Przedstawiamy najnowsze wieści z komunikacji w gminach ościennych Wrocławia - a przede wszystkim ogłoszony niedawno przetarg na nowe linie autobusowe.
PRZETARG NA NOWE LINIE AUTOBUSOWE W KILKU GMINACH
W ubiegłym tygodniu Miasto Wrocław ogłosiło przetarg na obsługę 10 linii autobusowych, w tym 9 nowo utworzonych, które mają połączyć miejscowości w kilku ościennych gminach z Wrocławiem. Do systemu wrocławskiej komunikacji zbiorowej dołączy podwrocławska gmina Żórawina, natomiast nowe linie pojawią się także w gminach Kąty Wrocławskie (zastępując dotychczasową komunikację gminną), Siechnice, Czernica. W przetargu tym została zawarta także obsługa linii 612 przejeżdżająca przez gminę Kobierzyce, na której obecnie przewozy wykonuje podwykonawca MPK, firma Michalczewski. Jest to pierwszy taki przetarg, obejmujący swoim "zasięgiem" aż kilka gmin, które zdecydowały się na współpracę z Urzędem Miasta. Łącznie obejmuje on 10 linii - 9 strefowych (903, 907, 909, 913, 920, 927L, 927P, 933, 947) i jedną podmiejską (612).
Miasto wymaga do obsługi tego kontraktu łącznie 18 autobusów podstawowych - 13 klasy MAXI oraz 5 klasy MINI. Mogą być to autobusy używane, jednak wyprodukowane najwcześniej w 2013 roku. Niska podłoga jest wymagana pomiędzy pierwszą a drugą parą drzwi. Jeśli wykonawca zdecyduje się na zakup autobusów nowych, to muszą być one wyprodukowane najwcześniej w 2021 roku i być w całości niskopodłogowe. Zarówno autobusy używane, jak i nowe, którymi przewożnik będzie chciał wykonywać przewozy, muszą być klimatyzowane oraz spełniać normę emisji spalin Euro 6. Do obsługi tego kontraktu przewoźnik będzie musiał także zapewnić cztery autobusy rezerwowe.
LINIA 612
Istniejąca od 13 lat linia 612, łącząca wrocławskie Krzyki z Bielanami, Wysoką, Ślęzą, Ołtaszynem, Wojszycami i Dworcem Głównym nieco zmieni swoją trasę. Od przystanku Partynice, nie pojedzie jak dotychczas ul. Karkonoską, a jej trasa będzie wieść przez ul. Wyścigową. Poza tym jej trasa zacznie się i skończy nie na ul. Peronowej, zaś na ulicy Suchej.
LINIA 903
Jest to jedna z nowych linii, które połączą gminę Żórawina z Wrocławiem. Jej trasa rozpocznie się na pętli Tarnogaj, następnie pojedzie przez ul. Świeradowską, Borowską, Grota-Roweckiego, zaś już za granicą Wrocławia połączy miejscowości Biestrzyków, Suchy Dwór, Rzeplin, Szukalice i Żórawinę.
LINIA 907
Ta linia będzie prowadzić do kilku miejscowości w gminie Kąty Wrocławskie. Od Oporowa jej trasa będzie wieść przez Mokronos Dolny, Cesarzowice, Jaszkotle, Pietrzykowice, Gądów, Nową Wieś Wrocławską, aby swój kurs zakończyć w Pietrzykowicach.
LINIA 909
W dużej mierze połączenie to zastąpi funkcjonującą dziś linię 609. Jednak jej trasa się rozpocznie na pętli Nowy Dwór, a nie prawie w centrum - na placu Solidarności, zaś w dni robocze od Samotworu dojedzie przez Skałkę do miejsowości Kębłowice.
LINIA 913
To kolejne połączenie do gminy Żórawina. Autobusy tej linii będą jechać od pętli Krzyki przez Ołtaszyn, Wysoką (podobnie jak trasa linii 112), a następnie przez Karwiany, Komorowice (gdzie swoją trasę zakończy kilka kursów tej linii), Szukalice, Rzeplin do Żórawiny.
LINIA 920
Bardzo ciekawa linia, jednak przebieg jej trasy nie został zaplanowany do końca sensownie. W dużej mierze będzie to kopia linii 120, z tym że od przystanku Zalewowa bez zatrzymania się pojedzie przez Trestno, Blizanowice, wschodnią obwodnicę Wrocławia do pętli Wojnów. Szkoda, że autobusy tej linii nie zatrzymają się w Trestnie i Blizanowicach - można byłoby wtedy zlikwidować wariantowe kursy 120 do tych miejscowości, a także również że nie wjadą w głąb gminy Czernica, zapewniając lepsze połączenia tamtejszym miejscowościom.
LINIE 927L I 927P
To kolejne połączenia do gminy Kąty Wrocławskie, bazujące na dzisiejszych liniach 847 i 857, z tą różnicą, że nowe linie obsłużą także miejscowości Jaszkotle, Cesarzowice i Mokronos Dolny, a ich trasa we Wrocławiu skończy się nie na węźle "FAT", tylko na pętli Oporów.
LINIA 933
Kolejna linia z Oporowa do gminy Kąty Wrocławskie. Od tej pętli pojedzie do Kleciny po trasie linii 107, następnie na rondzie przy ul. Wałbrzyskiej skręci w ul. Czekoladową i pojedzie do Zabrodzia. Obecnie dojeżdżają tam wariantowe kursy linii 133.
LINIA 947
W praktyce te autobusy będą jeździć po trasie obecnych linii 827 i 837, łącząc Smolec, Krzeptów i Mokronos Dolny z Wrocławiem. Jednak, jak reszta nowych linii do gminy Kąty Wrocławskie, swoją trasę zakończą na pętli Oporów.
AUTOBUSY PRZEGUBOWE W GMINIE DŁUGOŁĘKA
Od 4 stycznia 2021 roku na liniach 904, 911, 914, 921 i 924 niektóre kursy będą obsługiwane autobusami przegubowymi. Do tego celu został wybrany w drodze przetargu nowy przewoźnik - firma Bus Marco Polo Wratislavia 1992, która zdecydowała się na zakup do tego celu pięciu używanych autobusów Solaris Urbino 18, pochodzących z 2008 roku. Autobusy te będą posiadać system informacji pasażerskiej oraz barwy wspólne z autobusami już kursującymi do gminy Długołęka, obsługiwanymi przez konsorcjum firm Kłosok, A21 i LZ Lazar.
(fot. Bus Marco Polo Wratislavia 1992)
NOWE MERCEDESY DLA GMINY WISZNIA MAŁA JUŻ NA FINISZU
Już za kilka tygodni na linie 908 i 930 wyjadą fabrycznie nowe Mercedesy Conecto, które do obsługi tego zadania pozyskała firma DLA. Autobusy są naprawdę bardzo bogato wyposażone: posiadają kompletny zestaw urządzeń informacji pasażerskiej, wraz z wyświetlaczami pokazującymi linię i kierunek z każdej strony pojazdu, wewnętrzny ekran LCD, na którym będzie prezentowana lista przystanków wraz z propozycjami przesiadki na danym przystanku - rozwiązanie innowacyjne w skali Wrocławia, odsuwane lufciki w szybach, klimatyzację oraz fotele obite tapicerką 3D Kneitz.