Z pasją o komunikacji!

 

GALERIA WNĘTRZ

  • Volvo 7000 #7008
  • Volvo 7000 #7005
  • Volvo 7000 #7005

OPIS POJAZDU

Volvo 7000 były pierwszymi seryjnymi niskopodłogowymi autobusami solowymi we Wrocławiu. W 2003 roku do Wrocławia dotarło 14 sztuk tych autobusów. Autobusy te pojawiły się jako element dużej wymiany taborowej we Wrocławiu, przeprowadzonej w latach 2001-2006. Pojazdy te zostały zamówione przez MPK aby wycofać autobusy serii Jelcz M11. Autobusy te zostały zamówione przez MPK w październiku 2003 roku, a dotarły do przewoźnika zaledwie dwa miesiące później.

Wygląd i wyposażenie autobusów nawiązują do ostatnich egzemplarzy przegubowej serii 7000A we Wrocławiu. Autobusy zostały wyposażone w klimatyzację kabiny kierującego, system informacji pasażerskiej firmy EMTAL (wymieniony w 2008 roku na urządzenia firmy Pixel), rozsuwane szyby, mające poprawić wentylację przestrzeni pasażerskiej (w autobusach 7000A były zamontowane uchylane) czy 14 miejsc dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Zamontowano fotele firmy Ster, tożsame z najnowszą serią autobusów 7000A. Skrzynia biegów w pierwszych siedmiu egzemplarzach była produkcji ZF, zaś w pozostałej siódemce zastosowano przekładnie Voith DIWA. Na podstawie komplementacji skrzyni biegów, podzielono te autobusy między zajezdniami - autobusy o numerach #7000 - #7006 z ZFem trafiły na Obornicką, a #7007 - #7013 z Voithem - na Grabiszyńską. W latach 2008-2009 przeniesiono wszystkie sztuki tych autobusów na zajezdnię Obornicką.

Delikatna konstrukcja kratownicy i wnętrza w połączeniu z nienajlepszym stanem wrocławskich dróg, spowodowały pogorszenie stanu technicznego tych autobusów. W autobusach tych pękały kratownice czy odpadały elementy wnętrza. W związku z tym problemem, MPK zdecydowało się wycofać wszystkie te autobusy w marcu 2018 roku. Jednak pół roku później, z powodu braków taborowych w firmie, MPK zaczęło przywracać do eksploatacji wycofane autobusy, które jeszcze nie zostały sprzedane. Na ulice powróciły autobusy o numerach: #7001, #7004, #7005, #7006, #7009, #7011 i #7012. Wozy te pozostały w eksploatacji liniowej do końca 2020 roku.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Volvo

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Wrocław), Finlandia (Vantaa)

TYP AUTOBUSU: przegubowy, niskopodłogowy

PREMIERA: 1998

LATA PRODUKCJI: 1998 - 2003

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 11944 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3050 mm

MASA CAŁKOWITA: 18000 kg

LICZBA DRZWI: 3

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 320mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm

MOC SILNIKA:

250 KM

SKRZYNIA BIEGÓW:

1) ZF 5HP502 (#7000 - #7006)

2) Voith D864.3 (#7007 - #7013)

ILOŚĆ BIEGÓW: 

1) ZF - 5

2) Voith - 4

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA:

Volvo D7C250

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 42

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 118

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 160

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: tak

ASR: tak

EBS: tak

ESP: tak

KLIMATYZACJA: dla kierowcy

 

PRODUKCJA

2003r. (#7000 - #7013)

 

DOSTAWY

1) MPK Wrocław

2003r. (#7000 - #7013)

 

ILOSTAN TABORU

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 14

 

CIEKAWOSTKI

Autobus #7011 miał testowany w 2014r. system oszczędności na paliwie, wspomagający silnik spalinowy energią wodoru powstałą w procesie hydrolizy, odbywającym się w urządzeniu w tylnej części autobusu.

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja

Volvo 7000