GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Jelcze serii M181 były przegubową odmianą serii M121 i podobnie jak pierwowzór, były przystosowane do przewozu osób o ograniczonej mobilności. W 1996 roku przeprowadzono modernizację modelu. Jej zakres był zbliżony do zmian, jakie wprowadzono w modelu M121. Główną zmianą było wprowadzenie nowej, płaskiej ściany przedniej z dużą, panoramiczną szybą. Dodatkowo, w 1997 roku pojawiła się możliwość wyposażenia autobusu w silnik MAN D0826LUH13 o mocy 260 KM, obok dotychczasowo oferowanej jednostki Mercedes-Benz OM447hLA. Zamiast czterobiegowej skrzyni biegów ZF 4HP590 można było zastosować pięciobiegową ZF 5HP590 lub trzybiegową Voith D863.3.
MPK Wrocław posiadało 2 Jelcze M181M. Pierwszy z nich, oznaczony numerem bocznym #8501, został zakupiony w 2000 roku celem przetestowania przed planowanym zakupem dużej partii nowych autobusów przegubowych. W testach wzięły udział również: MAN NG313 i Volvo 7000A. Zwycięzcą testów okazał się Jelcz, jednak MPK wolało zakupić pojazdy całkowicie niskopodłogowe, padła więc decyzja o zakupieniu autobusów marki Volvo. Malowanie przegubowego Jelcza było zbliżone do pozostałych Jelczy z MPK. Został wyposażony w silnik MAN oraz skrzynię biegów Voith.
Drugi Jelcz M181M, który trafił do wrocławskiego MPK, również został wyprodukowany w 2000 roku, jednak początkowo był egzemplarzem demonstracyjnym. Nowością, która wyróżniała go na tle reszty, było zastosowanie mocniejszego silnika MAN D2866LUH26 o mocy 310 KM, który był stosowany w MANach NG313. Zblokowany był z automatyczną skrzynią biegów Voith D863.3. Podobnie do innych testowców Jelcza, autobus otrzymał SIP firmy R&G. Innym elementem, który go charakteryzował, było biało-żółto-czerwone malowanie. Autobus trafił do MPK Wrocław w 2002 roku i otrzymał numer taborowy #8502.
Oba Jelcze zostały wpisane na stan zajezdni przy ul. Obornickiej. Eksploatacja #8501 przebiegała bez większych przeszkód. W przeciwieństwie chociażby do Jelczy M121, autobus charakteryzował się dość dobrym stanem technicznym nawet pod koniec eksploatacji. Został wycofany w 2015 roku właściwie tylko dlatego, że MPK chciało pozbyć się wszystkich pojazdów marki Jelcz ze swojego taboru. #8502 miał dużo mniej szczęścia. Najpierw dwukrotnie miał wymieniany zderzak po kolizjach - w 2004 i w 2008 roku. Także w 2008 roku wyświetlacze R&G zostały wymienione na nowe urządzenia firmy Pixel. W 2012 roku miał miejsce kolejny wypadek z udziałem tego autobusu, przez który ściana przednia uległa całkowitemu zniszczeniu. Autobus otrzymał nową ścianę przednią z Jelcza M121M #9551, która jednak nie została przemalowana i nie pasowała do reszty autobusu - dół ściany był pomalowany na kolor jasnożółty i posiadał strzałkę. 28 czerwca tego samego roku na Osiedlu Sobieskiego w pojeździe wybuchł pożar, który doszczętnie strawił sekcję B. Po pożarze autobus został skierowany do kasacji.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Jelcz
MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Jelcz-Laskowice)
TYP AUTOBUSU: przegubowy, niskowejściowy
PREMIERA:
1) 1997
2) 2000
LATA PRODUKCJI:
1) 1997 - 2004
2) 2000
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 17980 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3070 mm
MASA CAŁKOWITA: 28500 kg
LICZBA DRZWI: 4
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1255 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 540mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 936mm (-90mm przyklęk)
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm
MOC SILNIKA:
1) 260 KM
2) 310 KM
SKRZYNIA BIEGÓW: Voith D863.3
ILOŚĆ BIEGÓW: 3
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA:
1) MAN D0826LUH13
2) MAN D2866LUH26
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: tak
ASR: tak
EBS: tak
ESP: tak
KLIMATYZACJA:
1) dla kierowcy
2) brak
PRODUKCJA
2000 r.
DOSTAWY
1) MPK Wrocław
2000 r. (#8501)
2002 r. (#8502)
ILOSTAN TABORU
1) MPK Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 2