Dobiega końca 2019 rok. We Wrocławiu pod względem komunikacji miejskiej dużo się w nim działo. W tym artykule przedstawione są wizje rozwoju wrocławskiej komunikacji w przyszłym roku.
W mijającym roku otworzono pierwszą od siedmiu nową trasę tramwajową - na odcinku ul. Hubskiej, w związku z tym uruchomiono nową linię tramwajową 16. Na stanowisku prezesa MPK zasiadł Krzysztof Balawejder, zastępując Jolantę Szczepańską, dostarczono kolejnych 50 autobusów Mercedes-Benz O530G Citaro C2, sfinalizowano podpisany w 2017 roku kontrakt na dostawę czterdziestu Moderusów Beta, sprowadzono do Wrocławia na testy tramwaj Moderus Gamma oraz trzy autobusy o napędzie niekonwencjonalnym, rozpoczęto budowę trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór oraz torowiska na Popowice, przedłużono kilka linii autobusowych, uruchomiono nowe linie autobusowe, gminy Siechnice i Kąty Wrocławskie rozpoczęły organizację komunikacji gminnej czy wprowadzono różne udogodnienia dla pasażerów (np. ciepły guzik). W mijającym roku jak widać zmieniło się dość dużo - głównie na plus.
Torowiska: więcej remontów, nowy audyt
Pod koniec października MPK przejęło wszystkie torowiska w mieście od Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. W przyszłym roku planowane są kolejne remonty torowisk: m.in na węźle komunikacyjnym w rejonie placu Dominikańskiego, na skrzyżowaniach Świdnickiej z Piłsudskiego i Kołłątaja z Piłsudskiego. Prezes MPK zapowiedział także wykonanie w pierwszej połowie przyszłego roku przeprowadzenie kolejnego, lecz tym razem bardziej szczegółowego audytu wrocławskich torowisk tramwajowych. Do 2024 roku na remonty torowisk zostanie wydane łącznie blisko 320 milionów złotych.
W przyszłym roku wciąż będzie trwać również budowa tras tramwajowych na Popowice i Nowy Dwór. Na ul. Świdnickiej, w obrębie przystanku Arkady Capitol, powstaną przystanki wiedeńskie.
Nowy tabor
W jednym z wywiadów prezes MPK wyraził chęć kupna w 2020 roku sześćdziesięciu sztuk autobusów. Nie sprecyzował, o jaki metraż autobusów chodziło i o ich napęd. Pewnym jest natomiast pojawienie się nowego taboru autobusowego we Wrocławiu za sprawą spółki Mobilis. Nowy podwykonawca przejmie od MPK kilka linii autobusowych. Do tego celu wykorzysta 30 fabrycznie nowych autobusów: 12 przegubowych Mercedesów Conecto oraz 18 sztuk solowych autobusów Isuzu Citiport. Możemy więc się szykować na debiut nowej marki autobusów we Wrocławiu. W przyszłym roku powinien także zostać rozstrzygnięty długo zapowiadany przetarg na zakup 39 fabrycznie nowych tramwajów, przeznaczonych do obsługi tras tramwajowych na Popowice i Nowy Dwór. Firma zamierza także poddać naprawom głównym wagony Skoda 16T i Protram 205WrAs. W ramach tych remontów tramwaje zostaną zregenerowane oraz wizualnie odświeżone, a w Protramach 205WrAs pojawi się klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej.
Zmiany w kursowaniu autobusów
Planowane jest wydłużenie linii 127 z Kozanowa do pętli na Maślicach przy ulicy Koziej, a także linii 147 do ulicy Bierutowskiej. Na liniach 113, 114, 116 i 129 autobusy pojadą częściej - zwiększy się ich częstotliwość kursowania. Na ulicy Krzywoustego powstanie buspas, który uwolni autobusy z tworzących się tam zatorów. Od 1 stycznia nowego roku prezes MPK zapowiedział także stworzenie specjalnej linii autobusowej z myślą o pomocy osobom bezdomnym. Do jej obsługi zostanie wykorzystany jeden z wycofanych autobusów Volvo 7000A. W tym autobusie osoby potrzebujące pomocy będą mogły liczyć na ciepły posiłek. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Warszawie, Gdańsku czy Łodzi.
Plany na przyszłość
Od kilku lat we wrocławskiej komunikacji miejskiej, po latach zastoju, można zaobserwować jej rozwój ku lepszemu. Stale kupowany/dzierżawiony jest nowy tabor, uruchamiane nowe połączenia lub modyfikowane istniejące, powstaje więcej buspasów i przystanków wiedeńskich, ułatwiającym pasażerom korzystanie z komunikacji miejskiej. Sprawia to, że liczba pasażerów wrocławskiej komunikacji miejskiej co roku wzrasta. Dzięki staraniom miejskiego przewoźnika, jego usługi powoli wkraczają na nowy, lepszy poziom. W następnych latach czeka nas także kolejna ważna inwestycja - budowa pierwszej od przeszło stu lat zajezdni tramwajowej od podstaw. Ma ona powstać na Żernikach, w sąsiedztwie ulicy Szczecińskiej. Obiekt ten będzie największy spośród wszystkich tego typu we Wrocławiu. Po zakończeniu budowy tras tramwajowych na Popowice i Nowy Dwór mieszkańcom miasta zostaną udostępnione kolejne, nowe linie tramwajowe, będące alternatywą dla stojących obecnie w korkach autobusów.