GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Volvo B10BLE 6x2 to przedłużona wersja autobusu Volvo B10BLE na nadwoziu Carrus City, produkowana w latach 1998-2003 w Szwecji oraz we Wrocławiu. W stosunku do swojej bazowej wersji autobus ten jest przedłużony do długości 15 metrów, w związku z czym posiada dwie osie z tyłu (w tym jedną skrętną). Były to jedyne 15-metrowe autobusy eksploatowane w MPK Wrocław.
Autobusy te trafiły do MPK Wrocław w 1998 roku, w okresie największej popularności tego typu konstrukcji. 15-metrowe autobusy były kupowane przez różne miasta jako półśrodek między zakupem droższych autobusów w pełni przegubowych a autobusów solo. Zakupy te wiązały się też z koniecznością zastąpienia przestarzałych Ikarusów 280, będących o metr dłuższych niż tzw. "deskorolki". Konkurencyjnymi dla Volvo konstrukcjami tego typu były Neoplan N4020 (oraz niskopodłogowy N4020td) i Solaris Urbino 15. Autobus ten wyposażono w 285-konny silnik produkcji własnej (tożsamy co w B10MA) oraz w zależności od egzemplarza, czterobiegową skrzynię biegów Voith D864.3 lub pięciobiegową ZF 5HP590. Początkowo autobusy były wyposażone w system informacji pasażerskiej marki Mobitec, zamieniony jednak później na urządzenia SiMS. Co ciekawe, do końca eksploatacji tych autobusów posiadały one elektroniczne kasowniki firmy R&G.
Volvo B10BLE 6x2 przydzielono na stan zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej. Nadano im numery taborowe od #8028 do #8045. Podczas ich eksploatacji głównie można było je spotkać na linii 127, ale pojawiały się często również na liniach 119, 134 czy 136 oraz sporadycznie na innych, które były dostosowane do obsługi tymi autobusami (posiadającymi szerszy niż w autobusach o konwencjonalnej długości promień skrętu). W 2015 roku w związku z likwidacją zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej, przeniesiono te pojazdy na zajezdnię Obornicką. Od tego momentu 15-metrowe Volvo pojawiały się także na liniach obsługiwanych dotychczas wyłącznie przez tę zajezdnię. W 2015 roku wycofano pierwsze dwie sztuki tych autobusów (#8038 i #8042), zaś do 4 października 2017r. wszystkie pozostające w eksploatacji autobusy tego typu. W lutym 2018r. wywieziono ostatnie sztuki tych autobusów, pozostające dotychczas na zajezdni oraz na parkingu przy ul. Irysowej, na złom.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Volvo
MIEJSCE PRODUKCJI: Szwecja (Säffle), Polska (Wrocław)
TYP AUTOBUSU: solo, niskowejściowy
PREMIERA: 1998
LATA PRODUKCJI: 1998 - 2003
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 14944 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3100 mm
MASA CAŁKOWITA: 23000 kg
LICZBA DRZWI: 3
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm (-90 cm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90 cm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 840mm (-90 cm przyklęk)
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm
MOC SILNIKA: 285 KM
SKRZYNIA BIEGÓW: Voith D864.3 / ZF 5HP590
ILOŚĆ BIEGÓW: 4 / 5
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA: Volvo DH10A285
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 30
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 120
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 150
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: tak
ASR: tak
EBS: nie
ESP: nie
KLIMATYZACJA: brak
PRODUKCJA
1998r. (#8028 - #8045)
DOSTAWY
1) MPK Wrocław
1998r. (#8028 - #8045)
ILOSTAN TABORU
1) MPK Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 17