GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Jelcze serii 181 były pierwszymi od prawie 20 lat przegubowcami, produkowanymi samodzielnie przez tę firmę. Były to też pierwsze polskie autobusy przegubowe, przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wyróżniał je brak stopni w pierwszych i drugich drzwiach oraz tylko jeden stopień w trzecich drzwiach. Autobusy tej serii były produkowane w latach 1996-2007. Pierwsze 10 sztuk posiadało charakterystyczną ścianę przednią, wywodzącą się z modelu 120M. Stosowano w nich wyłącznie silnik Mercedes-Benz OM447hLA (stąd oznaczenie M181MB) oraz automatyczną, czterobiegową skrzynię biegów ZF 4HP590.
#8500 był drugim wyprodukowanym egzemplarzem tego modelu. Początkowo był autobusem demonstracyjnym Jelcza. W 1996 został zakupiony przez wrocławskie MPK do testów wraz z niskopodłogowym Ikarusem 417. Przewoźnik nie zakupił jednak większej partii autobusów żadnego z tych modeli. Głównym kryterium, którym kierowano się przy wyborze nowych autobusów, była cena, stąd zdecydowano o zakupieniu wysokopodłogowych Volvo B10MA.
Jelcz został przydzielony na stan zajezdni przy ul. Obornickiej. W czasie eksploatacji dwukrotnie został poddany remontom - w 2007 i w 2013 roku. W przeciwieństwie do krótkich Jelczy, autobus nie przeszedł większych modyfikacji we wnętrzu. Wyjątek stanowiła kabina kierowcy, która została zabudowana. W 2014 roku pojazd niemalże został wycofany z eksploatacji, jednak ostatecznie zdecydowano się o warunkowym dopuszczeniu go do ruchu. Ostatni raz obsługiwał brygadę 127-02 dnia 9 czerwca 2015. Tego dnia doznał poważnej usterki skrzyni biegów, która przesądziła o skierowaniu go do kasacji.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Jelcz
MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Jelcz-Laskowice)
TYP AUTOBUSU: przegubowy, niskowejściowy
PREMIERA: 1996
LATA PRODUKCJI: 1994 - 2007
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 17980 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3070 mm
MASA CAŁKOWITA: 28500 kg
LICZBA DRZWI: 4
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1255 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 540mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 936mm (-90mm przyklęk)
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm
MOC SILNIKA: 299 KM
SKRZYNIA BIEGÓW: ZF 4HP590
ILOŚĆ BIEGÓW: 4
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA: Mercedes-Benz OM447hLA
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 44
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 136
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 180
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: nie
ASR: nie
EBS: nie
ESP: nie
KLIMATYZACJA: brak
PRODUKCJA
1996 r.
DOSTAWY
1) MPK Wrocław
1996 r.
ILOSTAN TABORU
1) MPK Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 1