Z pasją o komunikacji!

Przedstawiamy najnowsze wieści z komunikacji w gminach ościennych Wrocławia.

 

PRZETARG NA NOWE LINIE AUTOBUSOWE W KILKU GMINACH NA FINISZU - PODPISANA UMOWA

 

Przetarg, o którym pisaliśmy w drugiej części naszego cyklu o gminnej komunikacji wokół Wrocławia, został rozstrzygnięty jakiś czas temu. Wygrał go wrocławski potentat autobusowy - DLA. Dzisiaj (14 maja) została podpisana umowa pomiędzy samorządami gmin oraz przewoźnikiem, na podstawie której od 21 sierpnia na trasy ruszy dziesięć nowych linii autobusowych, których przebieg prezentujemy poniżej. Do obsługi tego zlecenia przewoźnik będzie dysponował 18 autobusami, w tym 15 nowymi: trzon taboru będzie stanowić 12 nowych Mercedesów Conecto II, które już zadomowiły się w gminie Wisznia Mała na liniach 908 i 930. Do tego dochodzą trzy, posiadane już przez DLA MANy NL293 Lion's City, a także tyle samo nowych midibusów: DLA wybrało do tego celu Isuzu - model to prawdopodobnie albo Citibus, albo Novociti Life. Wszystkie autobusy naturalnie będą klimatyzowane. Wyświetlacze kierunkowe, co będzie nowością, będą posiadały białe diody LED, zaś te, które pokażą numer linii - różnokolorowe; każda gmina będzie miała swój osobny kolor na wyświetlaczu.

LINIA 612

Istniejąca od 13 lat linia 612, łącząca wrocławskie Krzyki z Bielanami, Wysoką, Ślęzą, Ołtaszynem, Wojszycami i Dworcem Głównym nieco zmieni swoją trasę. Od przystanku Partynice, nie pojedzie jak dotychczas ul. Karkonoską, a jej trasa będzie wieść przez ul. Wyścigową. Poza tym jej trasa zacznie się i skończy nie na ul. Peronowej, zaś na ulicy Suchej. 

LINIA 903

Jest to jedna z nowych linii, które połączą gminę Żórawina z Wrocławiem. Jej trasa rozpocznie się na pętli Tarnogaj, następnie pojedzie przez ul. Świeradowską, Borowską, Grota-Roweckiego, zaś już za granicą Wrocławia połączy miejscowości Biestrzyków, Suchy Dwór, Rzeplin, Szukalice i Żórawinę. 

LINIA 907

Ta linia będzie prowadzić do kilku miejscowości w gminie Kąty Wrocławskie. Od Oporowa jej trasa będzie wieść przez Mokronos Dolny, Cesarzowice, Jaszkotle, Pietrzykowice, Gądów, Nową Wieś Wrocławską, aby swój kurs zakończyć w Pietrzykowicach.

LINIA 909

W dużej mierze połączenie to zastąpi funkcjonującą dziś linię 609. Jednak jej trasa się rozpocznie na pętli Nowy Dwór, a nie prawie w centrum - na placu Solidarności, zaś w dni robocze od Samotworu dojedzie przez Skałkę do miejsowości Kębłowice.

LINIA 913

To kolejne połączenie do gminy Żórawina. Autobusy tej linii będą jechać od pętli Krzyki przez Ołtaszyn, Wysoką (podobnie jak trasa linii 112), a następnie przez Karwiany, Komorowice (gdzie swoją trasę zakończy kilka kursów tej linii), Szukalice, Rzeplin do Żórawiny.

LINIA 920

W dużej mierze będzie to kopia linii 120, z tym że od przystanku Zalewowa bez zatrzymania się pojedzie przez Trestno, Blizanowice, wschodnią obwodnicę Wrocławia do pętli Wojnów.

LINIE 927L I 927P

To kolejne połączenia do gminy Kąty Wrocławskie, bazujące na dzisiejszych liniach 847 i 857, z tą różnicą, że nowe linie obsłużą także miejscowości Jaszkotle, Cesarzowice i Mokronos Dolny, a ich trasa we Wrocławiu skończy się nie na węźle "FAT", tylko na pętli Oporów.

LINIA 933

Kolejna linia z Oporowa do gminy Kąty Wrocławskie. Od tej pętli pojedzie do Kleciny po trasie linii 107, następnie na rondzie przy ul. Wałbrzyskiej skręci w ul. Czekoladową i pojedzie do Zabrodzia. Obecnie dojeżdżają tam wariantowe kursy linii 133.

LINIA 947

W praktyce te autobusy będą jeździć po trasie obecnych linii 827 i 837, łącząc Smolec, Krzeptów i Mokronos Dolny z Wrocławiem. Jednak, jak reszta nowych linii do gminy Kąty Wrocławskie, swoją trasę zakończą na pętli Oporów.

 

ZMIANA PRZEWOŹNIKÓW W GMINIE CZERNICA

Dotychczasowy operator gminnej komunikacji od 2016 roku - DLA, od 1 lipca ustąpi na liniach 845 i 855 miejsca przewoźnikowi Trako. To właśnie ta firma została wybrana w zapytaniu ofertowym, w którym inwestor - czyli gmina, wymagał pięciu autobusów (w tym jednej rezerwy), klimatyzowanych, spełniających normę emisji spalin Euro 6, posiadających co najmniej dwoje drzwi. Rywalizacja toczyła się pomiędzy firmami BP Tour, Kurkowska, PKS Oława, DLA, Trako i Bus Marco Polo. W trakcie pierwszego otwarcia ofert, najbardziej korzystna z ceną 4,28 zł za wozokilometr, okazała się być ta złożona przez Bus Marco Polo. Przewoźnik do obsługi zaproponował pięć używanych Solarisów Urbino 12 IV z 2016 roku, należących przedtem do przewoźnika Warbus. Jednak podczas otwarcia ofert ostatecznych zwycięstwo przypadło Trako, które obniżyło proponowaną stawkę do 3,98 zł za wzkm i zgarnęło kontrakt. Firma postawiła również na autobusy używane - będą to niemal 15-metrowe Volvo 8900. Ten model autobusu jeszcze nigdy nie pojawił się w ruchu we wrocławskiej komunikacji zbiorowej. Co ciekawe, gmina nie zdecydowała się na ponowne uruchomienie nowopowstałej w 2018r. linii 865, która dojeżdżała z Chrząstawy Wielkiej do pętli Kromera we Wrocławiu; zapewne przyczyną były niskie napełnienia tej linii, które osiągała podczas swojego funkcjonowania.

 

POWRÓT LINII ROWEROWEJ W GMINIE KOBIERZYCE

Od 1 maja pasażerowie mogą znów korzystać z uruchomionej w 2019 roku linii 862R, która jedzie spod dworca PKS we Wrocławiu, przez Krzyki, Wysoką, Ślęzę, Bielany Wrocławskie do Kobierzyc. Podstawowym celem tej linii jest obsługa podróżnych z rowerami. W tym celu, autobusy obsługujące tę linię zostały wyposażone w przyczepki, w których umieszczane są należące do pasażerów rowery. Załadunek i rozładunek rowerów odbywa się na przystankach: Dworzec Autobusowy, Krzyki, Ślęza - Zamek Topacz, oraz Kobierzyce - Witosa. Sezonowa linia będzie kursować do 30 września. Rozkład jazdy jest dostępny TU.

 

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja

Raport z życia komunikacji gminnej - cz. 3