Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • MAZ 103 #1011
  • MAZ 103 #1011


 

OPIS POJAZDU

MAZ 103 to niskowejściowy, budżetowy autobus miejski, produkowany przez białoruską firmę MAZ na licencji autobusu Neoplan N4014NF od 1996 roku. Model ten stanowi uproszczoną wersję autobusu MAZ 101, którego stał się następcą. Autobusy te szczególną popularnością cieszą się w miastach, gdzie w przetargach na obsługę linii autobusowych wymaga się fabrycznie nowych autobusów w niskiej cenie, na przykład w konurbacji górnośląskiej, Elblągu czy Lublinie, zaś za granicą w większości państw powstałych po upadku ZSRR. Autobus ten był testowany w sierpniu 2008 roku przez firmę DLA na linii 115. Następcą modelu MAZ 103 jest niskopodłogowy autobus MAZ 203.

Wnętrze autobusu jest poprowadzone bez żadnych stopni poprzecznych, zaś w trzecich drzwiach na pokład autobusu prowadzi jeden, niewysoki schodek. Powoduje to znaczną przewagę autobusu pod tym względem nad ówczesną jak i obecną konkurencją w segmencie budżetowych autobusów niskowejściowych (Jelcz M121I, SOR BN12) które posiadają część wysokopodłogową umieszczoną wyżej niż w MAZie. Autobus ten jest dostępny w wielu konfiguracjach silnikowych - najpopularniejszą jednostką oferowaną na rynek polski jest silnik Mercedes-Benz OM906LA (niemal bliźniaczy, co w solowych Citaro FL z MPK Wrocław - tam zastosowano podobny, lecz nowocześniejszy podtyp OM926LA), lecz szczególnie na wschodzie w autobusach tych największą popularnością cieszą się jednostki firmy Deutz. Autobus także mogą napędzać silniki marek JaMZ, MMZ czy Renault, lecz ich popularność jest znikoma.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: MAZ

MIEJSCE PRODUKCJI: Białoruś (Mińsk)

TYP AUTOBUSU: solo, niskowejściowy

PREMIERA: 1996, lifting - 2008

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 11950 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 2838 mm

MASA CAŁKOWITA: 18000 kg

LICZBA DRZWI: 3

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 335mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 360mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 790mm (-90mm przyklęk)

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2550 mm

MOC SILNIKA: 284 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: 

1) ZF 5HP502

2) Voith D851.3E

ILOŚĆ BIEGÓW: 

1) 5

2) 3

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA: Mercedes-Benz OM906LA

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 25

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 75

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 100

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: tak

ASR: tak

EBS: nie

ESP: nie

 

PRODUKCJA

2008r. (#1011)

 

OKRES TESTÓW

1) DLA Wrocław

2008r. (#1011)

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

MAZ 103