Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • Jelcz M181MB #8500
  • Jelcz M181MB #8500
  • Jelcz M181MB #8500


 

OPIS POJAZDU

Jelcze serii 181 były pierwszymi od prawie 20 lat przegubowcami, produkowanymi samodzielnie przez tę firmę. Były to też pierwsze polskie autobusy przegubowe, przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wyróżniał je brak stopni w pierwszych i drugich drzwiach oraz tylko jeden stopień w trzecich drzwiach. Autobusy tej serii były produkowane w latach 1996-2007. Pierwsze 10 sztuk posiadało charakterystyczną ścianę przednią, wywodzącą się z modelu 120M. Stosowano w nich wyłącznie silnik Mercedes-Benz OM447hLA (stąd oznaczenie M181MB) oraz automatyczną, czterobiegową skrzynię biegów ZF 4HP590.

#8500 był drugim wyprodukowanym egzemplarzem tego modelu. Początkowo był autobusem demonstracyjnym Jelcza. W 1996 został zakupiony przez wrocławskie MPK do testów wraz z niskopodłogowym Ikarusem 417. Przewoźnik nie zakupił jednak większej partii autobusów żadnego z tych modeli. Głównym kryterium, którym kierowano się przy wyborze nowych autobusów, była cena, stąd zdecydowano o zakupieniu wysokopodłogowych Volvo B10MA.

Jelcz został przydzielony na stan zajezdni przy ul. Obornickiej. W czasie eksploatacji dwukrotnie został poddany remontom - w 2007 i w 2013 roku. W przeciwieństwie do krótkich Jelczy, autobus nie przeszedł większych modyfikacji we wnętrzu. Wyjątek stanowiła kabina kierowcy, która została zabudowana. W 2014 roku pojazd niemalże został wycofany z eksploatacji, jednak ostatecznie zdecydowano się o warunkowym dopuszczeniu go do ruchu. Ostatni raz obsługiwał brygadę 127-02 dnia 9 czerwca 2015. Tego dnia doznał poważnej usterki skrzyni biegów, która przesądziła o skierowaniu go do kasacji.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Jelcz

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Jelcz-Laskowice)

TYP AUTOBUSU: przegubowy, niskowejściowy

PREMIERA: 1996

LATA PRODUKCJI: 1994 - 2007

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 17980 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3070 mm

MASA CAŁKOWITA: 28500 kg

LICZBA DRZWI: 4

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1255 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 540mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 936mm (-90mm przyklęk)

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm

MOC SILNIKA: 299 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: ZF 4HP590

ILOŚĆ BIEGÓW: 4

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA: Mercedes-Benz OM447hLA

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 44

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 136

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 180

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: nie

ASR: nie

EBS: nie

ESP: nie

KLIMATYZACJA: brak

 

PRODUKCJA

1996 r.

 

DOSTAWY

1) MPK Wrocław

1996 r.

 

ILOSTAN TABORU

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 1

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 26 września

    Od 26 września zostaną wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w związku z oddaniem do użytku peronów 3 i 4 na Rondzie Reagana oraz poprawą komunikacji miejskiej na dwóch osiedlach.  


  • Zmiany tras linii 0P, 1, 7, 20, 74 i 701

    Od 12 września 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany trasy linii tramwajowej 0P, 1, 7, 20 i 74.


  • Zmiany w komunikacji od 05.09

    Od dnia 5 września 2020 roku (sobota) planowane są zmiany dotyczące linii D, N, 106, 121, 128, 130, 131, 141, 147, 148, 149, 151, 206, 241, 249, 251 oraz 701.


Raport specjalny: #TORYwolucja

Jelcz M181MB