GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Volvo 7000A były pierwszymi seryjnymi niskopodłogowymi autobusami we Wrocławiu. W latach 2000-2002 do Wrocławia dotarło 70 tych autobusów. Przez pierwsze dwie dekady XXI wieku autobusy te stanowiły trzon komunikacji autobusowej na liniach obsługiwanych głównie przez zajezdnie Obornicka. Obecnie ich eksploatacja ma się ku schyłkowi - zostają one wypierane przez najnowsze Mercedesy Citaro. W 2000 roku MPK zdecydowało się odnowić swój park taborowy. W tym celu miejski przewoźnik sprowadził trzy autobusy testowe - MANa NG313, Jelcza M181M i Volvo 7000A. Wszystkie trzy egzemplarze zostały wpisane na stan taboru spółki, i przez pewien okres testowano je pod różnymi aspektami aby wyłonić zwycięzcę. Ostatecznie miejski przewoźnik jako dostawcę kolejnych 69 sztuk niskopodłogowych autobusów wybrał Volvo.
W 2001 roku dostarczono autobusy o numerach 8047-8085. Egzemplarze seryjne zostały zmodyfikowane względem ex-testera 8046. Pojawiły się drzwi pneumatyczne zamiast elektrycznych, mocniejszy, 275-konny silnik Volvo D7C275, inny model foteli (znany z autobusów Volvo B10MA i B10BLE 6x2), inny wystrój wnętrza oraz system informacji pasażerskiej Pixel zamiast Mobitec/EMTAL. Autobusy te były także początkowo przystosowane do montażu klimatyzacji w garbach na dachu, jednak ostatecznie zrezygnowano z tego założenia. Wyposażono je także w podwójne szyby, likwidowane jednak na przestrzeni kolejnych lat eksploatacji. Jedynie autobus o numerze 8053 różni się wyposażeniem - posiada inny model foteli wewnątrz i ich zmodyfikowany układ, inne drzwi kabinowe i wyświetlacze wewnętrzne. Autobusy wyposażone zostały w pięciobiegowe przekładnie ZF 5HP592. Druga partia tych autobusów o numerach 8086-8090 przybyła do MPK z początkiem 2002 roku. Nie różniły się jednak one wyposażeniem od poprzedniej partii.
Ostatnia dostawa przybyła do MPK jesienią 2002 roku (numeracja 8091-8115). Postanowiono zmniejszyć koszta produkcji tych autobusów, montując zamiast szyb podwójnych pojedyncze, zmieniając model foteli Kiel na polskie Ster, z mniejszą ilością gąbki, oraz zastąpiono szyberdachy sterowane przez kierowcę na manualne. Autobusy 8106, 8107 oraz 8109-8115 zostały wyposażone względem poprzedników w czterobiegową skrzynię biegów Voith D854.3.
Autobusy te wpisały się na stałe w krajobraz Wrocławia. W początkowym okresie eksploatacji porównywano te autobusy ze swoimi konkurentami, które trafiały do innych miast Polski - m.in Solarisem Urbino 18, MANem NG313 czy Scanią OmniLink. Początkowo autobusy tego modelu podzielono pomiędzy zajezdnie VII Grabiszyńską a IX Obornicką. Do tej pierwszej trafiły egzemplarze o numerach 8046-8056 i 8103-8115, zaś na Obornicką 8057-8102. W latach 2008-2009 zdecydowano się "przerzucić" wszystkie te autobusy na zajezdnię Obornicką.
W drugiej połowie drugiej dekady XXI wieku pojawiły się pierwsze plany wycofania tych autobusów. Spekulowano o odstawieniu kilku sztuk w 2016 roku, jednak te plany spełzły na niczym. Wówczas stan techniczny dużej części tych autobusów (szczególnie partii z 2002 roku) nie był najlepszy. Jako pierwszy odstawiono egzemplarz o numerze 8073. Do 7 marca 2018 roku odstawiono autobusy o numerach 8046, 8047, 8049, 8050, 8056, 8060, 8064, 8065, 8067, 8069, 8071, 8072, 8073, 8074, 8077, 8080, 8081, 8082, 8083 i 8084. Do końca 2018 roku z inwentarza skreślono także autobusy 8058, 8075, 8089 i 8090. W 2019 roku odstawiono wszystkie egzemplarze oprócz wozów #8047 i #8056, które ostatecznie wycofano rok później - #8056 w październiku, a #8047 w grudniu 2020 roku. Ten drugi ostatni raz kursował 7 grudnia na porannej brygadzie linii 121.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Volvo
MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Wrocław), Finlandia (Vantaa)
TYP AUTOBUSU: przegubowy, niskopodłogowy
PREMIERA: 1998
LATA PRODUKCJI: 1998 - 2003
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 17944 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3050 mm
MASA CAŁKOWITA: 28000 kg
LICZBA DRZWI: 4
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm
MOC SILNIKA:
1) 275 KM
2) 250 KM
SKRZYNIA BIEGÓW:
1) ZF 5HP592C (#8046 - #8105, #8108)
2) Voith D864.3 (#8106 - #8107, #8109 - #8115)
ILOŚĆ BIEGÓW:
1) ZF - 5
2) Voith - 4
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA:
1) Volvo D7C275
2) Volvo D7C250 (jedynie #8046)
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 42
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 118
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 160
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: tak
ASR: tak
EBS: tak
ESP: tak
KLIMATYZACJA: dla kierowcy
PRODUKCJA
2000r. (#8046)
2001r. (#8047 - #8085)
2002r. (#8086 - #8115)
DOSTAWY
1) MPK Wrocław
2000r. (#8046)
2001r. (#8047 - #8085)
2002r. (#8086 - #8115)
ILOSTAN TABORU
1) MPK Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 70
CIEKAWOSTKI
Autobus #8057 miał testowany w 2006 roku napęd na olej rzepakowy.
Autobus #8083 miał testowany w 2014 roku napęd wspomagany wodorem.
Autobus #8053 miał nieco inne wyposażenie wnętrza - inne fotele oraz ich rozmieszczenie.