Z pasją o komunikacji!

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego we współpracy z Wydziałem Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia zaprasza na kolejne wydarzenie z cyklu „Photoday w Zajezdni Popowice”.

 

Choć tym razem będzie udostępnione nieco mniej samej zajezdni, przygotowano szczególną atrakcję – możliwość zobaczenia tramwaju Maximum z 1901 r. w ruchu! Pod koniec 2019 r. zakończył się kolejny etap restauracji tego unikatowego wagonu – rekonstrukcja instalacji elektrycznej, dzięki czemu może się poruszać dzięki pracy silników. Podczas imprezy tramwaj wyjedzie przed halę i wykona kilka jazd po placu manewrowym. Będzie można wykonać zdjęcia, a zwłaszcza filmy. To doskonały moment, by zobaczyć postępy w pracach konserwatorskich przed tym, jak rozpocznie się kolejny etap działań, tym razem obejmujących odbudowę wnętrza wagonu. „Photoday w Zajezdni Popowice” odbędzie się w sobotę 29.02.2020 r. w godz. 12:00–14:00.

 

Jeśli chodzi o halę, udostępniona będzie ta zajmowana przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Jest to ceglany obiekt z początku XX w., który pierwotnie służył jako hala postojowa, a następnie był częścią Warsztatów Głównych. Poza pojazdami stowarzyszenia (część wyjedzie na plac) będzie możliwość ujrzenia i sfotografowania wozów technicznych należących do Gminy Wrocław, m.in. dwie lory na piasek, dwie szlifierki, wieżówka sieciowa. Spośród pojazdów Klubu dostępny będzie m.in. wagon Konstal N z 1949 r. i Konstal 102Na z 1972 r. czy autobusy Jelcz i Ikarus. Niektórych może zainteresować wyjęty silnik wraz ze skrzynią biegów z autobusu Ikarus 280.70E.

 

Główną atrakcją będzie jednak wagon Maximum z 1901 r. Szczególna wartość tramwaju wynika z tego, że czteroosiowe wagony z początku XX w. są niezwykłą rzadkością na skalę światową. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych można spotkać jedynie pojedyncze egzemplarze. Do tej pory tylko Berlin może pochwalić się trzema eksponatami obrazującymi różne stopnie modernizacji wagonów tego typu: od początków eksploatacji po przebudowy z okresu międzywojennego. Wrocław ma to szczęście, że w swej historii również posiadał podobne wagony oraz że możliwa jest rekonstrukcja chociaż jednego, który z pewnością – w przypadku pieczołowitej restauracji – stanie się atrakcją miasta. W Europie Środkowo-Wschodniej jest to jeden z pojedynczych egzemplarzy tego typu tramwajów (np. w Libercu znajduje się tramwaj z wózkami typu Maximum-Minimum, ale został sprowadzony ze Szwajcarii).

 

Uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne i nie wymaga zapisów. Warto przybyć na początek, gdyż tuż po 12-tej wagon Maximum ukaże się zwiedzającym, wyjeżdżając z jednej z hal. Dzieci muszą być pod opieką dorosłych. Przypominamy, że na zajezdni znajdują się niebezpieczne miejsca, m.in. kanały rewizyjne i różne urządzenia. W wielu miejscach posadzka jest nierówna.

 

Zajezdnia Popowice nie pełni już od wielu lat funkcji regularnej zajezdni, z której każdego dnia wyjeżdżałyby tramwaje na linie, ale nadal tętni w nim życie związane z pojazdami komunikacji miejskiej. Pod jej dachem znalazły bowiem schronienie zabytkowe tramwaje i autobusy, zarówno te pieczołowicie odremontowane, jak i czekające nadal na remont, których stan – w wyniku wielu lat stania w zapomnieniu – jest bardzo zły. Obiekt powstał w 1901 r. jako pierwsza zajezdnia spółki Breslauer Straßen-Eisenbahn-Geselschaft (Wrocławskie Towarzystwo Kolei Ulicznej) przystosowana do obsługi tramwajów elektrycznych (wcześniej przedsiębiorstwo eksploatowało tramwaje konne). Znajdziemy tu dwie główne ceglane hale (wnętrza obu będzie można zobaczyć) z łącznikiem pomiędzy, w którego tylnej części wzniesiono wieżę ciśnień. W głębi ulokowane są z kolei budynki warsztatowe, do których dojazd zapewniała suwnica. Architektura zajezdni nosi cechy neogotyku w elementami secesji (np. ozdobne elementy metalowe).

(źródło: KSTM)

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Zmiany tras linii 115 i 118

    W związku z planowanym rozpoczęciem prac związanych z remontem przejazdu kolejowego na ulicy Mydlanej, od 4 lipca 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany trasy linii autobusowej 115 i...


  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 27 czerwca

    Od 27 czerwca 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany na liniach tramwajowych oraz na liniach autobusowych.


  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 6 czerwca

    Od dnia 6 czerwca 2020 (sobota), z powodu rozpoczęcia kolejnego etapu budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór, planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii autobusowych 122, 144 i 240.


Raport specjalny: #TORYwolucja
  • Remonty torowisk trwają - cz. 135 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy na ul. Trzebnickiej, ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna, ul. Bł. Czesława, ul. Szczytnickiej i na rondzie Reagana, gdzie trwają wakacyjne...


  • Budowa TAT na Nowy Dwór - cz. 9 (ZDJĘCIA)

    Rozpoczęte we wrześniu 2019 roku prace związane z budową trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór postępują. Przedstawiamy Państwu fotorelację z tej inwestycji.


  • Budowa TAT na Nowy Dwór - cz. 8 (ZDJĘCIA)

    Rozpoczęte we wrześniu 2019 roku prace związane z budową trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór postępują. Przedstawiamy Państwu fotorelację z tej inwestycji.


Photoday w Zajezdni Popowice