GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Jelcz M101I Salus to 10-metrowy, niskowejściowy autobus segmentu midi. Został zaprezentowany w 2000 roku, zaś produkcja seryjna rozpoczęła się w roku następnym. Początkowo autobusy tego typu były wyposażane w silnik Iveco 8060.45 i skrzynię biegów Voith D851.3. Powstało tylko 8 autobusów z takim wyposażeniem, wśród nich 4 egzemplarze dla MPK Wrocław. Na przestrzeni lat nie podejmowano wielu zmian w stylistyce autobusu, wprowadzano jednak kolejne modele silników Iveco, spełniające normy emisji spalin Euro 3 i Euro 4, nowszą skrzynię biegów Voith D851.3E oraz możliwość wyposażenia autobusu w przekładnię ręczną ZF 6S-700 BO. Opcjonalnie można było zamówić autobus z silnikiem MAN, jednak żaden Salus z tą jednostką nie powstał. Pojazdy posiadały najczęściej drzwi w układzie 1-2-0, można było jednak zamówić wersję z układem 1-2-1. Pierwsze i opcjonalne trzecie drzwi autobusu otwierały się na zewnątrz.
Autobusy zostały zakupione w ramach dużego projektu MPK zakładającego pozyskanie ponad setki nowych autobusów (tego samego, w którym zostały zakupione autobusy Volvo) do obsługi najmniej obciążonych linii, takich jak 100, 120, 147 czy też linii nocnych. Od czasu do czasu pojawiały się też na linii 129 oraz na innych liniach. Wszystkie egzemplarze trafiły na zajezdnię przy ul. Obornickiej, z wyjątkiem #4001, który został przydzielony na stan zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej. W 2005 roku trafił tam również #4002. Pojazdy cechowały się dużą awaryjnością. Na w/w liniach często musiały być zastępowane taborem 12-metrowym. Już w 2008 roku wszystkie Salusy zostały wystawione na sprzedaż, mimo, że ich wiek wynosił zaledwie 6 lat. Z braku chętnych na zakup egzemplarze z zajezdni przy ul. Obornickiej (#4003 i #4004) powróciły do kursowania liniowego w 2009 roku, natomiast #4001 i #4002 pozostały odstawione na zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej. Pod koniec ich epizodu na zajezdni IX obsługiwały głównie zastępczą linię 744.
Ostatecznie w 2010 roku udało się sprzedać wszystkie 4 egzemplarze. #4001 i #4004 trafiły do MPK Świdnica i otrzymały numery taborowe odpowiednio #39 oraz #38, zaś #4002 i #4003 do SKA Dzierżoniów, gdzie nadano im numery boczne #17 i #18. U nowych właścicieli Salusy również sprawiały problemy. #38 ze Świdnicy został wycofany już w 2015 roku po poważnej awarii, zaś #39 był eksploatowany aż do 2018 roku, choć pod koniec służby wyjeżdżał sporadycznie. W 2019 roku trafił na złom (lecz wciąż istnieje fizycznie - jest dostępny na sprzedaż). SKA Dzierżoniów swoje M101I wycofało kolejno w 2016 i 2017 roku.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Jelcz
MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Jelcz-Laskowice)
TYP AUTOBUSU: solo, niskowejściowy
PREMIERA: 2000
LATA PRODUKCJI: 2001 - 2008
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 9990 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3030 mm
MASA CAŁKOWITA: 14500 kg
LICZBA DRZWI: 2
UKŁAD DRZWI: 1 - 2 - 0
SZEROKOŚĆ DRZWI:
1) 770 mm
2) 1220 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 370mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 370mm (-90mm przyklęk)
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2500 mm
MOC SILNIKA: 207 KM
SKRZYNIA BIEGÓW: Voith D851.3
ILOŚĆ BIEGÓW: 3
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA: Iveco 8060.45
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 24
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 52
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 76
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: tak
ASR: tak
EBS: tak
ESP: tak
KLIMATYZACJA: dla kierowcy
PRODUKCJA
2001 r. (#4002, #4003)
2002 r. (#4001, #4004)
DOSTAWY
1) MPK Wrocław
2002 r.
ILOSTAN TABORU
1) MPK Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 4