA DRZWI: 4
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 920mm
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 940mm
WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 940mm
WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 940mm
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm
MOC SILNIKA: 285 KM
SKRZYNIA BIEGÓW: ZF 4HP590
ILOŚĆ BIEGÓW: 4
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA: Volvo DH10A285
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 40
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 140
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 180
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: tak
ASR: tak
EBS: nie
ESP: nie
KLIMATYZACJA: brak
PRODUKCJA
1996r. (#8008 - #8027)
DOSTAWY
1) MPK Wrocław
1996r. (#8008 - #8027)
ILOSTAN TABORU
1) MPK Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 20
CIEKAWOSTKI
Autobus #8024 miał testowany w 2008 roku system informacji pasażerskiej marki R&G.