Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • Volvo B10MA #8027
  • Volvo B10MA #8027
  • Volvo B10MA #8027


 

OPIS POJAZDU

Volvo B10MA to wysokopodłogowy autobus miejski, produkowany w latach 1978-2003 przez firmę Volvo. Model ten powstawał w wersjach zabudowy różnych firm, takich jak Säffle, Marcopolo, DAB, Wiima, Den Oudsten, Hess, Plaxton, Aabenraa, Neobus, Delta, Ajokki, Carrus, Jonckheere, Berkhof, Ramseier & Jenzer czy Van Hool. Od 1996 roku autobusy te były montowane we wrocławskich zakładach Volvo w wersji nadwoziowej Carrus City i właśnie takie pojazdy trafiły w 1996 roku do MPK Wrocław. Pierwszym egzemplarzem tego modelu wyprodukowanym we wrocławskiej fabryce jest egzemplarz o numerze #8008, będący jednocześnie w ogóle pierwszym wyprodukowanym autobusem Volvo we Wrocławiu.

W połowie lat 90. XX wieku MPK Wrocław zakupiło do testów niskopodłogowego Ikarusa 417 oraz niskowejściowego Jelcza M181MB. Zakupy te miały związek z planowanym przetargiem na zakup 20 nowych autobusów. Głównym kryterium w przetargu była cena, dlatego MPK zdecydowało się na zakup przestarzałych już wówczas, wysokopodłogowych Volvo B10MA. Autobusy dotarły do Wrocławia w 1996 roku. Egzemplarze rozdzielono pomiędzy zakłady przy ul. Tyskiej i Obornickiej. Po likwidacji tej pierwszej zajezdni autobusy podzielono między zajezdnię Obornicką (8009, 8014-8023, 8026-8027) i Grabiszyńską (8008, 8010-8013, 8024-8025). W 2009 roku wszystkie te autobusy przeniesiono do zakładu przy ul. Grabiszyńskiej, zaś po jej likwidacji w 2015 roku z powrotem na Obornicką. Autobusy te pomimo swojego wieku cechowały się jednak dobrym stanem technicznym, wynikającym m.in z prostej konstrukcji autobusu i ogólną jej trwałością, toteż pierwszy egzemplarz (#8015) odstawiono dopiero w połowie 2015 roku, zaś wszystkie pozostałe do listopada tego roku. 20 listopada 2015 roku autobus #8008 wykonywał ostatnie liniowe kursy tego modelu we Wrocławiu na linii 134. Obecnie pojazd ten jest własnością Volvo Polska. 

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Volvo

MIEJSCE PRODUKCJI: Finlandia (Vantaa), Szwecja (Göteborg), Brazylia (Kurytyba), Wielka Brytania, Polska (Wrocław)

TYP AUTOBUSU: przegubowy, wysokopodłogowy

PREMIERA: 1978

LATA PRODUKCJI: 1978 - 2003

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 17944 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3050 mm

MASA CAŁKOWITA: 23000 kg

LICZBA DRZWI: 4

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 920mm 

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 940mm 

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 940mm 

WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 940mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm

MOC SILNIKA: 285 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: ZF 4HP590

ILOŚĆ BIEGÓW: 4

 TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA: Volvo DH10A285

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 40

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 140

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 180

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: tak

ASR: tak

EBS: nie

ESP: nie

KLIMATYZACJA: brak

 

PRODUKCJA

1996r. (#8008 - #8027)

 

DOSTAWY

1) MPK Wrocław

1996r. (#8008 - #8027)

 

ILOSTAN TABORU

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 20

 

CIEKAWOSTKI

Autobus #8024 miał testowany w 2008 roku system informacji pasażerskiej marki R&G.

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 26 września

    Od 26 września zostaną wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w związku z oddaniem do użytku peronów 3 i 4 na Rondzie Reagana oraz poprawą komunikacji miejskiej na dwóch osiedlach.  


  • Zmiany tras linii 0P, 1, 7, 20, 74 i 701

    Od 12 września 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany trasy linii tramwajowej 0P, 1, 7, 20 i 74.


  • Zmiany w komunikacji od 05.09

    Od dnia 5 września 2020 roku (sobota) planowane są zmiany dotyczące linii D, N, 106, 121, 128, 130, 131, 141, 147, 148, 149, 151, 206, 241, 249, 251 oraz 701.


Raport specjalny: #TORYwolucja

Volvo B10MA