Z pasją o komunikacji!

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego we współpracy z Wydziałem Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia zaprasza na kolejne wydarzenie z cyklu „Photoday w Zajezdni Popowice”.

 

Choć tym razem będzie udostępnione nieco mniej samej zajezdni, przygotowano szczególną atrakcję – możliwość zobaczenia tramwaju Maximum z 1901 r. w ruchu! Pod koniec 2019 r. zakończył się kolejny etap restauracji tego unikatowego wagonu – rekonstrukcja instalacji elektrycznej, dzięki czemu może się poruszać dzięki pracy silników. Podczas imprezy tramwaj wyjedzie przed halę i wykona kilka jazd po placu manewrowym. Będzie można wykonać zdjęcia, a zwłaszcza filmy. To doskonały moment, by zobaczyć postępy w pracach konserwatorskich przed tym, jak rozpocznie się kolejny etap działań, tym razem obejmujących odbudowę wnętrza wagonu. „Photoday w Zajezdni Popowice” odbędzie się w sobotę 29.02.2020 r. w godz. 12:00–14:00.

 

Jeśli chodzi o halę, udostępniona będzie ta zajmowana przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Jest to ceglany obiekt z początku XX w., który pierwotnie służył jako hala postojowa, a następnie był częścią Warsztatów Głównych. Poza pojazdami stowarzyszenia (część wyjedzie na plac) będzie możliwość ujrzenia i sfotografowania wozów technicznych należących do Gminy Wrocław, m.in. dwie lory na piasek, dwie szlifierki, wieżówka sieciowa. Spośród pojazdów Klubu dostępny będzie m.in. wagon Konstal N z 1949 r. i Konstal 102Na z 1972 r. czy autobusy Jelcz i Ikarus. Niektórych może zainteresować wyjęty silnik wraz ze skrzynią biegów z autobusu Ikarus 280.70E.

 

Główną atrakcją będzie jednak wagon Maximum z 1901 r. Szczególna wartość tramwaju wynika z tego, że czteroosiowe wagony z początku XX w. są niezwykłą rzadkością na skalę światową. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych można spotkać jedynie pojedyncze egzemplarze. Do tej pory tylko Berlin może pochwalić się trzema eksponatami obrazującymi różne stopnie modernizacji wagonów tego typu: od początków eksploatacji po przebudowy z okresu międzywojennego. Wrocław ma to szczęście, że w swej historii również posiadał podobne wagony oraz że możliwa jest rekonstrukcja chociaż jednego, który z pewnością – w przypadku pieczołowitej restauracji – stanie się atrakcją miasta. W Europie Środkowo-Wschodniej jest to jeden z pojedynczych egzemplarzy tego typu tramwajów (np. w Libercu znajduje się tramwaj z wózkami typu Maximum-Minimum, ale został sprowadzony ze Szwajcarii).

 

Uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne i nie wymaga zapisów. Warto przybyć na początek, gdyż tuż po 12-tej wagon Maximum ukaże się zwiedzającym, wyjeżdżając z jednej z hal. Dzieci muszą być pod opieką dorosłych. Przypominamy, że na zajezdni znajdują się niebezpieczne miejsca, m.in. kanały rewizyjne i różne urządzenia. W wielu miejscach posadzka jest nierówna.

 

Zajezdnia Popowice nie pełni już od wielu lat funkcji regularnej zajezdni, z której każdego dnia wyjeżdżałyby tramwaje na linie, ale nadal tętni w nim życie związane z pojazdami komunikacji miejskiej. Pod jej dachem znalazły bowiem schronienie zabytkowe tramwaje i autobusy, zarówno te pieczołowicie odremontowane, jak i czekające nadal na remont, których stan – w wyniku wielu lat stania w zapomnieniu – jest bardzo zły. Obiekt powstał w 1901 r. jako pierwsza zajezdnia spółki Breslauer Straßen-Eisenbahn-Geselschaft (Wrocławskie Towarzystwo Kolei Ulicznej) przystosowana do obsługi tramwajów elektrycznych (wcześniej przedsiębiorstwo eksploatowało tramwaje konne). Znajdziemy tu dwie główne ceglane hale (wnętrza obu będzie można zobaczyć) z łącznikiem pomiędzy, w którego tylnej części wzniesiono wieżę ciśnień. W głębi ulokowane są z kolei budynki warsztatowe, do których dojazd zapewniała suwnica. Architektura zajezdni nosi cechy neogotyku w elementami secesji (np. ozdobne elementy metalowe).

(źródło: KSTM)

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 26 września

    Od 26 września zostaną wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w związku z oddaniem do użytku peronów 3 i 4 na Rondzie Reagana oraz poprawą komunikacji miejskiej na dwóch osiedlach.  


  • Zmiany tras linii 0P, 1, 7, 20, 74 i 701

    Od 12 września 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany trasy linii tramwajowej 0P, 1, 7, 20 i 74.


  • Zmiany w komunikacji od 05.09

    Od dnia 5 września 2020 roku (sobota) planowane są zmiany dotyczące linii D, N, 106, 121, 128, 130, 131, 141, 147, 148, 149, 151, 206, 241, 249, 251 oraz 701.


Raport specjalny: #TORYwolucja

Photoday w Zajezdni Popowice